האח הגדול - קארין עליה. רשת 13, צילום מסך
צילום מסך/רשת 13

משחקי האח: טקטיקת "מלכת הכיתה" לא עובדת לטווח הרחוק

גלי סיטון

17.12.2020 / 9:57

ג'וזי, תום, יהודה, ודייויד רוצים את קארין עליה. היא יורה לכל הכיוונים, בוחנת, בודקת, אבל לא מתחייבת. תום כבר עם חצי רגל בחוץ, ג'וזי כועס, והיא בשלה. האם תסמונת מלכת הכיתה תשאיר אותה קירחת מכאן וגם משם? דעה

בוידאו: תום חיימוב, האח הגדול

בית האח הגדול הוא מקום משונה, שבו הזמן מתנהג אחרת. מערכות היחסים בבית האח הגדול עוברות בשלושה ימים מה שעובר האדם הממוצע בשלושה שבועות, למשל. כל פעם מחדש אנשים דיירים מדברים אחד על השני במונחים של "אהבה" וקוראים למישהו שהכירו לפני ארבעה ימים "החבר הכי טוב שלי". לכן לא מפליא שכבר בשבוע השני יש התרחשויות רומנטיות. יש ניצוץ בין קארין לג'וזי, בין קארין לתום, בין יהודה לקארין, בין גל לתום, ויש מצב שגם בין מור לרמן לקארין. יומיים לאחר מכן ראינו את גל עושה קפה ושכשוכים בבריכה עם תום, והשיחה ביניהם זורמת על רקע אכזבתה של קארין, שלמרות שהחליפה כמה בגדי ים, לא קיבלה את מה שציפתה לו.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אבל בבית האח הגדול כלום לא סגור, והכל עוד יכול להשתנות. בבוקר מישהי אחת מקבלת חיבוק גדול ובשעות אחה"צ מישהי אחרת מקבלת הזמנה לנסט. למי יש את הסיכוי הטוב ביותר להצליח? אילו קשרים יסתיימו כקצה חוט בלבד ולא מעבר לזה, והאם יתכן שדווקא מלכת הכיתה המחוזרת תישאר לבד? (ספויילר: רוב הסיכויים שכן)

גל ותום. מתו האח הגדול רשת 13, צילום מסך
קפה ושכשוכים. גל ותום/צילום מסך, מתו האח הגדול רשת 13

הפסיכולוגיה של משולש האהבה
לא, דווקא עכשיו לא מדובר במשולש תום-גל-קארין, אלא במשולש אחר, שיכול לעזור לנו להבין למי מהם יש סיכוי להצליח לנהל מערכת יחסים משמעותית בבית. רוברט סטרנברג, פסיכולוג קוגניטיבי, פיתח מודל בשם "משולש האהבה". לטענתו ישנם שלושה מרכיבים שהם הבסיס למערכות יחסים: אינטימיות, תשוקה ומחויבות. בעזרת המשולש הזה, הוא מונה שמונה סוגי אהבה ומסביר אלו ממרכיבי המשולש נמצאים בכל סוג. למשל, אהבה חברית מתבססת על אינטימיות ומחויבות בלבד, ללא תשוקה, אהבה עיוורת מתבססת על תשוקה בלבד, וחיבה מתבססת על אינטימיות. לפי המודל של סטרנברג, מערכת יחסים טובה ומשמעותית היא כזו שמכילה באופן מספק את שלושת המרכיבים יחד. אז שלפנו את ספרי הפסיכולוגיה כדאי להבין למי מהמתמודדים יש הכי הרבה סיכוי, למשולש אהבה היציב ביותר.

יסוד ראשון: אינטימיות
אינטימיות היא היכולת לחלוק סודות, לנהל תקשורת טובה, והיא מאפשרת חשיפה עצמית ואמפתיה. דיירי האח הגדול, מעצם הגעתם לתוכנית, כבר נמצאים במצב של חשיפה עצמית מועצמת, גם בפני דיירי הבית האחרים וגם בפני הצופים. לכן, כבר בשבוע הראשון, כשרובינו עוד לא הצלחנו לקלוט את כל רוב שמות הדיירים, אנחנו יודעים עליהם את כל מה שחשוב - הם לא מחכים עם הסיפור על אמא שלא חיבקה מספיק, ועל האבא שאף פעם לא היה שם. שיחות אינטימיות מתקיימות בכל רחבי הבית: לחישות שקטות בין שתי המיטות לפני השינה, על הבוקר עם הקפה, בנסט ובפינת העישון. עם כל האינטימיות הכפויה הזאת באוויר, אין פלא שהמשתתפים נסחפים לתחושות קרבה שאינן תואמות את זמן ההיכרות שלהם, יש פה אחלה בסיס לרומנטיקה, אם רוצים - ומסתבר שמשחקים וחיוכים יפים לא מספיקים. למרות הפלירט בין קארין לתום מול המראה, כרגע נראה כי דווקא גל הישירה היא זו שמצליחה לייצר עם תום אינטימיות עמוקה יותר - כשהיא אומרת לתום בישירות שהיא מובכת ממנו, זה מקרב הרבה יותר ממשחקי הנגעת-נסעת של קארין.

עוד בוואלה!

סורי, נטלי, אבל התמונה עם הצלוליט פחות העצימה אותנו

לכתבה המלאה
תום וקארין. מתו האח הגדול רשת 13, צילום מסך
פלירטוטים זה לא מספיק/צילום מסך, מתו האח הגדול רשת 13

יסוד שני: תשוקה
אי אפשר להפריד בין הרצון להיות במגע פיזי עם האדם שממול מהיתכנות לקשר רומנטי. אין ספק שזה החלק הקצת יותר מאתגר במסגרת הפורמט, במיוחד בישראל, מדינה שמרנית משהו. אמנם הרצון נוכח, אבל היכולת להביא לידי ביטוי מוגבלת עקב המצלמות ומודעות יתר למה שאמא ואבא חושבים כשהם צופים בערוץ 26. למרות שבעבר היו מספר זוגות שהמצלמות לא הפריעו להם, רוב המתמודדים עוצרים את עצמם גם בשלבים המתקדמים יותר של העונה והיחסים, ומסתפקים בהחזקות ידיים, נשיקות חמודות על הספה או קיצי ארוך על המיטה. כרגע נראה שהרצון הטוב הזה קיים כמעט אצל כל חברי המשולש, אבל עוד מוקדם לדעת התשוקה של מי תצליח לשרוד גם אחרי שההתלהבות של ההתחלה תשכך, ואם בכלל יצליחו לבחון את טיב התשוקה שלהם כשכל כך הרבה מצלמות מתעדות את הבדיקה האישית הזו.

יסוד שלישי: מחויבות
מחויבת היא הרצון להישאר עם אותו בן הזוג למשך זמן. קל להגיד, קשה לבצע. הצלע החמקמקה הזו במשולש המושלם נובעת לרוב משילוב מוצלח של אינטימיות ותשוקה, שהוא זה שמעורר את הרצון להתחייב לקשר ולהעמיק בו. נדמה שהיום צריך קצת יותר מזה בשביל להצליח להתחייב למישהו, או למשהו, במיוחד אם הקשר מתחיל בתוכנית ריאליטי שמספקת תנאים אידאליים. אנחנו חיים בעידן האפשרויות הבלתי מוגבלות ויכולים להעביר ערב שלם בלי להחליט מה לראות בנטפליקס. אז אם לבינג' קשה לנו להתחייב, בטח שלזוגיות. אבלכמו שכבר הבנו, בבית האח הגדול החוקים קצת שונים - יותר קל להתחייב לבן זוג אחד, במסגרת תנאי המעבדה של התוכנית - כשטרדות היום יום מחוץ לדלת, קולות הרקע הרגילים הושתקו, אין אופציות זמינות במקביל, והכי חשוב - למערכת היחסים יש פג תוקף שמצויין ביומן. אלו תנאים שמאפשרים סוג של מחויבות נוחה - ללכת עם ולהרגיש בלי, שכל מה שצריך בשביל לממש אותה הוא רצון ועקביות. מהסיבה הזאת קארין עליה, שספק סובלת, ספק נהנית מתסמונת מלכת הכיתה, ומרוב שהיא יורה לכל הכיוונים פלירטוטים לא מחייבים באופן בלתי אחיד ולא ברור, כנראה תישאר לבד.

קארין עליה בגד ים. מתו האח הגדול רשת 13, צילום מסך
ספק סובלת, ספק נהנית מתסמונת מלכת הכיתה/צילום מסך, מתו האח הגדול רשת 13

לסיכום, אם גל תמשיך בעקביות שלה, ותוסיף מעט תשוקה אל הקשר האינטימי שנוצר עם תום, יש סיכוי לשני אלה להצליח ליהנות מקשר משמעותי ומספק, לפחות בבית האח. לעומת זאת, כל עוד קארין תמשיך לדלג בחינניות בין רווקי הבית המהופנטים בחוסר החלטיות, היא לא תוכל לפתח מערכת יחסים משמעותית, אפילו לזמן התוכנית, כי לשם כך נדרשת התחייבות, מוגבלת ככל שתהיה. אבל אל חשש, תמיד תהיה לה את מערכת היחסים שלה עם מור לרמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully