גבר עם שלוש נשים. ShutterStock
ShutterStock

אקזיט לגיהינום: כשהכסף הגדול מפרק משפחות בהייטק

20.8.2021 / 11:26

הם יצאו עם בוכטה של עשרות ולפעמים מאות מיליוני דולרים, ומשם החלו לזלוג לסמים, בזבוזים ובעיקר בגידות. נשים שחוו את הצלחת ההייטק של בני זוגן על בשרן מספרות איך הכסף הגדול ריסק להן את המשפחה. ומה את יכולה לעשות כדי שלפחות תצאי עם נתח הגון מהסכם הגירושין?

"הכסף הגדול טימטם לו את המוח. אין לי מילה אחרת שמתארת את מה שקרה לו ולנו אחרי האקזיט. הוא עשה אקזיט לפני כשנה וחצי ומכר חברה ב-30 מיליון דולר. בהתחלה, בשבועות הראשונים לאחר שנפל עלינו כל הכסף הזה, הוא לא הפסיק לחבק אותי, להגיד לי שבלעדי, בלי כל התמיכה בבית, זה בחיים לא היה קורה. שהאקזיט הזה רשום על שמי ושהוא אוהב אותי יותר מהכול.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

"אבל איזה אוהב ואיזה הכול. לאט לאט קלטתי שמשהו משתנה בתקשורת שלנו. הוא הפך להיות פחות זמין רגשית ופחות מתעניין בשלומי וגם פחות זמן עם הילדים. הוא התחיל לצאת כל ערב, להתפרע עם החברים ואפילו אין לי מושג איפה. ואני? הכי מפרגנת, רציתי שיהיה לו טוב ולא התקרצצתי לו על החיים. לא ביקשתי להיות שותפה בכל החגיגות, כי הבנתי שהוא צריך פורקן מכל העבודה. הבעיה היא שחלק מהפורקן שלו היה לשפוך הרבה מאוד כסף, שבסוף הבנתי שהלך על נשים שהוא יצא איתן. הוא בן 40 ובסוף, כאשר החוקר הפרטי הביא לי את החומר, גיליתי שהוא יוצא עם בנות 18. אין לו בושה, אני כל כך כועסת עליו: הבנתי שהוא היה קונה להן מתנות ששוות אלפי שקלים, החוקר אפילו הראה לי תמונה בה הוא מצולם נכנס עם איזו פרחה לחנות של פדני ברחוב הירקון. הנישואים שלנו התפרקו בגלל האקזיט. לפני חצי שנה, פוצצתי את העניין מולו, הראיתי לו תמונות שקיבלתי מהחוקר. אחרי חודש היינו ברבנות. הכסף הרג לי את הנישואים".

גבר עם שלוש נשים. ShutterStock
הסכומים עולים בחשבון הבנק והשתן עולה לראש/ShutterStock

העדות של ש', שמתגוררת כיום בצהלה עם שתי בנותיה, אינה מקרה בודד בו כספי הזכייה באקזיט, לעיתים עשרות מיליוני דולרים ואף יותר שנכנסו לחשבון הבנק של יזמיי הייטק, חירבו את התא המשפחתי והובילו לפירוקו. השנים האחרונות הן שנים טובות מאוד למניות סקטור הטכנולוגיה, כאשר דווקא בתקופת הקורונה ולאחריה אנו עדים לעסקאות חסרות תקדים כמעט באופן יומיומי ולגיוסי הון משמעותיים שהופכו באחת מאות עובדים למיליונרים. כפועל יוצא של העליה המטאורית במספר העובדים שהפכו למיליונרים, מספרים עורכי הדין בתחום דיני המשפחה כי אנו עדים לזינוק גם במספר המשפחות שנקלעות למשבר, שבחלק לא מבוטל מהמקרים, מוביל גם להליכי גירושים.

אקזיט גם מהתא המשפחתי

"כן, הכסף מעוור עיני הייטקיסטים חכמים, ובהחלט קיים מתאם בין העליה במספר העובדים שהתעשרו, למספר התיקים שנפתחים בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט לעינייני משפחה", מציין עורך הדין אלון סולומון, שעוסק בדיני משפחה ומייצג לא מעט הייטקיסטים ובעלי ממון או את בנות זוגם בהליכי גירושים. לדבריו, לא נערך מחקר מסודר בנושא שבוחן את היחס בין השניים, אולם בהערכה גסה, ניתן להניח כי אחד מכל חמישה הייטקיסטים שנפל עליהם סכום כסף גדול מאוד התגרשו או נקלעו למשבר זוגי חריף בעקבות כך, בפרק זמן של עד כחמש שנים מיום הזכייה. "זו תופעה מוכרת שמדוברת רבות בין עורכי הדין שעוסקים בדיני משפחה. מה שגם מעניין הוא שלרוב, המשבר נוצר רק כאשר הגבר הוא שעשה את האקזיט. במקרים בהם האישה הביאה את הכסף, לרוב, הזוגיות ממשיכה להתנהל כרגיל", מציין סולומון.

עוד בוואלה!

בלי שיפוט ובלי דיק פיקס: האפליקציה הכי מאפשרת בעולם

לכתבה המלאה
דנה תירוש וליאת שקלרז. יחצ,
"נפילת סכום כל כך גדול משולה לפיגוע עם גלי הדף מאוד חזקים שמקרינים על כל ההיבטים של החיים". עו"ד דנה תירוש-אליהו ועו"ד ליאת שקלרז-הורוביץ/יחצ

ואכן, סיפורים על הכסף הגדול שמפרק משפחות של עובדי הייטק לא חסרים. במקרה נוסף שנדון בימים אלו בערכאות משפטיות, מגוללת ל' סיפור, שכאילו סופו ידוע מראש. במקרה הזה, מדובר על יזם הייטק בן 39, שלפני כשנתיים מכר מניות בחברה שהקים בסכום מפלצתי של למעלה מ-100 מיליון דולר. ל' (שעדיין נשואה לאותו יזם) מספרת כי כבר בלילה בו החברה שלו התבשרה על מכירתה, הוא נצפה מתרועע עם חבריו בלווית 5 נשים, שאינן עובדות החברה, בבר בתל אביב. "הם הלכו וחזרו מהשירותים, כאילו כולם סבלו שם ממעי רגיז. מה שהלך שם זה קרנבל מופרע של סמים וסקס, אבל אני לא מאשימה אותן - זה הוא החלאה שהלך לחגוג איתן". ומאז, היא מספרת "עם הזמן, הקשר ביננו התרופף ושלא תגיד שאני נראית כמו מחלה, אלא נראית נהדר לגילי (45), אבל הוא אוהב אותן צעירות".

עו"ד דנה תירוש אליהו, שותפה במשרד עוה"ד שקרלז - תירוש,שעוסק בדיני משפחה: "אנו מטפלים וטיפלנו בשורה ארוכה של תיקי גירושים בעקבות אקזיט שברובם ככולם סיפר הבעל על הצורך הגדול לבצע שינוי בחייו האישים ולשדרג לא רק את אורחות החיים, אלא גם את מבנה התא המשפחתי. לדברי עו"ד תירוש אליהו, "נפילת סכום כל כך גדול משולה לפיגוע עם גלי הדף מאוד חזקים שמקרינים על כל ההיבטים של החיים. אין ספק הסטטיסטיקה בנושא פועלת לרעת לכידות התא המשפחתי".

גם הפסיכיאטר אילן רבינוביץ' מכיר מקרוב את התופעה. "שינוי כל כך גדול בסטטוס הכלכלי בתקופה קצרה יוצר רעידת אדמה וזעזועים מתחייבים, דלתות נפתחות, אפשרויות חדשות. מה שהיה לא יהיה. אם לא משכילים להסתנכרן זוגית נוצר פער שמוביל לריחוק והכתובת של פרידה ידועה מראש רשומה בענק על הקיר. גברים מצליחנים הופכים להיות מאד נחשקים ומבוקשים, מה עוד שחלקם היו החנונים האולטימטיבים".

לדבריו של רבינוביץ, "הצורך שהיה טמון בחנון לריגושים והרפתקאות מתגלה בדמות רומן רב יצרים. לכולם ליבידו ענק - הצורך בכוח , כסף, השפעה ומין. מעטים ישרדו עם בת הזוג שהלכה עימם במדבר עד ההצלחה.

אופציה להתגרש

ד"ר רונית הראל, עובדת סוציאלית חוקרת בתחום אלימות בין בני זוג ומייסדת עמותת "לצדכם", מציינת: "עוצמה, כסף, יופי וכוח מאז ומעולם היוו שריד אבולוציוני להשגת יתרונות בחיים. אם זה להתחתן עם האישה הכי יפה או הגבר העשיר ביותר ובעל עמדה נחשקת. לא פלא שכאשר אדם במהלך חייו מתפתח לכדי עושר, מסוגלות וכוח אדירים הוא יקיף את עצמו בצעצועים הכי יקרים ובכללם אישה יפה וצעירה יותר".

התערובת של יצרים, הרבה מאוד כסף ושיטות התגמול הייחודיות בענף, הופכת את עניין הגירושים בהייטק, לשונים מאשר הליך גירושים רגיל. "יש כאן צורך לקחת בחשבון שורה של מרכיבים כגון שיטת השכר, מערך התמריצים, שוויין של האופציות וכו'", מציינת עו"ד דנה תירוש אליהו. לדבריה, הבעיה הקשה ביותר היא שלרוב אין דרך לאמוד את השווי של חברת הזנק בנקודת הזמן של הגירושים, כשהחברה עדיין לא פגשה את הכסף, וכך גם לא את שווי האופציה, בניגוד לאיזון משאבים של נכסי נדל"ן זכויות פנסיה וכיוצא באלה".

לדבריה של תירוש אליהו, ב'גירושי הייטק' מתווספים נכסים רבים שאינם מוחשיים, ולא ניתן תמיד לחלקם או לקבוע את שוויים במועד הפירוד, ולא תמיד ראוי וצודק לחלק אותם בשווי שלהם במועד הגירושים, כמו אופציות שטרם הגיע מועד הבשלתן (UNVESTED), אופציות בשלות ומניות. "האופציות שקיבלו העובדים על רקע הגאות בשוק ההייטק ולאור גיוסי הכספים הגדולים של חברות הייטק ישראליות שהשפיעו על עשרות אלפי עובדים, הופכות את המחלוקות הללו למורכבות: הגישה בדיני משפחה היא 'לנקות שולחן' ולחלק את מרבית הרכוש במועד הגירושים, אלא שאופציות ולעתים גם מניות בחברה פרטית לא ניתנות לחלוקה".

עורך הדין אלון סולומון. יחצ,
גישה פרגמטית. עו"ד אלון סולומון/יחצ

שותפתה למשרד, עורכת הדין ליאת שקלרז - הורוביץ, מסבירה כי במקרה כזה, הפתרון המתבקש בעת גירושים הוא שהאופציה תישאר רשומה על שם בני הזוג, אלא שאז עולות שתי בעיות: "האחת - שלא תמיד אפשר לרשום את האופציה על שמו של מי שאינו עובד בחברה; והשנייה - שבן הזוג העובד בחברה יכול לטעון כי אין לבת הזוג זכאות, שכן הוא קיבל את האופציה על בסיס עבודתו (לחברה אין יכולת להיכנס לסוגיה זו בשלב זה). כאמור, סוגיה מורכבת, שחסרה בסיס פסיקה ענף שיכול ליצור כללי אצבע ברורים בנושא.

לפיכך, מציינות שקרלז - תירוש, כי העצה הטובה ביותר לנשים שקוראות את הכתבה במועד בו בן הזוג שלהם טרם הנפיק את החברה או שהוא מועסק בחברה שמחזיק בה אופציות, היא לחתום על הסכם שקובע שלא משנה מתי האופציות תבשלנה, היא תהיה זכאית לקבל מחצית משווין.

המזל לא מכה פעמיים: איך להתכונן לתרחיש הגרוע מכל?

"אני הייתי מטומטמת. חברה שלי שבעלה עשה אקזיט ונתן לה בעיטה בתחת אחרי שנה הזהירה אותי שגם אצלנו זה יקרה, אבל אני לא האמנתי שבעלי יתנהג אלי כך, הוא אהב אותי כל כך, עד שנכנס הכסף לחשבון", אומרת ג' , גרושה בת 43 מכוכב הצפון, שנאלצה לפרק את נישואיה בעקבות כך שבעלה לשעבר נטש אותה לטובת בחורה בת 24, "אל תהיו תמימות, אל תעשו את הטעות שאני עשיתי, תקחו בחשבון שהכסף שנפל על המשפחה, שלכאורה מהווה בשורה חיובית מאוד, עלול דווקא להוביל לקריסה שלה".

זה נכון, מציין עו"ד סלומון, "צריך להביא גישה פרגמטית ולקחת בחשבון כי קיימת סבירות שבטווח של השנים הקרובות לאחר האקזיט, הצד הזוכה, ירצה להתגרש". לדבריו, לעיתים קרובות, נעשה תכנון מוקדם של הליך הפירוד, בלי שהצד השני יודע, שנים לא מעטות טרום הפרידה. אותו הצד שעליו רשומות המניות מצליח לרכז בידיו את עיקר המזומנים, בין אם במשיכה או ביכולת למשוך כספים חד צדדית וכך הוא יכול לתכנן פירוד בלי שהצד השני יודע".

לפיכך, אומר עו"ד סלומון, אישה ריאלית תמנע מצב שעיקר המזומנים (מזומן, מניות סחירות וכיוב) מרוכזים אצל צד אחד בלבד. לחלופין, היא יכולה לעשות מספר פעולות במטרה למנוע מצב שצד אחד יכול למשוך חד צדדית את עיקר הכספים ולהעביר אותם לחשבון אחר שרק על שמו. או חשבונות מחוץ לישראל (וכך להקשות על הצד השני לעקל ובכלל לנהל הליך משפטי). אין מקום לתמימות, הוא מציין, שם המשחק הוא לנטר ולא להיות בת יענה בכל הנוגע לנעשה בחשבון, ובכלל זה, עליה לדאוג שיהיו כספים ונכסים שירשמו על שמה ולא ניתן לגעת בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully