סטוקר. ShutterStock
ShutterStock

מאוהב או סטוקר? תופתעו לגלות מה באמת מבדיל ביניהם

ד"ר דריה מעוז

17.8.2021 / 8:44

חיזור זה רומנטי, חיזור מוגזם יכול להיות מסוכן - מה ההבדלים בין השניים, ואיך תזהו אם אתם מאוהבים בצורה בריאה או שעברתם את גבול הטעם הטוב? ד"ר דריה מעוז נותנת קוים לדמותו שלו הסטוקר המצוי

סטוקריות נתפסת אצל רוב הציבור כתופעה נורמלית, ולעתים אפילו מחמיאה. אנשים, ובעיקר נשים, נוטים לחשוב שסטוקר הוא אדם זר, ולא בן הזוג, ושאם המעקב הוא על רקע רומנטי - הוא צריך דווקא להחמיא, ולהעיד על ההתעקשות והרצון העז של המחזר.

בקומדיות רומנטיות תופעת הסטוקריות מוצגת לעתים קרובות כעניין חביב שמעיד על אהבה עזה ועקשנותו של המחזר. הצגתה ככזו היא מסוכנת, כך עולה ממחקר שנערך על ידי ג'וליה ליפמן באוניברסיטת מישיגן על 426 נשים שצפו בששה סרטים וקומדיות רומנטיות שכללו את התופעה.

נמצא כי הנשים שצפו בקומדיות הרומנטיות חשבו אחר כך שהאישה הנתונה במעקב של גבר בסך הכול משחקת אותה קשה להשגה וכי היא רק מציבה מכשול רומנטי שמעצים את הקשר, אבל נמצא שדווקא סטוקר שעוקב אחר בן זוג בהווה או לשעבר הוא המסוכן ביותר.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

לרוב הסטוקר יהיה גבר והקורבן אישה. אחת מתוך חמש נשים תחווה סטוקריות בחייה ואחד מתוך עשרה גברים. בממוצע - 15% מהאוכלוסייה יחוו מעקב של סטוקר. גם אצל צעירים קיימת תופעה דומה. בסלנג הצעיר 'סימפ', הוא נער שעושה הכל כדי להרשים נערה שהוא מאוהב בה (לעתים גם להיפך), ובמקרים מסוימים הוא עלול להפוך לסטוקר שלה.

סטוקר. ShutterStock
הסטוקר לעיתים קרובות מאוהב במושא המעקב/ShutterStock

המעקב יכול להתרחש בדרכים שונות - במכונית, במארבים רגליים, בציתותים ועוד. כיום, בעידן הטכנולוגי, דרכי המעקב התרחבו והשתכללו, והן כוללות, בין היתר, מעקב ברשתות חברתיות ובאינטרנט (סייבר-סטוקינג), התקנת מכשירי ציתות, הקלטה וצילום במכונית, בטלפון ובבית של מושא המעקב. המעקב נובע מעניין מתמשך ואובססיבי של העוקב בקורבן. הסטוקר ידבר הרבה על הקורבן, יחשוב עליו, יהגה בו, ותחושותיו כלפיו ינועו מהערצה לכעס. במרוצת הזמן, כשהסטוקר יחוש אזלת יד או תסכול מכך שלא הצליח להשיג את מבוקשו - הוא עלול גם לנקוט באלימות כלפי הקורבן.

קיימת גם סטוקריות בתוך זוגיות, תופעה נפוצה ומסוכנת שמהווה אחת מהנורות האדומות המהבהבות לניבוי אלימות ורצח. ישנו קשר ישיר בין סטוקריות לאלימות. בקיצוניות שלה, היא עלולה להוביל לרצח. 81% מהנשים שהיו במעקב על ידי בן זוג גם חוו אלימות ממנו. סקר שנערך בבריטניה גילה כי 40 אחוז מהנשים שנרצחו בידי בעליהן, עקבו אחריהן קודם לכן. 50 אחוז מהקורבנות הפסיקו לעבוד בשל המעקב אחריהן או צמצמו את שעות העבודה, ובצדק, כי הנתונים מראים שאחד מתוך שני סטוקרים שמשמיעים איום, יפעלו בעקבותיו. למרות זאת, הקורבנות לא נוטים לדווח על כך עד המעקב ה-100 בממוצע.

עוד בוואלה!

טוב להן כשרע להן ורע להן כשטוב להן: מה נשים רוצות?

לכתבה המלאה

הסטוקר הממוצע הוא גבר שנמצא במערכת יחסים בעייתית (זוגיות או נישואין) לעתים קרובות מעט לפני פרידה או אחריה. ישנם גם סטוקרים שמושא המעקב שלהם הוא אדם זר, והם פחות מסוכנים. הסטוקר המסוכן ביותר הוא זה שעוקב אחרי אדם שיש, או היה לו אתו קשר אינטימי.

תופעת הסטוקריות משתייכת לאשכול הפרעות הפרנויה או האובססיה. הסטוקר הוא לרוב אדם ביישן בעל הערכה עצמית נמוכה. הוא עשוי להתנהג בחביבות ובאופן נעים, אבל למעשה הוא קנאי פתולוגי, אובססיבי, בעל רצון לשליטה, מניפולטיבי, שנע בין זעם לאהבה, ולא מסוגל להתמודד עם דחייה. הסטוקר עלול להשתמש בטקטיקות מניפולטיביות כמו איום בהתאבדות, בתביעה משפטית או באלימות ועלול גם לממש אותם. הוא עלול לפגוע בקורבן, ברכושו או להטרידו מינית.

מחקר חדש טוען לבסיס גנטי פיזיולוגי לנטייה לסטוקריות ומאבחן כי סטוקריות היא ביטוי של תוקפנות ואלימות כלפי האחר, והנטייה לסטוקריות עשויה להיות רדומה במשך שנים רבות עד שמתחולל טריגר שמפעיל אותה. הטריגרים הנפוצים שעלולים להפוך אדם לסטוקר הם: פרידה וגירושין, פיטורין, אבטלה והיעדר תוכן ועניין בחיים. אובחנו ארבעה שלבים בהתנהגות הסטוקר - שלב המשיכה, שלב הלהיטות, שלב האובססיה והשלב ההרסני, המסוכן מכול.

10 סימנים להיזהר מהם

  • 1. מישהו שכל הזמן יוצר אתך קשר, למרות בקשותיך להפסיק.
  • 2. הוא מנסה להגיע אליך דרך פלטפורמות שונות - שיחות, הודעות בטלפון, תגובות ופרסומים
  • רבים באינסטגרם ועל הקיר שלך בפייסבוק, ולעיתים הגעה לביתך ולמקום עבודתך.
  • 3. אם אתם בקשר - הסטוקר ירצה לדעת מה את עושה כל יום ובמהלך היום
  • 4. התחושה היא שאי אפשר לחמוק ממנו
  • 5. כל הזמן יש לך תחושה שאת במעקב או בתצפית
  • 6. הסטוקר יודע עליך פרטים שלא את סיפקת לו
  • 7. הסטוקר ירעיף עליך מתנות ומחמאות
  • 8. יהיו לך חשדות לניסיונות פריצה של הסטוקר לטלפון הנייד, למחשב, לבית
  • 9. הסטוקר ינסה ליצור קשר עם בני משפחה, קרובים, עמיתים לעבודה וחברים שלך כדי להשיג עליך
  • מידע
  • 10. בהמשך, כשלא ייענה, הסטוקר עלול לפתח כעס ועוינות כלפיך, שעלולים להתבטא באיומים,
  • ולבסוף גם באלימות מילולית, ונדליזם כלפי רכוש, ואלימות פיזית.
  • מה לעשות כשאת במעקב של סטוקר
  • להגיד לו באופן ברור שיפסיק
  • לתעד הכל
  • לספר לחברים
  • לפנות למשטרה
  • אזהרה: התעלמות מכך לא תגרום למעקב להיעלם
סטוקר. ShutterStock
הוא נהג להתקשר אלי פעמים רבות כל יום/ShutterStock

סיפור אישי
חוויתי בעבר סטוקריות מצד גבר שהייתי בקשר ידידות אתו. הוא רצה קשר רומנטי, וסירבתי. הוא נהג להתקשר אלי פעמים רבות כל יום, לעתים קרובות גם בלילה. היה צץ פתאום, כאילו באופן מקרי, במקומות שביליתי או עבדתי בהם, במכולת השכונתית או בבית קפה שהייתי פוקדת. הוא הרעיף עלי מחמאות וניסה ליצור קשר בכל דרך אפשרית. מאחר שהייתי צעירה ולא מנוסה, ראיתי בהתנהגות שלו בתחילה עניין מחמיא, וגם כשהיא התחילה להטריד אותי - המשכתי להיות נחמדה וסבלנית, כדי לא להרגיזו. רק לאחר שבועות רבים, שבמהלכם האובססיביות שלו גברה, והוא התחיל להופיע ליד ביתי, התחלתי ממש לפחד. הייתי מנתקת את הטלפון כשהיה מתקשר, ולעתים גם סוגרת אותו לגמרי, מגיפה תריסים כדי שלא יציץ לתוך דירתי, ופחות ופחות יוצאת מהבית. לא הגשתי תלונה, אבל היה לי רעיון אחר: בכמה מקרים שבהם התקשר נתתי לידיד לענות לטלפון ולהשמיע אזהרות כלפי הבחור בקול באס תוקפני. זה עבד אחרי כמה פעמים, והמעקב הפסיק.

נמרוד ומיכל הם גיבורי רומן המתח הפסיכולוגי חתול שחור מאת דריה מעוז, אנתרופולוגית וסוציולוגית, החוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה. נמרוד מתחיל לחשוד שאשתו בוגדת בו ומנהלת חיים כפולים. כדי לאמת את חשדותיו הוא מתחיל לעקוב אחריה והופך להיות סטוקר. המעקב אחריה הולך ולובש צורה אובססיבית מסוכנת עד הסוף המפתיע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully