שי והדס. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

עלה לו: ככה הכסף שלו משפיע על האהבה שלה

עודכן לאחרונה: 11.10.2021 / 20:21

סקר חדש מגלה מה נשים באמת חושבות על גברים שלא משלמים עליהן בדייט, האם ייפגשו איתו שוב, ומסתבר שיש גם סכום מינימלי להזמנה. מסתבר שכדי להבין מהו באמת מצבו של הפמיניזם, צריך לעשות פולו דה מאני

כל מה שצריכים לדעת על דייטים/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

" אני נסיכה והוא מלך, ככה אני מתייחסת לדייטים שלי, נותנת לו את כל הכבוד שמגיע לו ומצפה לאותו דבר. האם ראית אי פעם מלך שמבקש מנסיכה לשלם על הארוחה אליה הוא הזמין אותה? ברור שלא. אז אני אגיד לך את זה פעם אחת ושיכנס לראש שלך- גבר שמבקש ממני לשלם על החשבון בסוף הדייט, יקבל בעיטה בתחת ולא יראה אותי יותר בחיים שלו. וככה מתנהגות גם החברות שלי. אני עולה ביוקר, אבל נותנת את הלב שלי, ומי שזה לא נראה לו, אז לא. יש מספיק גברים ישראלים ג'נטלמנים. ואני אגיד לך עוד משהו - זה חינוך מהבית: כמו שהאבא מתייחס לאישתו כך הילד יתייחס לנשים בחיים שלו".

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית? זה חינם!

הציטוט האמור לקוח מתוך פוסט שעלה לאחרונה בפייסבוק שעסק בסוגיה האקוטית, שמהווה חלק בלתי נפרד מעולם הדייטים - האם על הגבר לשלם את מלוא החשבון בסוף הדייט הראשון או שמא יש מקום לחלוק בעלות הארוחה. הנושא מהווה כר פורה מאוד לשיח ייצרי ולא מעט פוסטים שעלו בהקשרו, סוחפים המוני מגיבים ומגיבות.

אז מה עמדת הנשים בישראל כלפי הנושא? מה שיעור הנשים בישראל שמצפות כי הגבר ישלם על מלוא הדייט וכיצד הן תגבנה במקרה בו הוא יציע לחלוק בנטל התשלום? סקר בנושא נערך לאחרונה ע"י המותג "דיימונד פקטורי", במסגרתו נסקרו 521 נשים בגילאי 21-45. על פי תוצאות הסקר, לא פחות מ-71% מקרב הנשאלות סבורות כי מתפקידו של הגבר לשאת במלוא עלויות המפגש. עוד מתברר כי 15% חושבות כי על הצדדים להתחלק בחשבון באופן שווה, ואילו היתר, לא גיבשו עמדה סדורה בעניין. סוגיה נוספת שנבחנה היא מידת המוטיבציה להמשיך ולהיפגש עם הבחור, במקרה ובדייט הראשון הוא הציע להתחלק בחשבון.

כסף על צלחת. ShutterStock
גם גברים חושבים שהם צריכים לשלם על הדייט/ShutterStock

76% מקרב הנשים שסבורות כי על הבחור לשלם את מלוא החשבון, והשיבו כי ככל ותועלה הצעה לחלוק בו, הרי שהדבר ישלול באופן גורף את הנכונות לפגוש אותו שוב. מתוצאות הסקר אף עולה כי 21% טוענות כי הדבר ישפיע באופן מהותי על האפשרות לקיומה של פגישה נוספת אולם לא ישלול באופן וודאי את היתכנותה. הסקר אף בחן את גובה הסכום שלדעת הנשים, על הגבר להוציא במסגרת הדייט הראשון, או במילים אחרות - האם די בבירה בשביל להרשים אותן? מסתבר שהנשים הישראליות אוהבת שמפנקים אותן, או במילים אחרות - שהגבר יוציא סכום ניכר מכיסו, כביטוי למידת הרצינות בנוגע לקשר בינהם. בהתאם לכך, 45% מקרב המשיבות סבורות כי הסכום המינימאלי להוצאה על דייט עומד על 150 שקלים לזוג. 26% חושבות כי על הגבר להוציא סכום של 151 שקלים ומעלה ורק 29% סבורות כי אין משמעות של ממש לגובה ההוצאה.

במסגרת הסקר נבחנה גם הסוגייה הזו, והנתונים מלמדים כי כשליש מהגברים הישראלים 28.6%, מוציאים בממוצע סכום של עד 100 שקלים בדייט הראשון. עוד עולה כי למעלה ממחצית מהגברים - 51.3%, משלמים סכום שנע בין 150-200 שקלים ואילו כחמישית - 20.1%, נפרדים בסוף הערב מסכום שעולה על 200 שקלים

החלוקה המובנת לפיה הגבר הוא שמשלם על הדייט ואילו האישה אמורה לספק בתמורה את נוכחותה 'היפה' ולא רק, התקבעה בתודעה עוד בתחילת המאה ה-20 בקולג'ים" אומרת ד"ר ענבל וילמובסקי, מרצה במרכז לייפר ללימודי נשים ומגדר ובמכון לקרימינולוגיה באוניברסיטת העברית ומרצה בתוכנית למגדר באוניברסיטת תל אביב. לדבריה, אז התבסס המושג 'דייטינג', שמסמל מפגש שבו גבר ואישה יוצאים מחוץ לבית, למקום כלשהו ,כגון מסעדה או תיאטרון, במטרה ליהנות זה מחברתה של זו.

בתקופה זו, היא מסבירה, נשים בנות המעמד הבינוני התחילו לצאת ללימודים, ורבות מהן עוד לא עבדו, כך שהגברים הם אלה שהחזיקו בממון. גברים גם דורגו על בסיס שייכותם לבית אחווה נחשב, בגדיהם היקרים, גישתם למכונית פרטית וכספם. נשים לעומת זאת דורגו על פי היותן מבוקשות, וכאן יש סטנדרט כפול. מצד אחד הן צריכות להיראות מהוגנות, ומצד שני להיתפס כנחשקות מינית. מאז ועד היום חל שינוי מסוים בחלוקת המשאבים בין המינים, אך התפיסות המגדריות עדיין קיימות.

עוד בוואלה!

חוקי השיימינג: המדריך המלא לשיימרית המתחילה

לכתבה המלאה
אישה שואבת כסף. ShutterStock
מה מצב הפנימיזם? פולו דה מאני/ShutterStock

החלוקה המגדרית על פיה הגבר משלם על הדייט אינה ציפיה שהשתרשה רק בתודעה של הנשים - גם הגברים הישראלים אימצו את העמדה הזו. מחקר בהנחיית ד"ר רונית דרור ובעריכת מיתר יעקובי, שנערך במכללה האקדמית ספיר כחלק ממחקר שעסק בתפקידי מגדר, ביקש לבדוק את ההבדלים בין גברים לנשים ביחס לתשלום החשבון בדייט ראשון. מתוצאותיו עולה כי רוב הגברים המשתתפים (67.3%) ענו כי על הגבר לשלם את החשבון בסוף הדייט. לצד זאת, ובניגוד למחקר שהוזכר בתחילת הכתבה, יותר ממחצית הנשים (53.9%) נקטו בעמדה שוויונית יותר כאשר בחרו באפשרות שהחשבון יתחלק חצי-חצי, לעומת 32.1% בלבד מהגברים. מכאן, לפחות על פי מחקר זה, ההשערה הראשונה לפיה שני המינים יענו כי על הגבר לשלם את החשבון הארוחה בסוף הדייט, הופרכה.

תיאוריה נוספת שמספקת תמיכה לשימור הסטטוס קוו המגדרי היא תיאוריית התפקידים החברתיים, מסבירה ד"ר דרור. לדבריה, תיאוריה זו גורסת כי ישנם הבדלים בתפקידי המגדר שבבסיסם עומדים מרכיבים פיזיולוגיים, ביולוגיים, חברתיים ואקולוגיים. הבדלים אלו יבואו לידי ביטוי בכך שפעילויות של גברים יהיו בדרך כלל כרוכות במעמד וכוח ואילו פעילויות של נשים יהיו כרוכות בחובות ביתיות ובפחות כוח. בשל ההבדלים בין המינים במעמד ובעוצמה, ניתן להעריך את אותן ההתנהגויות באופן שונה בהתאם למינו של האינדיבידואל.

זוג משווה ארנקים. ShutterStock
הפרצוף שלה כשהוא מבקש ממנה לחלוק את החשבון/ShutterStock

ואם אנו עוסקים במחקרים בתחום המגדר והדייטים, במסגרת הסקר, ביקשו עורכיו לבחון סוגיה נוספת: מידת ההשפעה שיש למותג הרכב בו מגיע הבחור, על התרשמותה מאיתנותו הפיננסית והנכונות להמשיך להיפגש אתו. המחקר בוצע על ידי חברת Diamond Factory המתמחה בייצור ושיווק יהלומים וטבעות אירוסין. מעיבוד נתוני הסקר, מתברר כי כ-36.7% מקרב הנסקרות העידו כי קיים מתאם הדוק בין סוג הרכב עימו הגיע הבחור לבין "כושרו הכלכלי" והנכונות להמשיך להיפגש אתו, אולם כ-40.2% השיבו כי אין מתאם בין השניים וכי ייתכן כי הרכב מעוקל או נלקח בליסינג, כך שסוג הרכב לא מהווה אינדיקציה חד משמעית למצב העו"ש שלו. היתר סבורות כי קיים מתאם חלקי בין השניים.

בסקר נוסף שנערך במסגרת שידורי ה - BBC, עלה כי גברים שבבעלותם מכוניות ספורטיביות יוקרתיות יצליחו בקלות לסדר לעצמם "דייט". אלא שעל פי תוצאותיו, עתידו של הקשר הרומנטי נחרץ מאחר ונשים אינן מייחסות לגברים עם מכוניות ספורט את התכונות הנדרשות לצורך יצירת חיים משותפים. על פי המחקר, גברים שרוכשים מכוניות ספורטיביות, פועלים כמו טווסים, ובעלי נטייה למצוא עניין ביחסים קצרים לצורכי מין, בלא רצון להעמיק את הקשר לעבר מציאות זוגית ויצירת משפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully