זוגיות, סקס. ShutterStock
ShutterStock

הוא טען שהוא פנוי כדי שתשכבי איתו? זה לא חוקי

מיה אגסי

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 14:36

בעילה בהסכמה היא במילים פשוטות: סקס שנעשה בהסכמה הדדית. כלומר, לא אונס. לכאורה, אלמנטרי. בפועל, החקיקה בנושא מורכבת מסעיפים שונים, המפרטים את המצבים בהם הבעילה היא חוקית ואת המצבים בהם היא לא. סקסיפדיה, המילון המלא

בעילה בהסכמה היא במילים פשוטות: סקס שנעשה בהסכמה הדדית. כלומר, לא אונס. לכאורה, אלמנטרי. בפועל, החקיקה בנושא מורכבת מסעיפים שונים, המפרטים את המצבים בהם הבעילה חוקית ואת המצבים בהם היא לא. תנועת ה #metoo הביאה גם לתוספת חשובה לנושא הזה אבל קודם, נבין בכלל על מה מדובר.

זה לא מקרי ש "בעל" ו"בעילה" הן מילים בעלות צליל דומה. כן ליידיז אנד ג'נטס, היו תקופות, הרבה לפני עידן הטינדר, בהן הסיטואציה (הרשמית) היחידה בה היה סביר שתתרחש בעילה, היא אם הם היו נשואים. כמובן, שיחסי מין מחוץ לנישואין, ניאופים וסטוצים היו קיימים לאורך כל ההיסטוריה אבל בפועל, יש קשר הדוק בין המילים, כשם שהיה אמור להיות קשר הדוק בין הסיטואציות.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

בעילה: הגדרה מילונית
"החדרת איבר מאברי הגוף או חפץ, לאיברי המין של האישה". השתובבתם עם ויברטור? הקרבתם מלפפון תועה? ה-Feet Fetish שלכם הלך כמה צעדים קדימה ופנימה? החדרתם רק אצבע? בעילה. הי, תיהנו. אנחנו לא שופטות, וגם לא החוק - עד שמדובר על בעילה שאינה בהסכמה. זו מתרחשת לא רק כאשר האישה מתנגדת לבעילה, אלא גם כשעוד לא מלאו לה 14. סעיף 345 לחוק העונשין מגדיר את המצב הזה ועוד כמה מצבים כאונס, לא משנה מה הנסיבות.

זוגיות, סקס. ShutterStock
זוגיות, סקס/ShutterStock
  • גם בעילה אסורה יכולה להיות בהסכמה, אגב. הכירו את סעיף 346 לחוק העונשין, שמגדיר בעילה אסורה בהסכמה כעבירת מין לכל דבר ועניין, בשני מצבים:
  • כשהאישה בת 14 לפחות אבל טרם מלאו לה 16 שנה (שהוא גיל ההסכמה על-פי אותו חוק) והיא אינה נשואה לבועל (ואנחנו ממש מקווים שאף אחד בישראל לא מחליט להתחתן בגיל 14). או, שעוד לא מלאו לה 18 שנה, קרי, היא קטינה והבעילה היתה תוך ניצול יחסי מרות או תוך הבטחת שווא לנישואין (שמצטיירים משום מה כמאורע נכסף שגברים מפזרים הבטחות לגביו). העונש על העבירה הזו הוא חמש שנות מאסר.
  • לאישה מלאו 18, קרי, היא אינה קטינה, אך הבעילה נעשתה תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, בשירות הצבאי או בכל מצב אחר, או תוך הבטחת שווא לנישואין, או תוך התחזות של הבועל לפנוי, למרות היותו נשוי. העונש על העבירה הזו הוא שלוש שנים ובואו נדגיש את זה רגע שוב: כל אותם גברים באפליקציות שמספרים לכן שהם ב"נישואים פתוחים" והם לא? אם הם שוכבים איתכן, הם עוברים על החוק. אופסי.
  • החוק הנ"ל מחובר למציאות ומסייג: בעילה בהסכמה במסגרת זוגיות בין בני נוער, היא לא עבירה, בתנאי שהנערה בגילאי 14-16 והפרש הגילים ביניהם הוא עד 3 שנים. החוק גם מבדיל בין בעילה וגינלית לבין מין אנאלי או אוראלי, שבמקרה של האחרונים מדובר לפי החוק במעשה סדום.

עוד בוואלה!

נס גדול היה פה: הריב בין אביב גפן לנטע ברזילי

לכתבה המלאה
זוגיות, סקס. ShutterStock
היא אמנם לא התנגדה, אך גם לא הביעה הסכמה מפורשת/ShutterStock

ומתי זה נחשב אונס?
מלבד זה, יש עוד מצבים אותם החוק מגדיר כאונס ובראשם, חוסר הסכמה. גם בעילה כשהאישה תחת השפעת סמים או אלכוהול, עשויה להיחשב כאונס, שכן במצב כזה היא אמנם לא התנגדה, אך גם לא הביעה הסכמה מפורשת כי הייתה בהכרה מעורפלת. גם יחסי מין המושגים ברמייה ובאמצעות מניפולציות, נחשבים לאונס. בעבר, רק חוסר הסכמה פיזית היה קביל לפי החוק. כיום, בתי המשפט מכירים בכך שגם חוסר הסכמה לא מילולי כגון חוסר שיתוף פעולה ופאסיביות, דינם כחוסר הסכמה מילולי לצורך העניין. ההגדרות האלה נדונות בבית המשפט בהתאם לתרחיש של כל תיק, כשעורכי הדין של התוקפים והמותקפות יוצאים מגדרם על-מנת לספק הוכחות כאלו ואחרות. העמימות הזו הובילה להגדרת תוספת ששואפת לעשות סדר בכל העניין הזה. מעבר לכל אלה, בכל מצב בו האישה (שלא לומר ילדה) היא מתחת לגיל 14, בעילה היא תמיד אונס.

בעילה בהסכמה נלהבת - Enthusiastic consent
זוהי כאמור הגדרה חדשה יחסית, בחסות תנועת #metoo השואפת לשים סוף להטרדות, אלימות נגד נשים, מעשי אונס והתנהגויות שפעם נחשבו ממש מקובלות אבל בפועל, פוגעניות. החיפוש אחרי הסכמה נלהבת נועד לנטרל את העמימות שבסיטואציות כמו יחסי מין תחת השפעת סמים או אלכוהול, או יחסי מין בהם הנתקפת "קפאה" והתוקף טען שהיא לא הביעה התנגדות. אם זה נשמע לכם מבלבל, או אם אתם מרגישים שמעכשיו אתם צריכים ללכת על ביצים או להישאר עם הביצים ביד, הנה כמה דוגמאות שיאפשרו לכם להבין בקלות, מתי זו הסכמה ומתי לא.

חשוב להדגיש: הסכמה נלהבת היא מאסט, עבור שני המינים וכל המגדרים. נכון שרוב השיח הוא סביב גברים שתוקפים מינית או מטרידים נשים, אבל יחסי מין אמורים להיות תקשורתיים והדדיים ולכן חשוב שכל אחד ואחת יקראו את הדברים הבאים:

זוגיות, סקס. ShutterStock
הסכמה נלהבת היא מאסט, עבור שני המינים וכל המגדרים/ShutterStock
  • תוודאו הסכמה לפני שאתם מתחילים או עושים משהו. לא מיד אחרי, לא בזמן ובטח שלא רק אחרי. תתקשרו, תשאלו, תבררו מה נעים ומה זורם. בפשטות, בנעימות ובישירות.
  • כל פעולה באקט המיני דורשת הסכמה בנפרד. זה שהיא זורמת עם מציצות, לא אומר שהיא בקטע של אנאלי. זה שהוא אוהב שקושרים אותו, לא אומר שהוא רוצה גם שתצליפי בו בשוט. הבנתם את הקטע.
  • חסר לכם פידבק ברור? תעצרו רגע ותשאלו: "זה נעים ככה?" "זה כיף לך?" "להמשיך עם זה?" אם קיבלתם הסכמה, אתם יכולים להמשיך. אם לא, תעצרו. מיד. ותבררו מה אפשר לשנות.
  • כל הקטע בהסכמה נלהבת, הוא שלא צריך להסתמך על אלמנטים אמורפיים כמו שפת גוף ובכל זאת, היו קשובים לבת הזוג ולבן הזוג ולשפת הגוף שלהם. אם משהו נראה לכם לא בסדר, או אתם מרגישים שמישהו לא שלם עם משהו - עצרו מיד.
  • אין יש ספק - אין ספק. אם יש לכם חשד או חשש שההסכמה לא באמת נלהבת, אם נדמה לכן שהוא זורם רק כי הוא בסוף הפייסל או שהיא חוששת שתחשוב שהיא "כבדה", או כל דבר אחר, פשוט תעצרו הכול באותו רגע ואל תתייחסו אל זה כאל הסכמה. ואם אתם לא רוצים להרוג את הווייב פשוט תגידו בקלילות: "הכול בסדר, אולי נשאיר את זה לפעם אחרת".
  • עוד באותו נושא:
  • סקס
  • יחסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully