נטע אלחמיסטר ושי אביטל. ניר פקין, אינסטגרם, עיבוד תמונה
עיבוד תמונה/ניר פקין, אינסטגרם

"אני אהיה תמימה אם אני אגיד שאפשר לעצור את זה"

הדר חזן

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 13:51

בראיון שערכה עם גיא פינס הודתה נטע אלחמיסטר שידעה על תלונות קודמות על הטרדה ומעשים מגונים מצד שי אביטל, ובחרה להתעלם מהן, כי אבא שלה ובעלה לא אסרו עליה לטוס איתו. אז אלחמיסטר שברה שתיקה, אבל זה לא הוציא אותה טוב בכלל

שי אביטל בשיחה ראשונה מאז תחקיר "הצינור"/רשת 13

הראיון של נטע אלחמיסטר אתמול בערב טוב עם גיא פינס על פרשת שי אביטל מציג תמונה עגומה ביותר של נאיביות בלתי מתפשרת, ומארג חברתי שמאפשר גם לאשה הכי מוחפצת במדינת ישראל, להישאר קלולס לחלוטין לגבי תרבות האונס, ולא הייתה יכולה לזהות תוקף גם אם הוא ייצג אותה במשך 7 שנים.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

במוצ"ש פתחה את המדורה של פינס הכתבה "נטע אלחמיסטר שוברת שתיקה" בה היא מגוללת את השפעותיה של פרשת התקיפות המיניות של הסוכן שלה לשעבר, עליה. הלב לא יכול שלא לצאת אליה, כשגם כשהיא בטריטוריה הטבעית שלה, בבית, בנוכחות בעלה, נטע מתקשה לייצר משפטים קוהרנטים ובעלי משמעות. היא אמנם פותחת ב"חשוב לי להשמיע את הקול שלי" אבל ניכר שהקול הזה עמום ויש לו מעט מאוד מושג מה להגיד.

בראיון מ-2017 בו היא נשאלת על ההודעות המטרידות אותן היא מקבלת באינסטגרם שלה נטע מראה אפתיה טרגית כלפי הנושא, כאשר נאמר לה בפשטות "מותר לך להגיד 'זה לא נעים לי" היא מודה "התרגלתי, זה נראה לי הגיוני, אני אהיה תמימה אם אני אגיד שאפשר לעצור את זה".

שאפשר לעצור את זה.

לא שיהיה קל

לא שלא ייקח הרבה זמן

שאפשר.

נטע אלחמיסטר. אינסטגרם רשמי, צילום מסך
התעלמה. נטע אלחמיסטר/צילום מסך, אינסטגרם רשמי

כאשר אלחמיסטר משתפת בתגובתה לתחקיר היא חוזרת על המנטרה "מי זה?" כאילו האדם בתחקיר היה מחוייב לגלות בפני נטע את הפן התוקפני שלו על פי חוזה "הרגשתי שהוא רימה אותי, שהכרתי בן אדם אחר" הלב נחמץ לגילוי כזה של ניתוק, כי הרי תוקפים מיניים לא מסתובבים העולם עם שלט "אנס" על המצח, הם אבות אוהבים, בוסים נהדרים, נשיאי מדינה, והם יודעים להסתיר את מה שהם צריכים להסתיר. גם מטרידן בסדר הגודל של אביטל מנהל את פגיעותיו באופן מחושב, החל מבחירת הקורבנות, עד גילויי כוח לאיומים, זה לא משהו שמתפלק לו. הוא לא עושה זאת כי יצריו חזקים ממנו, הוא עושה זאת כי הוא יכול, ועל מנת שיוכל גם להמשיך, עליו לשמור על "תו התקן האיכותי" שלו כפי שכינה אותה פינס, שמטילה ביצי זהב.

בתגובה לשאלה האם הרגישה אי פעם שאביטל מתחיל איתה או מטריד אותה, נטע מתרעמת, וחושפת אמת באמת עצובה לגבי מקומה בעולם, "אם לאבא שלי או לרמי היה ספק קטן, באחד הסיפורים שנחשפו או בשמועות כאלה ואחרות ברמה הזאת, הם היו נותנים לי לטוס איתו?" ליבי נחמץ למשמע התשובה הזו, ולא רק בגלל שהיא חסרת היגיון תחבירי, אלא כי אלחמיסטר באמת ובתמים רואה את מקומה בעולם כנגזרת של הגברים החולשים עליה. מדבריה משתמע שהיא חיה בפטריארכיה משודרגת בה היא יכולה בעת ובעונה אחת להיות אשת עסקים ויזמית בעלת שני מותגים, ועדיין להיות נתונה למרותם של אביה ובעלה לגבי שהייתה במחיצת תוקף מיני מהגדולים שנחשפו לאחרונה בישראל.

נטע אלחמיסטר תגובה סטורי אינסטגרם פרשת שי אביטל. צילום מסך מתוך האינסטגרם, צילום מסך
איפה הנחרצות? תגובתה של אלחמיסטר אחרי תחקיר "הצינור"/צילום מסך, צילום מסך מתוך האינסטגרם

אני מאמינה לנטע שהיא לא ידעה, למרות שאני ידעתי בלי לפגוש את אביטל אפילו לא פעם אחת, אני מאמינה לה שהיא לא ידעה - אבל גם חוסר הידיעה הזו נובעת ככל הנראה מתפישות מיושנות לגבי מקומה של האישה.

אלחמיסטר לא מחזיקה בשום חלק מהאשמה על המעשים של אביטל, אבל ניתן גם להבין למה היא הייתה כמעט המיוצגת היחידה בעלת השם שנותרה בסוכנות שלו בפרוץ התחקיר. היא מגלה סממנים של מיזוגניה מופנמת כשהיא רואה בעצמה כמותרת להטרדות וירטואליות, התנהלה בתוך תעשייה שלמה שידעה על מעשיו והצליחה להישאר בחושך, למרות שלדבריה שמעה על תלונות קודמות שהוגשו נגד הסוכן.
.
ב-5 השנים האחרונות, המודעות לאלימות מינית בפרט ולפמיניזם בכלל, קפצה כמה מדרגות, המאבק הפמיניסטי הוא לא איזה טרנד מאמריקה שאפשר להיות אדישה לקיומו, אלא אבן יסוד בהגדרה העצמית של מי ששואפת לעצמאות אישית וכלכלית. למרות שנטע לא אחראית על אף אחת מן העבירות החמורות של סוכנה לשעבר, היא נותרת נתונה למרותם של הגברים בחייה, ואפשר רק לקוות עבורה שלהבא תשכיל להשתמש בכוח שלה לסייע לשחרורן של נשים מדיכוי פטריאכלי, ואולי גם להבין שהיא עצמה ראויה לשחרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully