טום אביב בלי חולצה. אינסטגרם, צילום מסך
צילום מסך/אינסטגרם

תעשה לי טום אביב: הפסיכולוגיה של האלימות הסקסית

אראל הר-טוב

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 9:42

השבוע הכה השף טום אביב עובר אורח שנטען שהוא מתעלל בכלבו, נעצר לכמה שעות ושוחרר. הרשת התמלאה בתגובות מחמיאות של "כל הכבוד" מגברים והרבה נשים שחושבות שיש בפעולה הזו משהו סקסי. שאלנו אשת מקצוע למה לאלימות יש אפקט מחרמן, והתשובה מפתיעה

נדמה שהדיו עוד לא יבשה מהכתבות שנכתבו לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים והנה כותרת חדשה בנושא אלימות הפציע - אך הפעם המעשה האלים נתפס כמענה לגיטימי והולם לסיטואציה. כאמור, השף טום אביב שמתחזק תדמית של הילד הרע של עולם הקולינריה נעצר למספר שעות לאחר שלכאורה הכה אדם שהתעלל בכלבו. התגובה הציבורית לא איחרה לבוא ועימה הגיע מבול של תגובות אוהדות, תומכות באביב ואף קוראות לו לשימוש קיצוני יותר באלימות נגד מתעללים בבעלי חיים. אז איך זה הגיוני שלפני שנייה הזדעזענו משימוש באלימות ואילו כעת אותה אלימות נראית לנו כמענה הולם? ואולי אפילו, רחמנא לצלן, התנהגות המתוארת כסקסית?

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

מה יש בדמויות האלו של האנשים שלא מקיימים את חוקי המוסר החברה ומקבלים את שלהם דרך שימוש בכוח, שעושה לנו את זה? מה סקסי בדמותו של כריסטופר הפושע האכזרי מהסדרה "ילדות טובות"? איך אנחנו סולחים לו על מעשיו הנפשעים ורוצים עוד ממנו? מה כובש את ליבנו ומרעיד את גופנו? מעבר לזה שהוא נראה טוב?

אז אפשר במילה אחת להגיד שכוח עושה לנו את זה ונתפס אצלנו כמשהו יקר ובעל ערך, וכשאנחנו רואים אנשים שיש להם כוח אנחנו בדרך כלל נמצא את עצמנו נמשכים אליהם במובן המיני, אך לא רק.

כוח יכול לבוא לידי ביטוי בכסף, במותגים, מכוניות יוקרה ובנדל"ן אך במובן היותר קמאי מדובר בדומיננטיות וביכולת לשרוד. פעם היינו גרים בלהקות ונדרשנו לחיי הישרדות יום יומיים כנגד איומים שונים כגון בעלי חיים, רעב ותנאי מזג אויר קשים. דומיננטיות של אדם משמעותה הייתה הישרדותו לאורך זמן ולהיות ליד אדם דומיננטי שיכול לדאוג לאחר היה משמעו חסות שיכולה להציל את חיי האדם הנוסף. אז איך זה מתקשר למאפיונרים והדמות של הילד הרע?

בכל הדמויות האלה אפשר למצוא אדם עצמאי וחזק במובן הזה שאינו הולך לפי החוקים של אף אחד אלא של עצמו. בדרך כלל לטיפוס הזו תהיה כריזמה שהיא מעין קסם שגורם לנו לרצות להקשיב ולהיות במחיצת האדם עוד ועוד. דבר נוסף היא המנהיגות שיש לאותם טיפוסי עברייני צמרת ומאפיונרים כי חרף העובדה שהם סטו מכללי הנורמה החברתית ובחרו בפשיעה כקריירה, הם עדיין בעמדת כוח והנהגה.

יתרה מזו, עצם זה שהם בחרו לשים פס על חוקי החברה שם אותם במקום נערץ מפני שרובנו כן מכופפים עצמנו על מנת למלא את חוקי המוסר והחברה. אותם הבחורים הרעים מהווים סמכות אישית לעצמם ולאנשים שעובדים איתם ואותה סמכות היא נגזרת של כוח ודומיננטיות. ומה כבר אמרתי עליהן? נכון! שיש בהם משהו מאד סקסי.

עוד בוואלה!

סקס למתקדמים: התנוחות הקשות שבאמת שוות את המאמץ

לכתבה המלאה

חשוב לציין כי לא אחת אנחנו נמצא את עצמנו נמשכים לאדם בעל תכונות אופי שלנו אין, אבל היינו רוצים שיהיו לנו כמו למשל - כריזמה, מנהיגות, סמכותיות, ביטחון עצמי גבוה ודומיננטיות. הגברים האלו נערצים על ידי נשים וגברים כאחד וזאת מפני שהם נחשקים ומסמנים את גבולות הנורמות החברתיות שאנחנו "שבויים" בהן.

נחזור לעניינינו. לכאורה השף טום אביב היה עד להתעללות של אדם בכלבו ברחוב וככל שהסיטואציה הזו נשמעת קשה לצפייה ונוראית לצערי הוא בחר באלימות כדרך לגיטימית בעיניו להתמודד עימה. אותה התנהגות פסולה שהופעלה כנגד הכלב חסר הישע הופעלה דקות לאחר מכן מצד אביב כנגד הבעלים של הכלב. ג'ורג' קרלין הקומיקאי האמריקאי הגאון אמר את זה יפה: "Fighting for peace is like screwing for virginity". במילים אחרות, הפוך גוטה - הפוך. אל תרביץ אם אתה מגנה אלימות כי אתה פשוט שם את עצמך בנעלי אותו אדם שלפני רגע הוקעת מכל וכל את התנהגותו. העובדה שהסיבה שלך טובה יותר לא הופכת את הדרך שלך ללגיטימית. ובכל זאת הרשת סערה והתרגשה ואף היללה את המעשה של אביב מאחר ומעשיו מתחזקים את תדמית הילד הרע שעושה דברים בדרך שלו.

העובדה שלחם עבור יצור חסר ישע שלא יכול היה להתגונן בפני האלימות, העלתה את קרנו של אביב וגרמה לו להצטייר כעוד יותר סקסי. במונחי אדם קדמון - הנה גבר גבר שיכול לדאוג לצאצאיו ולשמור על משפחתו מפני טורפים ואיומים אחרים. הבעיה היא שאנחנו לא חיים לפי מונחי האדם הקדמון אלא במאה ה-21, וכדאי שאותן דמויות כריזמטיות יפגינו התנהגות המגנה אלימות כי אנחנו שוחים באלימות החל מהכביש, דרך כנסת ישראל ועד מלחמות.

ולסיים בצורה אופטימית - יהודה עמיחי כתב "אל תשכחו שגם האגרוף היה פעם יד פתוחה ואצבעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully