בחורה מצלמת סלפי בעירום. ShutterStock
ShutterStock

רשת פרוצה: מסתבר שכולם שולחים תמונות עירום לזרים

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 15:33

סקר חדש של איגוד האינטרנט הישראלי מגלה כל ישראלי רביעי הוטרד מינית ברשת. מופתעים? חכו שתגלו כמה מהם התלוננו על זה בפני מישהו - ספויילר - לא רבים

סקר חדש של איגוד האינטרנט הישראלי באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, אשר נערך בשבועות האחרונים, בחן את תפיסות ועמדות הציבור בנוגע להטרדות מיניות באינטרנט.

הסקר העלה כי רובו המוחלט של הציבור (98%) עושה שימוש באפליקציות בטלפון או באינטרנט כל יום. כשליש מהמשיבים (32%) הצהירו כי פנו אליהם באינטרנט או באפליקציות באמירות מיניות שגרמו להם לאי נוחות. שיעורים אלו עולים בקרב נשים (37%), צעירים בין הגילאים 18-34 (37%) ובעלי רמת הכנסה מתחת לממוצע (35%). 46% מהנשאלים ציינו שפנו אליהם באמירות מיניות ברשת שגרמו להם לחוסר נוחות - 14% מכלל המשיבים לא היו בטוחים בכך.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

עוד מסתבר שכל ישראלי רביעי הוטרד מינית ברשת, 27% התבקשו לשלוח חומרים אינטימיים, 14% שלחו סרטונים אינטימיים של עצמם, ו-93% מהנשים חושבות שאין הגנה מספקת על קורבנות פגיעה מינית ברשת. כמה התלוננו? פחות מעשירית.

סלפי עירום. ShutterStock
נשים מתבקשות לשלוח תמונות אינטימיות פי שתיים מגברים/ShutterStock

חמור מכך, כרבע מהמשיבים (23%) ציינו כי הוטרדו מינית באינטרנט או באפליקציות, כאשר שיעור זה גבוה בקרב נשים (27%) וצעירים בגילאי 18-34 (28%). כשני שליש (65%) ציינו כי לא הוטרדו מינית באינטרנט או באפליקציות ו-12% השיבו כי אינם יודעים האם זו הטרדה. מעניין לראות כי השיעורים הללו משתנים בין המגזרים - כמות המשיבים מהמגזר הערבי שלא ידעו להגיד האם מה שעברו עונה על הגדרת הטרדה מינית גדול יותר מפי 2 (24%) מאשר שיעור המשיבים מהמגזר היהודי שלא ידעו אם מה שעברו עונה על הגדרת הטרדה מינית (10%). כ-6% מהמשיבים הצהירו כי חוו סיטואציה בה מישהו הפיץ סרטון או תמונה שלהם בעלי אופי מיני ללא רשותם. שיעורים אלו עולים בקרב המגזר הערבי, שם 15% השיבו כי חוו סיטואציה כזו.

מעל רבע מהמשיבים (27%) הצהירו כי ביקשו מהם לשלוח תמונות או סרטונים אינטימיים - נשים התבקשו לשלוח תמונות או סרטונים אינטימיים פי 2 מאשר הגברים (30% לעומת 16%, בהתאמה), למעלה משליש מהצעירים (18-34) התבקשו לעשות זאת אך גם כרבע (24%) מקרב המשיבים המבוגרים (35-54). 14% הצהירו כי שלחו תמונות או סרטונים אינטימיים שלהם, לעומת 86% שלא שלחו. לצד זאת, נתון אחד מוסיף מקום לאופטימיות: רק 1% בלבד מהמשיבים הצהירו כי שלחו תמונות או סרטונים אינטימיים של מישהו אחר ללא רשותו, לעומת רוב מוחלט של 99% שהשיבו שלא עשו דבר כזה.

עוד בוואלה!

סקס למתקדמים: התנוחות הקשות שבאמת שוות את המאמץ

לכתבה המלאה
שליחת תמונת עירום. ShutterStock
לא מאמינות שמשטרה יכולה לעזור/ShutterStock

כ-46% הצהירו כי הם חושבים על ההשלכות העתידיות לפני שהם שולחים תמונה או סרטון, לעומת כ-43% שאינם חושבים על השלכות אלו. היתר הצהירו כי אינם שולחים (12%) תמונות או סרטונים. שיעורים אלו יורדים בקרב צעירים: מעט יותר משליש (38%) מהמשיבים בין הגילאים 18-34 השיבו כי הם חושבים על ההשלכות בטרם השליחה.

פחות מעשירית (8%) ממי שחוו הטרדה מינית ברשת התלוננו על כך. מבין אלו שבחרו לא להתלונן על כך (92%), כשליש (32%) השיבו כי הסיבה לכך הייתה שלא האמינו שהמשטרה תעזור להם וכרבע (25%) ציינו כי לא רצו להיחשף. כשני שליש מהמשיבים (67%) הצהירו כי הם מצפים שלאחר ההטרדה המטריד/ה ישלם מחיר על הפגיעה.

4% בלבד מקרב המשיבים סבורים כי יש הגנה מספיקה על קורבנות של פגיעה מינית ברשת, לעומת רוב מובהק (91%) שסבור שההגנה אינה מספיקה. השיעור אף גבוה יותר בקרב הנשים; 93% מהמשיבות ציינו כי אין הגנה מספיקה לקורבנות. רק 3% מהנשים השיבו כי ההגנה ברשת מספיקה.

על פי המשיבים, המאפיינים המרכזיים של פגיעה מינית באינטרנט או באפליקציות שצוינו על-ידי הציבור הם: חוסר יכולת לשלוט על הקף התפוצה של סרטון או תמונה (80%), חשיפה לקהל רחב של צופים (76%) והפגיעה המתמשכת כי לא ניתן להסיר את התמונה או הסרטון מהאינטרנט (71%).

אורנה היילינגר, איגוד האינטרנט הישראלי: "לצערנו האלימות המינית והפשיעה המינית מקבלת כיום במה מרכזית וזמינה ברשת. מה שגורם לכך שכמעט כל גולש עלול להיות חשוף לעבירות המין ולאלימות מינית. כולנו פחות מוגנים ובעיקר הנשים. הסקר מאיר שוב את העובדות, "דיק פיק" זה לא מצחיק, והפצה של תוכן אישי עם אופי מיני, היא פגיעה שקשה למצוא לה נחמה. רק חינוך לאורך שנים, הסברה אינטנסיבית וחוצת גילאים, החל מגילאים צעירים מאד פניה ישירה לפוגעים ובני משפחותיהם (שלעיתים לא מבינים את עומק הפגיעה שלהם), וכמובן תהליכי חקיקה, אכיפה וענישה משמעותיים לצורך הרתעה אמיתית יכולים לחולל שינוי. זה חייב להיות כאן ועכשיו. עם הטכנולוגיה של היום, אי אפשר להמתין לתהליך ממושך כמו שהיה בחוק הטרדות מיניות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully