אמור פז בתכנית "נינג'ה ישראל" של קשת 12. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

קשת של מחדלים: מסתבר שההעצמה הנשית נפלה כבר בסטפר

מיה אגסי

עודכן לאחרונה: 16.1.2022 / 14:26

מקצה הנשים של נינג'ה ישראל היה שנוי במחלוקת מההתחלה, אבל פרסומים חדשים הבהירו את האמת - הבעיות הקטנות יחסית שאנחנו מצאנו, הרבה יותר גדולות וחמורות. מיה אגסי מרגישה מרומה, והיא כועסת. או-הו, כמה היא כועסת

קודם הסיפור עם אסי עזר, ועכשיו מסתבר שהבנות של הנינג'ה בכלל נכשלו במסלול, התוכנית ההיא נגנזה והוסתרה מהקהל, ובמקום זה הן קיבלו הזדמנות נוספת ומסלול שעוצב במיוחד למידותיהן. אפשר לומר שזה לא בדיוק השבוע הכי טוב של קשת. להזכירכן, פרסמנו את דעתנו על מקצה הנשים של נינג'ה, כולל הנמכת הקיר, בשבוע שעבר, אבל מסתבר שזה הרבה יותר גרוע ממה שחשבנו.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

וואו, נינג'ה ישראל. וואו. הצלחתם לעשות משהו שלא הרבה הצליחו לעשות לפניכם וזרקתם לי עלבון משולש לפנים: העלבתם אותי גם כאישה, גם כצופה אדוקה בתכנית וגם ככתבת. אופס, לחצתם לי על הבאזר הלא נכון.

נינג'ה תם שקד. קשת 12, צילום מסך
חתיכת פרויקט לוגיסטי ותקציבי/צילום מסך, קשת 12

למי שלא מעודכן בסערה האחרונה מבית קשת: עוד לפני שהספקנו להירגע מפרשיית הבילבל והפוליגרפים בכיכובם המפוקפק של אסי עזר ויהודה נהרי והנה מתפרסמת שערורייה מפוארת נוספת. מסתבר שמקצה הנשים של נינג'ה ישראל ששודר שבוע שעבר, לא היה מקצה הנשים המקורי. קודם, החליטו בהפקת נינג'ה לעשות מקצה לנשים בלבד. אחרי יום צילומים ארוך במהלכו אף אחת מהמתמודדות לא צלחה את המסלול, מסתבר שעשו חישוב מסלול מחדש, תרתי משמע ופשוט צילמו שוב הכול מההתחלה.

אין לי מושג איך הפורמט העולמי של נינג'ה בכלל אישר דבר כזה, אבל אם שמים את הפוקוס על ההפקה המקומית, זה מריח מצחנת רייטינג. קחו בחשבון שכל יום צילומים של נינג'ה ישראל הוא הפקה מטורפת, עם עשרות שעות צילום ומי יודע כמה אנשי צוות. להרים שוב דבר כזה באופן לא מתוכנן, זה חתיכת פרויקט לוגיסטי ותקציבי, מה שמרמז שההפקה לא היססה ללכת רחוק מאוד כדי לטייח את מה שקרה.

חשוב לי לציין, שאת הטור הקודם לא כתבתי נטו מתוך פרי מוחי הקודח (והמבין יבין). לא שיערתי בכלל בזמן כתיבת השורות ההן, שההפקה של נינג'ה משקרת בגסות לצופים ולצופות שלה בפרצוף. הקוראים המתמידים אולי זוכרים שהעליתי "השערה" לפיה הפקת נינג'ה סובלת ממצוקת מתחרות קשה ולכן, עושה הכול כדי להאדיר את הנשים על המסלול: מכשולים קלים (מדי. ואני לא מדברת רק על הנמכת הקיר), התעלמות מבני הזוג של המתחרות, קלוז אפ מרגש על חיבוקי האחווה הנשית, פרגון לספיר פישלזון כשדרנית שלא מן המניין ועוד.

אתם יכולים לטעון שמדובר באפליה מתקנת, אתם יכולים להמשיך לזעוק שמדובר "בטירלול הפרוגרסיבי" ושאר סיסמאות שמרניות נבובות ונתקלתי גם באנשים ונשים שחושבים באמת ובתמים שלהתאים את המסלול למתחרות, זה לגיטימי לגמרי. רק כדי לסבר את האוזן, כיום משודר הפורמט של "נינג'ה" תחת שמות שונים, ב 148 מדינות ברחבי העולם. לא בכל העולם ובכל המדינות יש מקצה נשים, רק בחלקן. ככה שאפשר בקלות גם לוותר על העניין הזה, בדיוק כמו שעשו בעונות 1-3 בארץ. בארצות הברית, אחת המדינות בהן התחרות פופולרית מאוד, לקח לאישה 6 עונות להגיע לקיר. באוסטרליה ובישראל, נשים עשו את זה כבר בעונה השנייה. ככה שזה לא רק אפשרי, זה סביר מאוד אפילו, אז הגיע הזמן שנינג'ה ישראל יתנו כבוד לנשים שמגיעות לתחרות. זה לא שהם לא יכולים, הם פשוט לא רוצים.

עוד בוואלה!

מקללת, שותה, משחירה: המוזיקה זה הדבר הכי משעמם באדל

לכתבה המלאה
נינג'ה עדי כרם. קשת 12, צילום מסך
לא בכל העולם ובכל המדינות יש מקצה נשים/צילום מסך, קשת 12

ככה לא נראה כבוד. ככה נראה מרדף אחרי רייטינג. הרי מדובר באפקט הביצה והתרנגולת: אם נשים יראו יותר נשים מנצחות את המסלול, ירשמו יותר לתחרות, יהיו יותר מתמודדות וכך יהיו יותר נשים שמנצחות את המסלול וחוזר חלילה. אבל אם בטור הקודם העליתי השערה שהפמיניזם בו מתהדרת הפקת נינג'ה ישראל מזויף קלות, עכשיו מגיעה הפרשה הזו ומוכיחה שמדובר בגניבת דעת צורמת.

שיהיה ברור: אין לי טענות למתמודדות או לפורמט. מדובר בנשים עוצמתיות, שמתחרות בענף ספורט שבעיניי הוא מרתק. אבל אני מעדיפה לראות אישה נכשלת, מאשר מצליחה בכאילו. אני מעדיפה שלא "יעשו טובה" לנשים, ילטפו אותן ברכות ויתנו להן להתחרות שוב ואני בטח ובטח מעדיפה שתחרות שזכתה בנאמנות שלי כצופה, לא תמכור לי לוקשים. זה פוגם בחוויית הצפייה כולה, לא רק של מקצה הנשים. זה מעלה תהיות וספקות לגבי מה עוד מבוים וערוך בגסות והאם יש שערוריות נוספות שכדאי שנדע עליהן.

את הגיבוי לתחושות שלי קיבלתי מציטוט של אמור פז, שיאנית הקיר השנייה בישראל, שכתבה פוסט שממנו אפשר להבין כי ההחלטה של ההפקה לגנוז את המסלול המקורי ולצלם אחד חדש, היתה מבזה ומקטינה בעיניה והיא לא הסכימה לקחת בזה חלק. ככה נראה פמיניזם, אם כבר. למי שלא מכיר, אמור פז חיה ונושמת נינג'ה ביחד עם בן זוגה. הם עוסקים למחייתם בבנייה והתקנה של מתקני נינג'ה ביתיים, מתאמנים יחד על בסיס יומי והגיעו למסלול עונה אחרי עונה. עם כל הכבוד, ויש כבוד, למתמודדות האחרות, אני לא חושבת שאי פעם החזקתי ככה מאמור, מעבר לפעם שצלחה את הקיר הידוע לשמצה. פז בעצם אמרה: אם זה לא שוויון, אני לא בפנים. כשמדובר במישהי שהענף הוא כל חייה, הוויתור הזה הוא עצום. אבל אמור לא רוצה להיות חכמה, היא רוצה להיות צודקת. והיא צודקת.

נינג'ה אור חי. קשת 12, צילום מסך
הרוויחו את מקומן בחצי הגמר/צילום מסך, קשת 12

ועוד משהו: ההחלטה המגה ביזיונית להעניק רק שני מקומות בחצי הגמר לנשים מלכתחילה היתה מרגיזה, אבל עכשיו היא מרתיחה ממש. כבר גנזתם מקצה שלם, גררתן את המתמודדות למסלול שוב, איפרתם את רותם סלע ואחרי כל סיפור הכיסוי הזה, אפילו לא הענקתם תקנים בחצי הגמר לנשים שצלחו את המסלול ה "מותאם" שסידרתם להן. האמת שעכשיו כשרמת האמון שלי בהפקה נפלה לתחתית בריכת הברווזונים, אני מתחילה לחשוד שההחלטה הזו התקבלה בדיעבד ולא מראש.

תחשבו על זה: ההפקה של נינג'ה תמיד מנסה למכור לנו את אלמנט ההפתעה, אבל אחרי שהן כבר העבירו את הנשים מסלול מסוים, אולי הם כבר הכירו את נקודות התורפה והיכולות שלהן במדויק, ידעו חד משמעית שהמסלול החדש בנוי ככה שיהיו המון באזרים ואז כשהאמת תצא לאור, כמו שקרה עכשיו, לא יוכלו לבוא בטענות ולהגיד שהרבה נשים הרוויחו את מקומן בחצי הגמר שלא בצדק. כי שתיים זה לא נורא, שתיים זה עוד מחליק בגרון, אבל אבוי לרייטינג של תכנית שהיתה שמה בחצי הגמר חמש נשים שזכו להתחרות פעמיים. בכל זאת, אני חושבת שאם כבר נתתם להן להפליש את המסלול, הן הרוויחו את מקומן בחצי הגמר.

נותר לי רק לקוות שבעונה הבאה מקצה הנשים יבוטל, ולא משנה כמה נשים יתמיינו ויתחרו בתחרות, היא תהיה הוגנת ושוויונית. אם התכנית תהפוך את עורה מפורמט היברידי של ריאליטי וספורט, לעוד מחזה מבוים ולעוס, אין עתיד לענף הזה בארץ וחבל. בינתיים, נתראה בחצי הגמר. מצפה מהנשים שם להראות בדיוק - בדיוק - מה הן שוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully