חיים אתגר המתחזים. קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/קשת 12

לפי שפת הגוף: ככה תדעי אם את יוצאת עם מתחזה

ברק זך

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 8:23

נדמה כי לאחרונה המתחזים ממלאים את מסכי הטלויזיה שלנו, וקאטפיש ברשת הפך מפראנויה לפחד די מבוסס. האם אפשר לזהות התחזות כבר בשלב ההתכתבות? מסתבר שיש כמה סימנים שהעו"ד ומגשר בענייני משפחה, ברק זך, שהוא גם מומחה לשפת גוף, חושב שכדאי לשנן

לאחרונה אנו שומעים על יותר ויותר מעשי נוכלות והתחזות, לרוב של גברים כלפי נשים שכל רצונן היה להכיר פרטנר נחמד לחיים. הן נתנו בו את אמונן, התאהבו, ונפלו בגדול. פעמים רבות נוכלים מקצוענים בוחרים את הטרף שלהם. יודעים מהן נקודות החולשה, עושים שיעורי בית ובאים מוכנים ועם "תחפושת" שנתפרה מראש ונראית עליהם מושלמת.

פגשת מתחזה באפליקציה? ספרי לנו על זה

כשאנו שומעים על מקרה כזה, רובנו תוהים איך הן לא עלו על זה קודם? איך נותנים אמון באדם שרק הכרת? איך אפשר להימנע מלתת כסף, מיטה, אהבה ואת הלב מהר מדי?

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

מתחזה. ShutterStock
מה הוא עושה בזמן שחשבת שהוא בעבודה?/ShutterStock

התנהגויות מחשידות פנים אל פנים

ממקרים שטיפלתי בהם במסגרת עבודתי כעו"ד לענייני משפחה, נתקלתי גם במעשי התחזות ארוכי טווח, של זוגות נשואים במשך שנים, בהם אחרי 20 או 30 שנה האישה מגלה שיש לבעל עוד משפחה, שכסף מחשבונם עובר באופן קבוע לגורם מסתורי, או כי בלילות, בעודה מרחמת עליו שהוא עושה משמרת כפולה, הוא חבוק בזרועות מישהי אחרת, מהמר, ועוד.

עולם הדייטים כיום שונה מכל מה שהכרנו בעבר. אם פעם מלאכת החיזור נרקמה יחסית לאט ויחסית בטוח, שיחה, מפגש, פנים אל פנים, יציאה עם חברים, הגעה להורים, הרי שכיום השפע והעומס והגירויים המצויים ברשת הם אינסופיים, ואיתם האפשרויות הרבות שעומדות בפני המתחזים והקורבנות. צעירים וצעירות שרוצים כיום להכיר בן\בת זוג, נרשמים לאפליקציה להכרויות או כמה, ומתחילים לקבל הצעות ולקטלג, לסווג, לזפזפ ולרפרש...

זה מהיר, זה כאן ועכשיו, זה הרבה פעמים ברמה המאד שטחית של מראה עיניים בלבד, יש שיאמרו אפילו "שוק בשר", ומכאן מתחילה ההבנה של המתחזים שזה יחסית קל, ושהם צריכים להיות אטרקטיביים בעיקר בשלב הראשון כדי למשוך אליהם מתעניינים\ות.

עוד בוואלה!

רוצים לצרף אליכם מישהי למיטה? ככה עושים את זה

לכתבה המלאה
מתחזה. ShutterStock
מתחזה/ShutterStock

תשומת לב
שפת גוף זו תורה שלמה, התנהגות, שפה שרובנו שמענו עליה וכבר מודעים אליה, ומי שמכירה אותה ידע לתת את הדעת ולשים לב לפרטים ולשינויים, שכן שפת גוף לפעמים מורגשת בקטנות. שפת גוף מאופיינת בכל מיני התנהגויות, קטנות או גדולות - גירודים באף, סיבוב הראש, הישענות על קיר וכיוצא באלו. ולכן חשוב לשים לב לכל שינוי בהתנהגות של מי שמולנו.

סתירות וסימנים פיזים
חשוב לומר שזה לא שחור ולבן ואין אף פעם 100 אחוז - לא תמיד אפשר מיד לנתח ולעלות על מי שמשקר לנו רק באמצעות משפט שכתב או אמר. פעמים רבות מדובר בחצאי אמיתות או דברים אמיתיים לצד תוספות מומצאות ומוגזמות שהאדם רוצה לייחס לעצמו. רצוי לבחון האם ישנן סתירות במידע שנמסר - בשיחות והתכתבויות לאורך זמן, אנשים נוטים להתייחס לאותם דברים ולספר על עצמם מזוויות שוות, וכך אפשר "לעלות" על חורים בעלילה וסתירות בין סיפורים. בנוסף, אדם שבולע רוק פעמים רבות תוך כדי שיחה, זז באי נוחות או מגרד רבות בין השפה לאף מפגין אחת מהאינדיקציות לכך שאינו דובר אמת.

אם נדמה שאדם משקר בדברים מהותיים, אפשר בעדינות לבדוק איתו שוב. לומר\לכתוב: "לא הבנתי בדיוק - במה אתה עוסק?", "באיזה איזור את גרה בתל אביב ?", "מה התפקיד שלך בארגון?", "איפה גרת בחו"ל?" וכולי. לשאול שאלות זה לגיטימי, ואם זה נעשה מתוך סקרנות כביכול, זה יכול להיראות כמו ניסיון להכיר לעומק.

תגובות
כמו כן, דבר מאוד חשוב הוא לשים לב לתגובות ולרמת התגובתיות. מה הוא עונה, האם מהר מאד או כעבור כמה ימים? האם הוא משתהה בתשובתו או עונה באופן זורם? האם הוא מישיר מבט בזמן שמדבר או נוטה להסית אותו? האם הוא מדבר בחופשיות בנייד או זז לצד? האם הוא שואל, בוחן, מבקש ללמוד עליי עוד? איזו תגובה עולה כששואלים על חייו/ה? האם אני יודע\ת מה פחות אות יותר הפרופיל והמאפיינים שלו\ה ומצליח\ה לבנות מזה דמות קוהרנטית?

תחושות בטן
אומרים שתחושות בטן לא משקרות. יודעים למה? כי המח שלנו מגן עלינו כאשר הוא מזהה שאין הלימה בין המלל \הטקסט ומה שהאדם באמת מנסה לשדר לבין מי שהוא באמת\ שפת הגוף . כלומר, ההתנהגות לא מסתדרת לנו ואז המוח מאותת לנו להתגונן ולהתעורר. ולכן חשוב מאד שתשאלו שאלות ותבחנו את התגובות בעזרת תחושות הבטן שלכם.

גבר מסיר טבעת נישואים. ShutterStock
חושדת שיש לו חיים כפולים?/ShutterStock

התנהגויות מחשידות באפליקציות

תמונה
בעולם האפליקציות וההתכתבויות בסמסים ובוואטסאפים , חשוב מאד לשים לב מההתחלה איזו תמונה נבחרה - מה היא משדרת? האם היא נראית אמינה? מה הרקע\הנוף? כולנו רוצים להראות יפים, אבל לפעמים מההתחלה ישנה הרגשה שמשהו בתמונה הוא too good to be true ואנחנו בוחרים ביודעין להתעלם כי בא לנו כזה בן\בת זוג בפנטזיה. בשלב שמתחילים לשלוח תמונות ספונטאניות אחד לשניה, מחיי היום יום. "תראה מה לבשתי לעבודה", "מת על הים והשקיעה", "בפאב עם חברים", "בבית עם המשפחה" - שימו לב - האם הן נראות אותנטיות? האם הן חושפות צדדים פחות מהוקצעים של המראה והאישיות? האם נראה שבאמת יש לו עבודה? שהדירה שבה הוא נמצא היא שלו? רובנו חדים מספיק כדי להבין אם זה נראה אמיתי והגיוני או שמשהו לא מסתדר.

הצהרות והגזמות
"מהמם", "מעלפת", "מטריפה", "חייב\מוכרח\רוצה לחיות איתך", "מאוהב בך", "לא יכולה לחכות למפגש בינינו" - הם מחמאות ופירגונים שמאד נעים לנו לקבל. אבל צריך לעצור ולנשום. מי שמחמיא מהר מדי, רוצה מדי, נלהב מדי, גם יכול מהר להיסגר ולהיעלם. יכול גם לא - אבל חשוב שלא ניסחף לסיפור אהבה שעוד לא התחיל. גם אדם שמחמיא לעצמו\עף על עצמו ולא חושף דברים מורכבים או פחות מאד מחמיאים על עצמו, יכול להחשיד אחרי זמן מה של היכרות, כמו גם מי שמביע רגשות מוגזמים ומיד רוצה לעבור לגור ביחד, לקנות לך, לעשות לך, לנסוע ביחד ולהביא כמה ילדים "שיהיו יפים כמוך".

הצלבת מידע
"עבודת בילוש" קטנה נדרשת כדי לא ליפול בפח. למשל לחפש את השם והתמונה ולוודא שלא מדובר באישיות בעלת כמה פרצופים ושמות שמסתובבת בעולם ומנסה "לדוג" את מי שמסתנוור מתמונה יפה בקלות. אפשר לברר איפה הוא גר ולעבור שם, מקום עבודה שאמר שהוא עובד בו, לבדוק עם חברים אם מישהו מכיר ואיך אפשר להגיע לעובד שם לברר. כמובן שהכל צריך להעשות בזהירות ובנעימות ולא חלילה בסגנון "מעקב אחר חשוד", אבל בשל המקרים הרבים זה ממש בגדר חובה לרחרח ולהבין האם מי שמתיימר להציג את עצמו בהתכתבויות בינינו, הוא אכן האדם הזה.

העמקה
אחרי ההתכתבויות שמספקות היכרות די שטחית, עוברים לרוב לשיחות וידיאו, ומכאן כבר ניתן לבחון יותר לעומק את הבעות הפנים ושפת גוף.

עו"ד ברק זך. דנה אופיר,
ברק זך - עו"ד ומגשר לענייני משפחה, ומומחה לשפת גוף/דנה אופיר

מה לעשות אם עליתי על מתחזה?

אנחנו בני אדם אמוציונלים, וברגע שנדע שהערימו עלינו או ניסו לרמות אותנו, כל אחד יגיב לכך אחרת - יש כאלו שיתעמתו באופן תקיף ובעצימות גבוהה, יש כאלה שיקליטו, יתעדו ויפנו למשטרה ולעו"ד, וישנם אחרים שיבחרו לנתק את הקשר מבלי להיגרר לעימותים וויכוחים. סיבה נוספת לא להתעמת עם נוכל היא כי הם מניפולטיבים, ויכולים לגרום לנפגע להרגיש שהוא עצמו לא בסדר ולהפריך את טענותיו. יתרה מכך, אנשים אלה עלולים להיות אגרסיביים ואלימים, לכן באשר לשאלה האם להתעמת עם המתחזה, התשובה היא שמומלץ ככלל לא להתעמת.

"אם מדובר בזוגיות ארוכה או בחיי נישואין, לפעמים נכון להתעמת ולתעד מקרים ועדויות" אומר עו"ד זך "זוגות שעומדים להתחתן, למרות שלעיתים זה נושא רגיש, צריכים לערוך הסכם ממון אצל עו"ד מומחה לענייני משפחה ולהסדיר את ההתנהלות הכלכלית מראש, תוך מתן דגש על שקיפות מלאה. גם במקרה של חשד, מומלץ לקחת נשימה עמוקה ולהיוועץ בעו"ד לענייני משפחה שידע לזהות את הסימנים, שכן מי שרימה יעשה הכל כדי לטשטש עקבות".

ברק זך הינו עו"ד ומגשר לענייני משפחה, מרצה ומומחה מטעם בית המשפט לפענוח בשפת גוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully