אבא וילד. ShutterStock
ShutterStock

אחרי הלידה פרץ הטירוף ששום הסכם לא יכול להגן מפניו

רונן דליהו

24.1.2022 / 15:00

הוא הכיר אותה באתר לחיפושי בו זוג להורות משותפת, והיא נראתה כמו חלום שהתגשם - יפה, חכמה, רהוטה ואינטליגנטית. ההריון עבר בשלום, ואז נולד הילד והתחילו הבעיות. גברים בהורות משותפת מספרים על הזוועות שעברו עם האימהות הנבחרות. אזהרת טריגר

זה התחיל הכי מבטיח שרק ניתן. הודעה תמימה של אישה בקבוצת פייסבוק שמחפשת פרטנר להורות משותפת. התגובות לא אחרו להגיע: שורה ארוכה של גברים שהביעו עניין, ובצדק: על פניו, מדובר היה בעסקה חלומית: היא נראת נהדר, כותבת נפלא ועושה רושם של אישה שוחרת שלום, נוחה, לבבית ובעיקר, כזו איתה ניתן יהיה לתקשר בקלות. את דני היא פגשה לפני כשלוש שנים בבית קפה והקליק היה מיידי: שניהם הייטקיסטים, צמחונים, חובבי טיולים, מתגוררים בצפון הארץ, ועם גישה דומה מאוד לחיים. אחרי כ - 3 פגישות, התקבלה ההחלטה - הולכים על הורות משותפת. תחילה, הדברים זרמו על מי מנוחות, והם נפגשו אצל עורך דין, שניסח להם חוזה עליו השניים חתמו. ההריון התנהל כסדרו ובמזל טוב, כעבור 9 חודשים נולד בנם המשותף.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אלא שהאידיליה בין השניים לא נמשכה זמן רב. כשלושה ימים לאחר הלידה היא הודיעה לו כי אין היא מעוניינת שהוא יהיה נוכח בברית, וגם לא איש מבני משפחתו. למה? "אצלנו במשפחה, המסורת היא שרק משפחתה של האישה נוכחת בברית". הבחור, בלע את הצפרדע, ועל מנת לשמור על שלום בית, 'זרם' עם הבקשה החריגה שלה. בשלב הבא, הודיעה לו כי היא התחרטה ולמרות שבהסכם נכתב כי הילד החל מגיל שנתיים, ילון גם אצלו, מבחינתה - אין הוא ראוי לזה. למה?

"אתה לא מספיק נקי, אני חוששת כי הילד יגדל בסביבה מזוהמת", אמרה. כל זאת, היווה רק קדימון לטירוף שהתחולל בהמשך. לדבריו, בשלב כלשהוא, הוא התחיל להריח ריח של שתן בקרבת דלת ביתו. תחילה, חשב שמדובר על חתול שמטיל את מימיו או חמור מכך - על עובר אורח שמצא את דלת הבית כמשתנה לגיטימית. כל הניסיונות להתחקות אחר הריח - עלו בתוהו. באין ברירה, הוא התקין מצלמה נסתרת בתוך בית המנורה בחדר המדרגות וכעבור זמן מה התחוור לו מה קרה - האישה הנפלאה, אם ילדו, נוהגת לרוקן תכולת שקית מלאה בשתן על מפתן דירתו. ראשית, היא כמובן הכחישה, אך הצילומים לא הותירו לה אפשרות להתחמק והיא הודתה שהיא מאובחנת ואושפזה בעבר בבאר יעקב, ונוטלת 400 מ"ג של כדור בשם מודל ביום {לטיפול בפסיכוזות}.

אבא וילד. ShutterStock
"היה בה את כל מה שחיפשתי: גם טוב לב אמיתי, לב ענק, וגם חוש הומור"/ShutterStock

לא היה לו קצה קצהו של מושג כי האישה איתה בחר להביא ילד היא למעשה אישה עם אפיזודות פסיכוטיות. בהמשך הוא מספר כי האפיזודות המשיכו, אומנם לא באותה העצימות, אולם המציאות המשיכה להתנהל באופן ששונה שנות אור ממה שדמיין. כך לדוגמא, היא צלצלה בוקר אחד בצרחות להוריו וטענה כי הוא ניסה לדרוס אותה, זאת חרף העובדה כי אין לו כלל רכב. בפעם אחרת, היא התקשרה למכבי האש והתלוננה כי הסיגריה אותה הוא מעשן עלולה לגרום לשריפה. "למדתי לתמרן בין השיגעונות וההתקפים החולניים שלה, איזו ברירה יש לי? להחזיר את הגלגל לאחור - לא ניתן. העיקר שהיא מטופלת ברצף, ונמצאת במעקב פסיכיאטרי. ואגיד לך משהו נוסף: ישנם כאלו שאומרים לי, לא התחתנת איתה, אלא זו רק הורות משותפת, תאר לך מצב בו היית נשוי למופרעת כזו. אבל יש לאנשים טעות - הורות משותפת זו מערכת יחסים לכל עניין ודבר. שנינו ביחד בתוך הסירה הזו של גידול הילד, מקבלים החלטות במשותף, מתמודדים עם אתגרי הגידול ביחד, ובעיקר מחוייבים לשמור על קשר רציף. זה לא כמו כשאתה נשוי, ויכול בוקר אחד לעזוב את הבית - יש מחוייבות."


המקרה שמתואר מעלה די חריג, אך המציאות מלמדת כי לא אחת ההורות משותפת, מתבררת כטעות גורלית בה התקווה להורות מוצלחת, שיתוף פעולה ומערכת יחסים פורה ושיתופית, מתנפצת מהר מאוד. הדמות הנינוחה ושוחרת השלום נעלמת, ובמקומה צצה דמות אחרת, פוגענית, שתלטנית, לוחמנית, עם עבר פסיכיאטרי שהוסתר היטב.

גם דן הכיר את אם ילדו בקבוצה ייעודית להורות משותפת בפייסבוק והקליק היה מיידי "אם לא הייתי הומוסקסואל הייתי מתחתן איתה, כך חשבתי. בתוך תוכי, הייתי קצת מאוהב. היה בה את כל מה שחיפשתי: גם טוב לב אמיתי, לב ענק, וגם חוש הומור מדהים. עברנו בדרך מלא רגעים מגניבים ממש." הבעיה התחילה פחות או יותר כחצי שנה אחרי הלידה. הוא מספר כי יום אחד היא התקשרה אליו בהיסטריה ואמרה שלילדה יש אודם באיבר המין והאשימה אותי שנגע בה לצורך סיפוק מיני. "אמרתי לה שהיא מוטרפת שבחיים לא הייתי עושה מעשה כל כך חולני, אבל היא הגישה נגדי תלונה במשטרה, שכמובן נסגרה. אמרתי לעצמי שאבלע את הרוק ואעבור הלאה, כי אחרת ההורות שלנו תהפוך לגיהנום", אבל לצערו הרב, התלונה במשטרה היתה רק אקורד הפתיחה.

אבא וילד. ShutterStock
"אמרתי לה שהיא מוטרפת שבחיים לא הייתי עושה מעשה כל כך חולני"/ShutterStock

בשלב הבא היא הגישה נגדו עוד תלונה, הפעם, על כך שהוא מצלם, כביכול, את הבת בעירום בזמן המקלחת. גם התלונה הזו נסגרה, אבל משהו בו, מן הסתם, גם נסגר "הפסקתי לשוחח איתה. הכל עבר לפסים של תקשורת בהודעות. אני לא יכול לראות את הפרצוף של האישה המטורפת הזו. כל כך הרבה עוגמת נפש היא גרמה לי".

עו"ד רונן דליהו, מומחה לדיני משפחה ומבכירי עוה"ד בישראל בתחומו מספר כי מדובר על תופעה נפוצה מאוד "בשנים האחרונות ישנם יותר ויותר מקרים של הורות משותפת ללא נישואים. באחד מהם מדובר על בחור מוצלח מאוד, איש הייטק שהכיר בטינדר עלמת חן באחת מהמדינות אליהן הוא מגיע מעת לעת לרגל עבודתו. היא הלכה שבי אחר האהבה והגיעה לישראל. תוך זמן קצר נכנסה להריון ונולדה להם ילדה. אלא שזמן לא רב לאחר מכן, התחוור לו שמדובר באישה עם עבר פסיכיאטרי מכביד, שכולל בין היתר טיפול באמצעות ליתיום {כדור לטיפול בסכיזופרניה}. מהר מאוד העבר הפך למציאות נוכחת, והחלו בעיות התנהגותיות רציניות מאוד, עם חשש רציני גם מחטיפת הילד לחו"ל. אין ספק, אומר עו"ד דליהו, שלו היה יודע שמדובר באישה עם פרופיל פסיכיאטרי כזה, הוא לא היה נכנס להתקשרות עם משמעויות ארוכות טווח.

"זו משוואה עם הרבה מאוד נעלמים, שכן בניגוד לזוגיות ארוכה טרום הבאת ילד, בה יש לצדדים אפשרות להיווכח לאורך זמן בהתנהגות של בן הזוג, באופן קבלת ההחלטות ובאופן בו הוא מגיב לסיטואציות שונות. במקרה של הורות משותפת - רב הנסתר על הגלוי", מציין עו"ד דליהו. לפיכך, כמובן שנדרש לחתום על חוזה להורות משותפת, אולם הוא חייב לכלול מענה למצב בו תתגלע מחלוקת בין בני הזוג - מנגנון לפתרון סכסוכים: סיכום מראש על גורם אליו פונים במקרה של חילוקי דעות שיכול להיות מגשר שהוא עו"ד, פסיכולוג, עובד סוציאלי, או כל גורם אחר שמחזיק בהכשרה הרלוונטית, או פשוט מישהו שסומכים עליו. נכון, מבהיר עו"ד דליהו, מנגנון זה לא מנטרל את עוגמת הנפש שכרוכה בדינמיקה עם בן זוג בעייתי, אבל בהחלט יכול לשמש עוגן.

עו"ד רונן דליהו. יחצ,
"במקרה של הורות משותפת - רב הנסתר על הגלוי" עו"ד רונן דליהו/יחצ

החשש מפני כניסה להורות משותפת עם בן זוג לא יציב נפשית מקנן אצל לא מעט זוגות כאלו, וחלקם אכן מבקשים מהפרטנר לעבור מבדקי אישיות ומבדקים פסיכולוגים. לדברי הפסיכיאטר אילן רבינוביץ' צריך לקחת בערבון מוגבל את המהימנות של אותן בדיקות "צריך לזכור שהם לא תמיד מצליחים לצפות פני עתיד, ביחוד אם הבודק הוא לא קלינאי מנוסה ומיומן מאד בניתוח מבנה נפש האדם. ככל שלפציינט יש קווים פסיכופטים, הוא יכול להשתמש בתחכום ולהערים על הבודק במצג שווא. לשקר בלי למצמץ, ולכבוש את הפסיכולוג הצעיר (ולפעמים גם את המנוסה) בלי לקחת שבויים".

"אין באמת דרך מדוייקת לדעת מראש איך יתנהלו הענינים בהורות משותפת", הוא מוסיף : "ילד משנה את החיים, ולעיתים מוציא צדדים חבויים באישיות האדם. ראיתי חברים מזה שנים שחשבו שמכירים היטב את הפרטנר שנכנסים בעיניים פקוחות ולב חפץ לשותפות חייהם, אך מתברר שחבר טוב מזה שנים הוא לא בהכרח הוא שותף נכון עבורם לגידול ילד יוצא חלציהם". לדבריו, אישיות דומה יכולה להיות נפלאה לחברות ותחומי ענין משותפים אך קטלנית כשכל אחד רוצה להנהיג ולקבוע בלעדית איך בדיוק יגדל ילדו.

"אין ספק כי יש צורך ביכולת אישית גבוהה של נטרול כעסים/טינה כדי לקיים הורות משותפת בהצלחה." מסכים עו"ד דליהו ג"ם בזוגיות עם נישואים עלולות לצוץ אצל מי מההורים בעיות כאלה ו/או אחרות לרבות בעיות נפשיות שיכולות לסכן את התא המשפחתי. נדרש כאן שילוב של אישיות בוגרת של ההורים, רמת מודעות גבוהה, יכולת להפריד את הדיאלוג ההורי מהקונפליקטים הפרטיים, ובעיקר גישה בוגרת ומפוקחת לחיים. חוזה, טוב ככל שיהיה, לא ייתן מענה לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully