קרן אור חן. קארין ארד, אתר רשמי
אתר רשמי/קארין ארד

דנ"א זוגי: מלאו את השאלון שיעזור לכם למצוא אהבה

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 10:40

כולנו רוצים לאהוב ולהיות נאהבים, אבל המציאות מלמדת שלמרות הכמיהה שלנו להיקשרות, קשה לנו להיקשר ולמרות הרצון שלנו להיות נאהבים, קשה לנו לאהוב. ד"ר קרן אור חן הגיעה לאולפן טוקי סטייל כדי להכיר לנו את השאלון שיעזור לנו למצוא אהבה נכונה

מרתק! האזינו לד"ר קרן או-חן

השאלון המקוצר - חינם

הדנא הזוגי (מערך אבחון האישיות הזוגית) מורכב משאלונים היוצרים תמונה רחבה של האישיות הזוגית שלנו, מה מתאים לנו ואיך להבין את עצמנו. הנה טעימה חינם מהתהליך - שאלון סגנונות אהבה, שכאשר תשלימו אותו, תוכלו לדעת מה סגנון האהבה שאתם מביעים ומה זה אומר עליכם.
1. היכנסו לכאן
2. הירשמו וצרו לכם משתמש, ואת שדה הקוד השאירו ריק
3. מלאו את השאלון
4. התשובה שלכם תימצא באיזור האישי שלכם בתפריט העליון

במיוחד בימים אלה, כולנו מבקשים להיות נאהבים, לאהוב, ולהרגיש את החיבור העמוק הנפשי, הנדיר כל כך, עם אדם אחר. אדם שבחברתו ובחברתה נרגיש רגועים, נינוחים ובטוחים, כזה שנוכל תמיד לסמוך עליו שיהיה שם בשבילנו, לא משנה מה נעשה. אדם שיראה אותנו, שישמע אותנו, שיכיר אותנו באמת ויעריך אותנו, קצת כמו אמא ואבא שאהבו אותנו ללא תנאי.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

המציאות מלמדת שהבקשה הזו כלל לא פשוטה ושלמרות הכמיהה שלנו להיקשרות, קשה לנו להיקשר ולמרות הרצון שלנו להיות נאהבים, קשה לנו לאהוב. ובכלל... מה אנחנו בכלל יודעים על אהבה?
גוף ידע מחקרי ההולך ומתרחב בתחומי הביולוגיה, הגנטיקה והפסיכולוגיה מראה, שהיכולת שלנו לייצר ולשמר מערכת יחסים משמעותית ולהיקשר לאדם אחר לאורך זמן, היא תוצר של הגנטיקה ושל החוויות שצברנו בחיים. מרכיבים של תורשה ושל סביבה מעצבים את הדנ"א הזוגי שלנו, כך שאנשים שונים מייצרים אהבות שונות.

לדוגמא, הגן להורמון האהבה שאחראי על ייצור ההורמון אוקסיטוצין שיוצר את הזוגיות ואת כל הקשרים שלנו בחיים, שונה ברמת הביטוי שלו אצל אנשים שונים, בזמנים שונים. אנשים שיש להם, לדוגמה, וריאציה גנטית מסוימת של הגן לקולטן לאוקסיטוצין, נמצאו כאמפתיים יותר, בעלי סיכוי גבוה יותר להישאר במערכת יחסים לטווח ארוך ושבני הזוג שלהם מאושרים יותר בזוגיות. בנוסף, הגנים שקשורים בהורמון האהבה מושפעים מאוד גם מהסביבה (אפיגנטיקה), שמעצבת את הגנים. למשל, ככל שחיבקו, ליטפו נישקו ודיברו אלינו ברוך, כאשר היינו תינוקות נוצרו יותר קולטנים להורמון האהבה במוח ובגוף ואנחנו גדלים להיות אנשים שנוגעים ומלטפים ומצפים שינהגו כך כלפינו במערכת היחסים.

ד"ר קרן אור חן. דודי פפראצי כהן, אתר רשמי
ד"ר קרן אור חן - DNA זוגי/אתר רשמי, דודי פפראצי כהן

חוויות הקשר הראשוני שלנו עם ההורים משפיעה מאוד על הדרך שבה אנחנו נקשרים לאחרים. האופן שבו ההורים התייחסנו למצוקות שלנו, העקביות בה הביעו חיבה, מידת החום והאהבה שהעניקו לנו, החיבור הרגשי שיצרו איתנו והאופן שבו הם סייעו לנו לעצב את היכולת העצמאית שלנו לווסת את הרגשות והחרדות שלנו. כל אלה, מעצבים את סגנון ההיקשרות שלנו (Attachment style). סגנון ההיקשרות הוא האופן בו אנחנו מייצרים קשר רגשי עם אחרים ומהם מאפייני הקשר הזה. סגנון ההיקשרות שלנו נשאר איתנו לאורך כל החיים ומעצב לא רק את הקשר עם ההורים אלא גם את כל הקשרים הזוגיים שלנו במשך החיים. נהוג לחלק את סגנונות ההיקשרות לבטוח ול-בטוח, כאשר סגנון ההיקשרות הלא-בטוח מורכב מסגנון היקשרות נמנע, חרד-אמביוולנטי וסגנון היקשרות לא-מאורגן. הסגנון הלא-בטוח, מאופיין בקושי לנהל מערכות יחסים, בחשש תמידי מנטישה של בן-הזוג או מהתקרבות-יתר ותלותיות של האחרים בנו.

בנוסף, כל מערכות היחסים הזוגיות שחווינו לאורך החיים, גם הן, משפיעות עלינו ברמה הביולוגית וגם ברמה הפסיכולוגית. התת-מודע שלנו מכיל זכרונות רבים של הקשרים שהיו לנו בעבר וכל הרגשות שחווינו, החיוביים והשליליים, יצרו במוחנו התניות חזקות, שאנחנו כלל לא מודעים אליהם. רגשות צורבים זכרונות, במודע ובתת-מודע, כדי שנתרחק ממה שעושה לנו רע ושנתקרב אל מה שעושה לנו טוב. אך לעיתים, נסיבות שונות, כמו חוויות קשות שהודחקו אל התת-מודע ולא עברו עיבוד משפיעות על הדרך בה אנחנו בוחרים בני זוג וגורמות לנו לחזור על שגיאות ודפוסים מהעבר, בניסיון לא-מודע לתיקון.

מרכיב נוסף חשוב שמעצב את מערכות היחסים שאנחנו מייצרים, הוא מבנה האישיות שלנו. מודל חמשת התכונות הגדולות הוא מודל מקובל בתחום הפסיכולוגיה, לפיו קיימות חמש התכונות, שהן בעלות השפעה ניכרת על אישיותו של האדם ועל האופן שבו הוא מתנהג וניתן לאפיין את האישיות של האדם על ידי מציאת מיקומו בכל אחד מחמשת המימדים האלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully