אישה עם מסיכה מסירה טבעת נישואים. ShutterStock
ShutterStock

"פתחנו את היחסים, סיכמנו על חוקים ואז קרה הדבר הכי מפחיד"

21.2.2022 / 13:24

נישואים פתוחים אולי טובים לשני בני הזוג, אבל גירושים אחרי "נישואים פתוחים" עלולים לגרום לאישה לבעיה קשה של אובדן זכויות ונזקים כלכליים

בני זוג נשואים, בסביבות גיל ה- 50 ממרכז הארץ, שילדיהם הבוגרים כבר עזבו את הבית הרגישו קצת שעמום במערכת היחסים. אמנם הייתה ביניהם חברות טובה ותחושת שותפות, אבל השניים הרגישו קצת מיצוי במערכת היחסים ובעיקר את אובדן התשוקה. כמו זוגות אחרים רבים בתקופה האחרונה, החליטו בני הזוג לפתוח את מערכת היחסים, בהסכמה ובאופן הדדי.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם לנו כבר ראית?

"לא נכנסתי לזה בעיניים עצומות" מספרת ג' "בדקתי, שאלתי, קראתי כל מה שהיה זמין בנושא והתחלנו עם כללים מאוד ברורים. בגלל ששנינו נוסעים לחו"ל לא מעט, בהתחלה הגדרנו את הזמן שבו כל אחד נמצא בחו"ל כזמן המתאים. גם הייתה תחושה של מה שקורה בחו"ל נשאר שם וגם זה נטרל את החשש שמישהו מהמכרים שלנו יעלה על זה כי בשלב הזה לא הרגשנו מספיק נוח לשתף את הסביבה. גם יצאנו מנקודת הנחה שממפגש עם מישהו בחו"ל לא תתפתח איזושהי מערכת יחסים שעלולה לאיים על החיים המשותפים שלנו יחד. ובאמת בהתחלה זה עבד טוב. מערכת היחסים בינינו אפילו השתפרה, שנינו הגענו עם אנרגיות מחודשות, ופתאום אפילו הדברים המוכרים והשיגרתים שהיו מקור השעמום בינינו קיבלו נופך חדש, של משהו מוכר ובטוח שנעים לחזור אליו".

אימפוטנציה. ShutterStock
"נקודת המפנה היתה כנראה הקורונה"/ShutterStock

"נקודת המפנה היתה כנראה הקורונה" היא מספרת "לא נסענו לחו"ל לאורך תקופה ארוכה וגם לא נראה שזה יקרה בעתיד הקרוב לעין, העברנו המון זמן ביחד בבית וכנראה שהריגוש הזה מאוד חסר לנו. פתחנו עוד פעם את הדברים וסיכמנו שאם זה עבד לנו טוב ברמה העקרונית אז אין סיבה שלא נצליח לעשות את זה גם כששנינו בארץ. עדיין בחרנו שלא לשתף את הסביבה בזה, והטלנו אחד על השנייה מגבלות כמו להודיע מראש כדי שבן הזוג השני יוכל להיערך, ולקבוע לעצמו תוכניות אחרות, סיכמנו שננהל מערכות יחסים רק עם אנשים זרים שלא מכירים את בן הזוג ושתמיד חוזרים לישון בבית."

אבל אז קרה דבר שתמיד עלול לקרות במערכות יחסים פתוחות - היא התאהבה:
"הבעיה החלה אחרי שפגשתי את ח'. התאהבתי. תדירות המפגשים שלי איתו הלכה וגדלה. בניגוד לגברים אחרים שביליתי איתם לפני והיו בזוגיות, ח' היה גרוש והיה מעוניין לפתח את הקשר. המצב בבית הפך לבעייתי. אמנם בעלי ניצל גם הוא את העובדה שאנחנו מנהלים מערכת יחסים פתוחה, אבל לא היתה לו פרטנרית קבועה, הוא היה צריך להשקיע הרבה עבודה ומאמץ כדי לייצר לעצמו מפגשים ונראה לי שהוא גם הרגיש שאני מאוד מתרחקת. אבל זה כבר היה מאוחר. אני הייתי מאוהבת בח' ולא רציתי להפסיק את הקשר למרות שהוא חזר וביקש ממני."

החיים המשותפים בבית הפכו להיות מאתגרים עבור בני הזוג, והמחשבה להתגרש החלה להתגנב פנימה. כשפנתה ג' להתייעץ עם עו"ד גילתה את האסון: "למרות ששנינו נכנסו לסיפור הזה בהסכמה וביחד, הרי שההלכה היהודית אוסרת נישואים פתוחים, אינה מכירה בהם ומתייחסת לקיום יחסי אישות מחוץ למסגרת הנישואים כניאוף. ואם זה לא מספיק, גיליתי שההתייחסות לשנינו שונה מאוד ושמצבו עדיף בהרבה על שלי."

עוד בוואלה!

משמיים סגורים לבית פתוח: מה עובר על משפחת רפאלי?

לכתבה המלאה
עו"ד רן רייכמן. ענבל מסיקה ANABELLA,
עו"ד רן רייכמן/ענבל מסיקה ANABELLA

עו"ד רן רייכמן, מומחה לענייני גירושין מסביר כי על-פי ההלכה היהודית, נישואים פתוחים אסורים על שני בני הזוג. משום שבתי הדין הרבניים בישראל הם היחידים שרשאים לדון בהליכי גירושין, זוגות שנישאו ברבנות, ניהלו נישואים פתוחים לאורך השנים והחליטו להיפרד, יאלצו להתמודד עם האיסור של הרבנות על ניהול נישואיהם הפתוחים. אלא שיש הבדל בהתייחסות לגבר ולאישה - אמנם גם לגבר אסור לשכב עם נשים שאינן נשואות לו, אבל במקרה שלו, גם אם יוכח כי הוא בגד באישתו והוא יבקש שלום בית, בתי הדין בדרך כלל יסכימו לכך.

לעומת זאת, על אישה נשואה חל איסור חמור לשכב עם גבר אחר, ואם היא עושה כך הרי ש"אבדה כתובתה". החוזה המעוגן בכתובה מבטיח כי מיניותה של האישה תוקדש מעתה לבעלה בלבד, ואישה שמימשה נישואים פתוחים ושכבה עם גבר אחר, אפילו בהסכמתו של בעלה, "נאסרת לבעלה ולבועלה".
ההלכה היהודית למעשה מחייבת את הבעל לגרש את אישתו, גם אם הוא הסכים לה מראש ואף סלח לה, ובמקרה כזה היא עלולה לאבד את מזונותיה.

"אין חשיבות לשאלה האם התביעה נידונה בבית משפט רבני או בבית משפט אזרחי, שכן בעניין המזונות גם בית המשפט האזרחי דן על פי הדין העברי, ויחד עם זאת חשוב לזכור, שפעמים רבות פסיקה של בית הדין הרבני אינה עומדת את מבחן בג"צ, בעיקר אם היא מנוגדת לחוקי יסוד.".

זה המקום להבהיר שבמידה וכבר בתחילת הדרך אתם יודעים מראש שהשאיפה שלכם היא לנהל מערכת יחסים פתוחה, על כלל היבטיה, עדיף לבחור אלטרנטיבות אחרות לנישואים, כדי שאם חלילה תחליטו להיפרד, לא תצטרכו לעבור בדרך החוצה ברבנות, שכאמור, רואה באור שלילי ואף מתעלמת מקיומם של נישואים פתוחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully