אורות הגז - סרט ישן. ויקיפדיה, צילום מסך
צילום מסך/ויקיפדיה

אחת ולתמיד - מאיפה הגיעה המילה גזלייטינג?

עודכן לאחרונה: 1.12.2022 / 14:24

גזלייטינג היא מילת השנה של מילון מרים-וובסטר, אז החלטנו לברר, מה היה הרגע שבו הומצאה המילה הזאת, איך הגיעה לשפה שלנו, ואיך מזהים את הסיטואציות המסוכנות האלו?

מי ומה זה דוש?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

זוכרים את ימי קדם, לפני גילוי האש, כשלא היתה מילה כזאת - "גזלייטינג" באוצר המילים השגורות בפינו? קשה להאמין שהייתה תקופה כזאת, מרוב שהמילה שימושית - היא כל כך נפוצה שנבחרה למילת השנה של מילון מרים-וובסטר. אבל שאלת פעם מאיפה זה התחיל? גם אנחנו לא. אז ביררנו.

חיפוש קטן מגלה כי המוזג גזלייטינג, שממש קשה להסביר אותו למי שלא חווה את התענוג - הרבה יותר מילולי ממה שחשבנו. בשנת 1944 יצא סרט בשם "גזלייט", מותחן פסיכולוגי, שבו, בין היתר השתמש הגבר במשחקים עם תאורת הגז בבית, לערעור שפיותה של אשתו, כדי להשתלט על נכסיה.

תקציר העלילה:
זמרת אופרה מפורסמת נרצחת בביתה שבלונדון, והאחיינית שלה, פאולה, עוברת לגור בביתה. פאולה מחליטה להתחתן עם גבר שפגשה לפני שבועיים, והם עוברים יחד לביתה של אליס המנוחה. במהרה פאולה מתחילה לשמוע קולות מעליית הגג ולדמיין שהתאורה בבית מהבהבת ומשתנה. בעלה גרגורי מעמיד פנים שהוא לא מבין על מה היא מדברת, משכנע אותה שהיא הוזה, ואף מאשים אותה בגניבות שונות, שהיא כמובן לא זוכרת, מהסיבה הפשוטה שהוא ממציא הכל במטרה לשחק לה במוח.

בסוף מסתבר שבעלה של פאולה, גרגורי, הוא בכלל סרגיס באואר - האיש שרצח את אליס. הרוצח פשוט לא הספיק למצוא את התכשיטים, ולכן זמם התחתן עם אחייניתה ועבר לגור בבית שלה. הקולות שנשמעו מעליית הגג היו צלילים שלו בחיפושים האינטנסיביים שערך בלילות בחיפוש תכשיטיה של דודה אליס, והבהובי האורות היו גם הם תופעת לוואי של הדלקת האור בעליית הגג - בכל פעם שהדליק למעלה, האור למטה התמעט.

אחרי שפאולה נשברת וכמעט מתאשפזת, גבר אחר, אחד שהיה דלוק על דודה אליס (פאולה דומה לה מאד) מתחיל לחשוד, נחלץ לעזרתה בשם זכרה של דודה אליס, ולא נח עד שהוא מגלה את ההגיון מאחורי ה"תופעות" שחוותה פאולה, מרגיע אותה באמצעות ההוכחה לכך שהיא לא ממציאה כלום, וכמובן שכל זאת מגיע לצד הצהרת אהבה מהגבר המציל (זה שהיה מאוהב בדודה שלה).

אורות הגז - סרט ישן. ויקיפדיה, צילום מסך
"חשוך? יקירתי, אני לא יודע על מה את מדברת."/צילום מסך, ויקיפדיה

הכל קצת חולני, אבל לענייננו - כשבסרט גרגורי היה מדליק את אורות הגז בעליית הגג, כתוצאה האור בשאר הבית היה מהבהב ומתעמעם. מכאן גם שמו של הסרט "גזלייט" (בעברית -"אורות הגז"), וגם הסיבה להשאלת שמו לתופעה שאופיינית למערכות יחסים רעילות - "גזלייטינג".

למשל, מישהי חושדת שבן זוגה בוגד בה, והוא מצידו טוען שהיא משוגעת, היסטרית, ו"מוכיח" לה את זה, עד כדי כך שהיא מאמינה בזה בעצמה. גזלייטינג הוא כינוי לתחושה שמישהו משחק לך במוח, ושהמיינד-פאק הוא כה טוטאלי, שהוא גורם לך לחשוב שאיבדת את זה לחלוטין, והפקפוק העצמי שמתפתח למימדים לפעמים מבהילים, לא רק גורם לך לא לסמוך על עצמך אלא גם להעביר את הכוח כולו לצד המתעלל - ולהתחיל לחשוב עליו כעל קול האמת והפוסק האחרון בכל נושא.

1 מ- 3 נשים סובלות מבעיה מינית שהפתרון שלה כל כך פשוט
אישה חזקה או מועצמת פייק? הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

"גזלייטינג", מתרחש כששאחד מבני הזוג מנסה לשלוט, ולהטות לטובתו את הסיטואציה באמצעות החלשת טיעונים, דה-לגיטימטיזציה של כושר השיפוט, וראיית המציאות של הצד השני. גזלייטינג זו מניפולציה בוטה ואכזרית שמבטלת את הצד השני ברמה כזו שהוא כבר לא סומך על עצמו ומפקפק בשפיותו ובכושר השיפוט שלו/שלה - טקטיקה דושית שחוזרת על עצמה ביחסים בין גברים לנשים גם כיום.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
האסטרונאוטים ניל ארמסטרונג ואדווין "באז" אולדרין לאחר נחיתת אפולו 11 על הירח. Giphy
"מאמי, האדם לא הגיע לירח. יכול להיות ששוב חלמת? את יודעת שאת מתבלבלת לפעמים"/Giphy

5 טכניקות גזלייטינג קלאסיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully