חתן וכלה. ShutterStock
ShutterStock

לא שווה את זה: 9 סיבות בגללן אנשים כבר לא ממהרים להתחתן

27.1.2023 / 18:02

המגמה העולמית מראה שבשנת 2021 נולדו יותר ילדים מחוץ לנישואים מאשר בתוכם. פסיכולוג מפרט את 9 הסיבות למה אנשים לא רוצים להתחתן יותר, ומסביר למה רווקות מאפשרת יותר סיכוי לחיים מאושרים

נתונים של משרד הסטטיסטיקה הלאומי מצביעים על מגמה חדשה בתחום הנישואים. 2021 הייתה השנה הראשונה שנרשמה בה נולדו יותר ילדים מחוץ לנישואים מאשר בתוכם, תופעת לוואי של מגמה אחרת, יותר ארוכת טווח, של ירידה בשיעורי הנישואים ועלייה במספר הזוגות המתגוררים יחדיו בלי להתחתן בעשורים האחרונים.

ניסינו לברר מה הדבר שגורם למגמות האלו להמשיך להתפשט, ולדעתו של ד"ר מקס בלומברג, מטפל זוגי וחבר מוסמך באגודה הפסיכולוגית הבריטית, זה פשוט בגלל שנישואים כבר לא מציעים את מה שהציעו פעם: "אם בעבר החברה נהגה לדרוש ממך להתחתן, כי היתרונות של הדבר עלו על החסרונות" והוא מפרט "נישואים יכולים לקדם מצב בו יש לך פחות כסף, פחות קריירה ופחות חופש, ובניגוד לפעם, כשלנשים לא הייתה ניידות חברתית בלי להתחתן, מה שהפך אפילו נישואים גרועים ליתרון - עכשיו זה שונה. המחיר של נישואים גבוה כל כך שלרבים, כולל נשים - יותר משתלם יותר להישאר רווקים".

כלה עצובה. ShutterStock
חתונה - פחות בריא לנשים/ShutterStock

למה לא מתחתנים כבר? הסיבות:

כי המניעים המסורתיים לנישואין כבר לא רלוונטיים
באופן מסורתי, נשים נזקקו ליציבות הכלכלית ולניידות החברתית של נישואים. אפילו עד שנות ה-60 או מאוחר יותר. אבל מבנים חברתיים מודרניים הופכים את חייהן של נשים לגמישים מספיק בכדי לא להזדקק לתא המשפחתי. הן עובדות, מנהלות, מביאות ילדים לבד ומנהלות משק בית בין אם הן נשואות או לא. גם גברים הופכים גמישים יותר בתפקידיהם החרתיים, אבל בקצב יותר איטי מנשים.

אנשים כיום פחות מאושרים
כיום אנשים עובדים קשה יותר כדי לצוף כלכלית, אז יש לנו פחות זמן להשקיע במשפחה, ויותר סטרס שקשור ללחץ להרוויח סכום מסוים ולהשתייך למעמד מסוים. ההערכה העצמית של נשים צעירות נפגעה במיוחד מהמדיה החברתית, והקשרים המקוונים הם פחות מספקים ומביאים פחות אושר. בנוסף, לאנשים אומללים ולחוצים קשה יותר לנהל מערכות יחסים, וקשה יותר להיות איתם, וכל אלה יחד מייצרים מצב של ירידה בבריאות הנפשית, וביחס ישר לירידה בנישואים.

עכשיו קל יותר לחיות יחד בלי חתונה
ישנה הסכמה חברתית הולכת וגוברת על עדיפותם חיים משותפים עם חוזה והסכמים שיש להם תוקף משפטי. למעשה, ההיפך הוא הנכון - חיים משותפים עדיין מתפרקים יותר בקלות מנישואים. ובכל זאת זה יותר פופולרי, אולי פשוט כי זה קל יותר, וכי ההתנגדויות של ההורים והסביבה לחיים יחד ללא נישואים כבר לא מהווים מניע חזק מספיק.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
חתונה גאה. אילוסטרציה.. ShutterStock, ShutterStock
אולי זה פתרון/ShutterStock, ShutterStock

אחוזי הגירושים הגבוהים מפחידים אותנו
ההערכה היא ש-42% מהנישואים בבריטניה מסתיימים בגירושים (רובם ביוזמת נשים, אגב). כשכל מה שאדם רואה בתקשורת זה שנישואים נגמרים רע, זה זה מן הסתם משפיע על ההחלטה שלו לעשות את זה בעצמו.

מחקרים מוכיחים שנישואים טובים יותר לגברים מאשר לנשים
היתרונות של נישואים לגברים ברורים למדי. מחקרים הראו שלגברים נשואים יש ברמת ריאות ואושר טובות יותר. הבריאות הנפשית שלהם טובה יותר והם מחלימים מהר יותר ממחלות. אבל זה לא ככה עבור נשים נשואות. בספרו מ-2020 Happy Ever After: A Radical New Approach to Living Well, מדען התנהגות פול דולן מגלה שנשים רווקות ללא ילדים מאושרות יותר מאלה הנשואות, והגם תוחלת החיים שלהן ארוכה יותר, ומחקרים אחרים מראים שלנשים רווקות יש קשרים חברתיים רבים יותר וחיי פנאי מספקים יותר - וזה לחלוטין מפתח לאושר.

כלה עם כסף. ShutterStock
לא כולם יכולים להרשות לעצמם חתונה/ShutterStock

לנשים יותר טוב להיות חד הוריות
בהתקיים דחף ביולוגי חזק להיות אמא אבל בן הזוג הנכון מתעכב, נשים לעיתים קרובות בוחרות להביא ילד לבד. כיום יש כבר הרבה פחות מחיר חברתי לשלם על שימוש בתורמי זרע או על היותה אם חד הורית. ואם היא יכולה להרשות לעצמה את זה - מה שקורה יותר ויותר ככל שהשנים עוברות - חד הוריות הופכת לאופציה מועדפת יותר.

כבר אין "ממזרים"
אנשים מבוגרים עדיין עלולים להרים גבה כשהם שומעים על ילד שנולד מחוץ לנישואים, אבל רוב האנשים לא, וזה כנראה קשור לכוחה ההולך ופוחת של הדת בעולם המערבי, כי חלק גדול מהסטיגמה החברתית המסורתית הגיע מהשקפה דתית. מפקד אוכלוסין שנערך לאחרונה הראה שפחות ופחות אנשים קשורים לדת באירופה, ובמערב בכלל.

חתונה זה יקר
על פי סקר החתונות הלאומי של Hitched, העלות הממוצעת של חתונה בשנת 2021 הייתה 17,300 פאונד - 90% יותר (!) לעומת השנה הקודמת. נכון, לקורונה הייתה השפעה על העלאת המחירים, אבל כבר זמן רב שיש מגמת עלייה בעלויות החתונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully