גבר מחביא טבעת בכיס. ShutterStock
ShutterStock

מחקר מצא: הסיכוי של גבר לבגוד בך עולה אם הוא לובש את הדבר הזה

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 23:42

מחקר של אוניברסיטת מישיגן מצא כי הבחירה של גברים בבגדים שלהם עשויה להצביע על רמת הנאמנות שלהם והעדפתם כלפי מערכות יחסים. כך תדעי - לפי הלבוש שלו בלבד - מה הסיכוי שהוא יבגוד בך

מי ומה זה דוש?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

ישנן כמה התנהגויות מחשידות שעלולות להצביע על בגידה של בן הזוג, אך בעוד שחוסר זמינות, היעלמויות מפתיעות והתעסקויות חשאיות בטלפון הם מהסימנים המוכרים יותר - מתברר שגם הבגדים שגברים בוחרים ללבוש לפני שהם יוצאים מהבית עשויים להתריע על כך.

מחקר של אוניבריסטת מישיגן מצא כי לבחירה של הגבר בבגדים יש תפקיד משמעותי בהעדפותיו כלפי מערכות יחסים ובסיכוייו לבגוד. המחקר שפורסם בכתב העת "Personality and Social Psychology Bulletin" מצא כי גברים הלובשים חולצות שמעוטרות בלוגואים גדולים ויוקרתיים נוטים יותר לבגוד בפרטנריות שלהם מאשר גברים שלובשים חולצות עם לוגואים קטנים.

בנוסף נמצא כי אלו עם הלוגואים הגדולים על החולצות יעדיפו סטוצים על פני מערכות יחסים לטווח ארוך בעוד שאלו עם הלוגואים הקטנים יעדיפו זוגיות יציבה וישאפו להקמת משפחה.

חולצות פולו ממחקר הבגידות. Kruger/Personality and Social Psychology Bulletin, צילום מסך
מימין: חולצה של מישהו שיבגוד בך. משמאל: חולצה של איש אמין ורציני./צילום מסך, Kruger/Personality and Social Psychology Bulletin

המחקר מבוסס על התיאוריה הארכאית - והסקסיסטית במקצת - לפיה נשים נמשכות יותר לגברים עשירים. הוא נערך בתחילה כדי לבדוק האם גברים שלובשים בגדים צעקניים ויוקרתיים נראים מושכים יותר כלפי בנות המין הנשי. התיאוריה הייתה ש"הפגנת עושר" דרך הבגדים מהווה גורם משיכה רב יותר - מאחר שהיא מסמנת את מעמדו הכלכלי של הגבר והיכולת להשקיע בעתיד צאצאיו. המחקר גילה כי הדבר הזה אמנם נכון, אך עם זאת, בעוד שנשים יראו אותם כאטרקטיביים יותר - הם לאו דווקא מה שהן מחפשות.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שגברים המשקיעים בבגדים יוקרתיים וראוותניים הם גם כאלה שמעוניינים יותר במפגשים מיניים נטולי מחוייבויות מאשר בקשרים רציניים והקמת משפחה.

הפסיכולוג האבולוציוני ועורך המחקר דניאל קרוגר הסביר לדיילי מייל: "במקום שזה יהווה איתות אמין וכן להשקעה אבהית עתידית, תצוגה של מוצרי יוקרה עשויה לעיתים לייצג השקעה במשיכת בני זוג - על חשבון השקעה עתידית בצאצאים". הוא הוסיף: "בגדי יוקרה עם גודל מוגזם של לוגואים וצבעוניות עשויים להצביע על השקעה גדולה יחסית במאמץ ההזדווגות. סמלי לוגו גדולים של מוצרי יוקרה משפרים את מצבך בתחרותיות החברתית ומושכים פרטנרים ואילו לוגואים קטנים משפיעים לטובה את תפיסות האמינות והנאמנות".

ב-The Science Times נכתב: "גברים העידו כי יש סיכוי גבוה יותר שהם ילבשו חולצות עם סמלי לוגו גדולים כאשר הם במצב בו הם מתחרים על דומיננטיות חברתית, למשל על תפקיד מנהיגות או כשהם רוצים למשוך את בנות המין השני. התוצאות של המחקר הראו שגברים שבבעלותם בגדים בעלי סמלי לוגו גדולים השקיעו יותר בניסיון למשוך אליהם נשים מאשר בלהיות הורים. באופן דומה, הם גם מעוניינים יותר במערכות יחסים קצרות טווח מאשר ארוכות טווח".

מסכימים עם המחקר?

גברים עם לוגואים גדולים בוגדים יותר?

נשמע הגיוני
נשמע שטויות
2457 משתתפים

כך נערך המחקר

במחקר השתתפו 376 סטודנטים מארה"ב, אשר להם הוצגו שני סטים של חולצות פולו עם לוגו המותג של ראלף לורן - בגודל קטן או גדול הממוקם על החזה. לאחר מכן הם התבקשו לדמיין את האיש שבבעלותו החולצה ולדרג אותו בסולם של 1-100 בשלל גורמים שונים הקשורים הן למאמץ שהוא משקיע בזיווג והן בהשקעה ההורית. אלה כללו "מפלרטטים לעיתים קרובות" ו"מתחילים ביודעין עם בת הזוג של מישהו אחר" ועד "טובים בלטפל בילדים" ו"מקדישים את מירב המשאבים לתמיכה במשפחה".

הם גם דירגו כיצד הם חושבים שהגבר בעל כל אחת מהחולצות יתעניין במערכות יחסים של פרקי זמן שונים - החל מסטוצים קצרים וכלה במחויבות ארוכת טווח - וכמה מושך הוא יראה לנשים המחפשות מערכות יחסים מסוגים אלו.

בחלק אחר של המחקר, התבקשה קבוצה אחרת של 615 משתתפים לציין האם גברים יבחרו ללבוש את חולצת הפולו עם הלוגו הגדול או את חולצת הפולו עם הלוגו הקטן לאירועים שונים - כולל מפגש משפחתי ומסיבה בהשתתפות נשים.

ד"ר קרוגר מצא כי הנשאלים תיארו לעצמם כי האיש שבבעלותו החולצה עם הלוגו הגדול יותר ישקיע יותר במציאת זיווג - וכמו כן יהיה מעוניין יותר בסטוץ מאשר במערכת יחסים ארוכת טווח. בינתיים, גברים שהשתתפו במחקר העידו כי יש סיכוי גבוה יותר שילבשו את החולצה עם הלוגו הגדול יותר במצב שבו הם מתחרים על דומיננטיות חברתית, אם זה בתפקיד מנהיגותי או כשהם מנסים להתחרות על לבה של אישה. לעומת זאת, סביר יותר שהם יבחרו בלוגו הקטן יותר כשיוזמנו לריאיון עבודה או יפגשו לראשונה את הוריהם של בת זוגם. ציפיות הנשים כיצד הגברים יתנהגו תואמת במידה רבה את התגובות של הגברים.

כך נכתב במסקנות המחקר: "גברים שבבעלותם חולצות עם סמלי לוגו גדולים יותר של מותגים יוקרתיים דורגו גבוה יותר במאמץ ההזדווגות, נמוך יותר בהשקעה ההורית, גבוה יותר בהתעניינות ברומנים מיניים קצרים, נמוך יותר במערכות יחסים רומנטיות ומחויבויות ארוכות טווח, גבוה יותר במידת האטרקטיביות כלפי נשים לעניינים מיניים קצרים, נמוך יותר במידת האטרקטיביות לנשים המחפשות מערכות יחסים ארוכות טווח - וגבוה יותר בסביבה התפתחותית בלתי צפויה בהשוואה לגברים המחזיקים בחולצות עם לוגו קטן יותר. המשתתפים הכירו בשימוש האסטרטגי במאפייני תצוגה יוקרתיים בהקשרים חברתיים, אך לא קישרו באופן עקבי בין מאפייני המוצרים למאפיינים הפיזיולוגיים של בעליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully