עיצוב דירות גרושים. יחצ,
יחצ

גרוש ללירה: כך מתמודד הגרוש עם המעבר לדירה ריקה

11.11.2021 / 9:00

ברוב מקרי הגירושין הגבר הוא זה שעוזב את הבית. כשזה קורה, הוא מוצא את עצמו לא אחת בדירה ריקה ונטולת אופי, שמעצימה את תחושת האבל. איך משנים את זה? מעצבת פנים אחת מצאה את הפיתרון, ומדוע חשוב לשתף את הילדים בסידור המקום החדש?

בכל אחת מחמש השנים האחרונות מתגרשים 11-12 אלף זוגות. ברוב המקרים, אחרי הגירושין האישה ממשיכה לגור בבית בו חיו בני הזוג טרם נפרדו, והגבר נאלץ לחפש לו מקום מגורים ולעצב לו בית חדש.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

על פי מחקרים, כ-80% מהגברים הגרושים מסתפקים בהשכרת דירות לא מעוצבות, לא מאובזרות, אין בהן ריהוט מלא, כל שכן תחושה של בית חם. "גירושין הם תהליך קשה וטראומתי. הוא נמצא במקום השני אחרי מוות מבחינת הטראומה, והזוגות החווים אותו עוברים תהליך אבל על כל שלביו", מסבירה קרן חן, מלווה זוגות במשבר וא.נשים הנמצאים בתהליכי פרידה, חברת קהילת המאמנים של קבוצת גומא גבים - המרכז לגישור, אימון ושיתופי פעולה, "אחד ההיבטים הכי קשים ומעוררי מתח בגירושין הוא השאלה מי נשאר בבית ומי עוזב. מי שנשאר בבית נותר עם הזיכרונות ומי שעוזב נאלץ להיפרד מהמוכר והידוע. מומחים ממליצים לשני הצדדים על עיצוב הבית מחדש, כחלק מההתמודדות עם הפרידה ולקראת פרק חדש בחיים".

עיצוב דירות גרושים. יחצ,
מראה הרבה יותר חם. עיצוב של הלן ניצן לדירת גרושים/יחצ

מי שהרימה את הכפפה עבור גברים שמתגרשים היא מעצבת הפנים הלן ניצן, שהבינה שקהל היעד של הגרושים חייב לקבל שירות מיוחד, עטוף בהיכרות אישית, הקשבה ושיתוף פעולה, כדי לאפשר לגרוש הטרי לעצב את ביתו החדש בלי לשבור קירות, ולהעניק לו הרגשה של בית חם.

"הרעיון נולד בעקבות מספר פניות בודדות של גרושים טריים, שכולם היו באותה נקודת התחלה", מספרת ניצן, "הם היו קצת אבודים, לא במצב רוח של התעסקות בנושא. לחלקם חלחלה ההבנה שאם יחזרו לדירה מסודרת ומעוצבת, מצב הרוח שלהם ישתפר ולאט לאט יחזרו לשגרת החיים. קהל היעד הגיע אליי מתוך שיחות בין חברים שהיו באותו סטטוס".

"על פי אלפרד אדלר, מטרת העל המניעה אותנו בחיים היא הרצון להרגיש בטוח ושייך", מוסיפה חן, "כאשר זוגות מתגרשים, עולמם מתערער, תחושת השייכות, הביטחון והיציבות מתערערות גם הן. עיצוב הבית על פי הצרכים והרצונות שלנו, מחזקים את תחושת השייכות והביטחון החשובים לתהליך ההחלמה. הצורך ו/או הרצון לעצב מחדש את הבית אחרי גירושין קיים אצל גברים ונשים כאחד. ההבדלים יהיו בעיקר בסגנון העיצוב. לרוב, גברים יעצבו את הבית שיהיה פונקציונלי ונוח, ונשים ישימו דגש על הפרטים הקטנים, עיצוב שנותן תחושה של חום ואסתטיקה".

עוד בוואלה!

נס גדול היה פה: הריב בין אביב גפן לנטע ברזילי

לכתבה המלאה
עיצוב דירות גרושים. יחצ,
לתת לבית תחושה של עצמי. עיצוב הלן ניצן/יחצ

"רווקים פחות משקיעים בעיצוב הדירה", אומרת ניצן, "אבל אצל גרושים הסיפור אחר. קהל היעד שלי בשלב זה הוא 100% גברים, כי ברוב המקרים האישה נשארת בבית והגבר עוזב את הבית ושוכר דירה חדשה, שבדרך כלל לא מרוהטת, ובעצם נקודת הפתיחה היא אותה נקודת מוצא של רווקים. צריך לזכור הדירות צריכות להתאים גם למקרה שהגבר צריך לארח ילדים בדירה".

לגבי הילדים, חן מציעה שיהיו שותפים לתהליך העיצוב: "אחד הדברים החשובים שצריך לשים עליהם דגש, הוא שיתוף הילדים בעיצוב הבית על מנת לתת להם תחושת שייכות, במיוחד אם מדובר בבית חדש, אבל לא רק. חשוב לדבר איתם, לשאול אותם, להקשיב לצרכים שלהם, להבין מה חשוב להם ולתת להם לקחת חלק בקבלת ההחלטות, בעיקר בעיצוב המרחבים שלהם. מבחינה אימונית, אין כל כך הבדל בין נשים וגברים בצורך/רצון והאם צריך וחשוב לעצב. שני המינים היו רוצים לעצב מחדש ולתת לבית תחושה של העצמי שלהם. שניהם היו רוצים שהבית יתאים גם לגידול הילדים. ההבדל העיקרי הוא בסגנון העיצוב - פונקציונלי מול חם/ביתי".

ילדה הורים מתגרשים. ShutterStock
תהליך לא פשוט שאין דרך ממש טובה לעבור אותו - אבל יש דרך לשפר את התחושה/ShutterStock

ניצן מסבירה כי תהליך עיצוב הבית לא כולל רק הצבת רהיטים, אלא גם צביעת קירות, גופי תאורה, אביזרים וטקסטילים שישלימו את האווירה, ואבזור שיגרום לגרוש הטרי להרגיש בבית וכל זאת במינימום משאבים. לדבריה, יש שלושה מסלולים, שבכולם שיחת ייעוץ, הכוונה והבנה לגבי הבית החדש. חבילת הבסיס מתחילה ב-2,500 שקל, חבילה מורחבת ב-6,000 שקל וחבילה כוללת שעלותה החל מ-9,500 שקל. "במקרים של יכולת כלכלית מוגבלת, ההמלצה היא להתחיל בקטן", מסבירה חן, "קניית פריטים חדשים (תמונות, שטיח, עציצים וכו') ולאט לאט גם עיצוב הבית בהתאם לצרכים והרצונות".

"בסופו של דבר", אומרת ניצן, "עיצוב הבית החדש לגרושים בא לידי ביטוי בשאלה כיצד להפוך 4 קירות חשופים למקום שאפשר לקרוא לו בית. סיפור מעניין הוא של גבר גרוש, שהדירה ששכר הייתה מוזנחת, לא מטופחת ולא מעוצבת. למרות ששילם על השכירות, הוא השתדל כמה שפחות לחזור הביתה ולבלות בדירות של חברים\הורים\ קרובי משפחה אחרים. אחרי שהדירה עוצבה חזרו לו החשק והכיף לחזור הביתה".

גבר הולך לאיבוד דרך הדלת

מתי מתחילים, בעצם, הגירושים? פנינו לעו"ד רפי שדמי שיעשה לנו קצת סדר. לדבריו, הפרקטיקה מלמדת שגברים שבוחרים לעזוב את הבית עם פרוץ הסכסוך, הם לעיתים קרובות כאלו עם כיסים עמוקים, שיש באפשרותם לממן שהיה מחוץ לדירת המגורים. בכך הם גם מרגילים את האישה והילדים למצב חדש שבסופו גירושין. בנוסף, ישנן מספר סיבות טובות בגללן לא מעט גברים מוצאים את עצמם מחוץ לדירה המשותפת.

  • שמירה על יציבות: מגורים משותפים בדירה, לאחר שהתגלעה מחלוקת בין בני הזוג, עלולה לחשוף את הילדים לוויכוחים ומריבות שעלולים לערער את עולמם.
  • להקדים תרופה לתלונה : במצב של פירוד או דיבור על גירושין, נוטים בני הזוג להעמיק ולהסלים את הסכסוך, לעיתים עד לכדי פניה למשטרה ואף הרחקה של הגבר מהבית. מדובר על מצב בעייתי עבורו מבחינה משפטית ולפיכך, לא מעט מעדיפים למנוע מראש היתכנות של סיטואציה כזו על ידי עזיבת הבית.
  • שיקול כספי- הקטנת חיובי המזונות: מגורים חלופיים כרוכים בלא מעט הוצאות מבחינת הגבר, אך מדובר על סכום שיופחת מהתשלומים אותם הוא נדרש לשלם לאשה ולילדים. השיקול פה הוא כלכלי טהור.
  • יתרון טקטי: במקרה שעזיבת הבעל את הבית נתקלת 'בשתיקה' לפרק זמן ארוך והאישה אינה מבקשת את שובו, הרי שהיא עלולה להיחשב כמי שאינה זכאית למזונות (מעין מורדת). זו יכולה זו להיות סיבה טובה לגירושין בהם חפץ הבעל.
  • לצד האמור, מציין עו"ד שדמי, כי על הגברים לדעת שככל שהאישה תוכיח שהסכסוך הוא אמתלה לעזיבת הבית, וכי הסיבה האמיתית היא כי לאיש יש קשר רומנטי עם אישה אחרת, הרי שיראו בו כמי שזנח את משפחתו, מה שיעמידו בעמדת נחיתות בהליך הגירושים.
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully