מורה עוזרת לתלמידה לכתוב. ShutterStock
ShutterStock

מזונות זה לחלשים: להיפרד כשיש ילד עם צרכים מיוחדים

רונן דליהו

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 13:41

להתגרש זה מספיק קשה, אז תארו לכם תהליך גירושים כשיש ילד או ילדים בעלי צרכים מיוחדים. עו"ד מסביר איך לגשת לנושא המסובך מכולם

הקורונה הביאה לזינוק במספר ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים שהתגרשו במרוצת השנה החולפת. נתוני בתי הדין הרבני שהתפרסמו לאחרונה, מלמדים כי בעוד שבקרב הציבור הכללי חלה ירידה בשיעור הגירושים, כאשר מדובר על הורים לילדים עם צרכים כאלו, חל זינוק של עשרות אחוזים. סטטיסטיקה בעייתית זו, צפויה למרבה הצער להכניס למעגל המתגרשים עם מאות הורים כאלו במהלך השנה הבאה, אולם בניגוד לפירוק של תא משפחתי רגיל, כאשר מדובר על הורות לילדים כאלה, עליהם לקחת בחשבון שורה של היבטים, צרכים ומורכבויות שלא קיימים במשפחות רגילות.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

המציאות מלמדת כי במקרים לא מעטים, ההורים שמתגרשים מתקשים לצפות את העתיד ולא מתייחסים למכלול ההיבטים הנדרשים, מה שמוביל אותם להתכתשות מיותרת בבית המשפט. בהתאם לכך, מיפינו את הנקודות המשמעותיות שעל אותם הורים לקחת בחשבון בעת גיבוש הסכם גירושים:

ילד חמוד ישן. ShutterStock
חייבים להסתכל קדימה/ShutterStock

מזונות צופים פני עתיד
נושא המזונות מהווה את אחד מהנושאים היותר רגישים בהסכם הגירושין של ילדים עם צרכים מיוחדים שכן לרוב, העלויות הכרוכות בטיפול בו גבוהות לאין שיעור מבילד רגיל. כך לדוגמא, חלקם נדרשים לפיזיותרפיה, עזרה בלימודים, קלינאית תקשורת, מלווה, מוסד לימודי מיוחד, עובד זר, הסעות, בדיקות, חינוך מותאם, ציוד, הכשרה, מזון ספציפי ותרופות שלא תמיד בסל הבריאות, לפעמים ולעיתים גם לחוד גם למטפל. על ההורים לקחת בחשבון, ולתת לכך ביטוי בהסכם הגירושים, את המורכבות שכרוכה בגידול ילד כזה בשני בתים נפרדים ואת ההוצאות הנוספות שנלוות לכך. כך למשל: יש להתייחס לאפשרות כי יידרש לרכוש עזרים מסוימים שימצאו בשני הבתים, שייקרו משמעותית את פיצול התא.

מזונות לכל החיים
כשמדובר בהסכם גירושין של הורים לילד בעל צרכים מיוחדים, אחריותם המשותפת של ההורים לא מסתיימת עם הגעת הילד לגיל 18 או 21, שכן ילד בעל צרכים מיוחדים זקוק לאפוטרופוס פעיל במשך כל חייו, גם לאחר שיהפוך לבגיר. אי לכך, על ההורים לקחת בחשבון כי עד גיל 18 - ישולמו מזונות רגילים ובפרק הזמן של עד גיל 21 - מזונות מופחתים, אך כאמור, בשונה מילדים רגילים, על ההורים לקבוע הוראות מפורשות בנוגע לחלוקת האחריות ההורית שלהם גם לאחר שהילד יגיע לגיל 18.

עוד בוואלה!

אז למה בעצם כל כך חשוב לנשים להיות יפות כל הזמן?

לכתבה המלאה
ילד עצוב. ShutterStock
תהליך לוגיסטי ומורכב/ShutterStock

תשלום קצבאות של אלפי שקלים בחודש
בניגוד להורים לילדים רגילים, שאינם מקבלים קצבאות מביטוח לאומי, כשמדובר על ילדים עם צרכים מסוימים, גובהם יכול להגיע גם לאלפי שקלים בחודש. אי לכך, חישוב דמי המזונות צריך לכלול סכום זה, אותו יש להפחית מגובה המזונות שישולמו להורה המטפל, באופן יחסי, בהתאם למסוגלות הכספית של הצדדים. באשר לשאלה למי מבין הצדדים ישולמו הקיצבאות, כדוגמת גמלת ניידות, אין כאן כלל אצבע והדבר נתון להחלטתם.

מה הדין כשהילד עובר להתגורר במעון?
ישנם לא מעט מקרים בהם בשלב מסוים, ההורים אינם יכולים עוד לספק את מכלול צרכי של הילד, ויש להעבירו למעון. מעבר זה מייצר מורכבות שרבים אינם צופים ולוקחים אותה בחשבון בעת ניסוח הסכם הגירושים. כך לדוגמא, אם המעון ממוקם במרחק משמעותי מבית ההורים, מי אחראי להסעתו, ומי נושא בעלות שכרוכה בכך? מה הדין בחגים ובחופשים בהם הילד מגיע לביקור? באיזה בית הוא ישהה במהלך החופשות? ישנם גם לא מעט מצבים בהם אירוח הילד מצריך תיאום לוגיסטי מורכב. את הכל יש לקחת בחשבון וצריך לנסח את החוזה באופן כזה שלוקח בחשבון את מספר התרחישים הרבים ככל האפשר.

ילד מגרד את הראש. ShutterStock
לפעמים קשה לנייד אותם מבית לבית/ShutterStock

לא ניתן לנייד את הילד מבית לבית
במצב של ריתוק למיטה יש להסדיר את תדירות ומשך הפעמים בהן יבקר ההורה את ילדו בבית בן זוגו לשעבר - מציאות שעלולה לייצר מורכבות מיוחדת, עליה יש לתת את הדעת. למעשה, ועוד קודם לכן, יש להתבונן מבעד לפריזמה של טובת הילד ולקבוע היכן יתגורר דרך קבע ומי יהיה המטפל העיקרי שלו. במקרים רבים, ובשונה מילדים 'רגילים', עשוי להתעורר קושי לנייד ילדים עם מוגבלויות מבית לבית. הם זקוקים ליציבות, ושינויים אלו, עשויים לטלטל אותם ולפגוע קשות ביציבותם הנפשית והמנטלית.

אין ברירה - צריך לוותר
במקרה שבו יש ילד עם צרכים מיוחדים, חלוקת הרכוש בין ההורים צריכה לקחת בחשבון את מכלול הצרכים העתידיים של הילד. במקרים לא מעטים, יידרש אחד הצדדים יצטרך לוותר על חלק מהרכוש ומהזכויות המגיעות לו, כדי שיתאפשר לאחד ההורים להמשיך ולגדל את הילד במסגרת המתאימה ביותר עבורו. בנוסף, ההורים יקצו משאבים להמשך. ככלל, הורות לילד עם מוגבלות מצריכה מההורים לקחת בחשבון כי יחולו בעתיד שינויים ויתעוררו צרכים שיגדילו משמעותית את הוצאותיהם הכספית. מימד חוסר הוודאות גדול מאוד, ויש לקבוע מנגנון גמיש של חלוקת הנטל בין השניים.

הכותב הוא עו"ד רונן דליהו, מומחה בדיני משפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully