אישה עם פיגמנטציה מורחת קרם. ShutterStock
ShutterStock

מבהירה לך: כל מה שאת צריכה לדעת על הקרם היחיד שעובד

סיוון מרסר

7.4.2022 / 14:45

פיגמנטציה היא אישיו ישראלי כאוב ומייאש - כמעט אין אישה שלא נלחמת בתוצאותיו של השיזוף בגיל הנעורים. אבל רטינול טוב לא רק להבהרה אבל שהוא מסתיר את העור שלנו בגרסה הצעירה שלו. ד"ר מרסר מבהירה

המודעות של שנת 2021 בקרב האוכלוסייה בכל הקשור לאנטי אייג'ינג וטיפוח עור הפנים בפרט, היא הגבוהה ביותר שהייתה מאז ומעולם. לצד מקורות ידע בלתי נגמרים, באינטרנט, בישראל ובחו"ל, היום ישנה הלימה שלמה ומערכת יחסים מותאמת לצורך של הציבור לטפל בפגעי עור ולשמר מראה עור בריא לבין מה שקיים כיום בשוק הקוסמטיקה ובעולם רפואת העור. מירב הפתרונות לבעיות בטקסטורת עור הפנים ניתנות לטיפול כיום ברכיב המרכזי ובין הפעילים ביותר - הרטינול.

מה זה רטינול להבהרה?
המונח הרפואי רטין A, הוא שמו של תרכובת פעילה של ויטמין A אשר יעילותו ותועלתו ואף של נגזרותיו, לעור הפנים ולעיכוב סימני ההזדקנות מכל הסוגים, ידועות והוכחו מחקרית לאורך שנים.

כדאי לי?
תועלותיו של הרכיב הן רבות, מתאימות למגוון רחב של מקרי עור בעיתיים, וגם לא, גם כשנרצה לשפר או לשמר את הקיים, למשל לעודד קולגן ואלסטין, או לסירוגין לצמצם את הפרשת החלב בעור שומני, לטשטש נקבוביות פעורות מדי, או לעכב סימני הזדקנות- נפנה לתרופות המכילות תרכובות רטינואידיות שונות, כל אחת בהתאם למקרה בו יש לטפל. הרטינול מגיע בצורת משחות וקרמים, ג'לים וגם באופן פומי (נטילת כדורים) ובהחלט מדובר בתרופה פעילה ומבין היעילות ביותר על העור, בוודאי ובוודאי כאשר אנו מדברים על עידוד קולגן, מניעת קמטוטים והעלמתם, צמצום הפרשות חלב ונקבוביות, בעת מחלת אקנה פעילה ופוסט אקנה.

אישה צעירה עם נמשים ועיניים ירוקות. ShutterStock
אישה צעירה עם נמשים ועיניים ירוקות/ShutterStock

השאלות החשובות

ויטמין C או רטינול?
הרכיבים הנמנים כאן כולם פעילים, אך ברמות שונות, וגם לטובת כל מיני סוגים של שיפור מרקם עור, החל מהענקת לחות (ח.ה) ועד הבהרה, אך פועלים במנגנונים שונים. לצורך הדוגמא; גם לוויטמין סי וגם לרטינול יש אפקט הבהרה של העור ועדיין, הרטינול עושה זאת בצורת קילוף עדין של התאים ואילו הוויטמין סי עובד במנגנון קצת שונה ופחות אקטיבי, ועדיין ניתן לראות את שניהם משולבים בטיפולים רפואיים על מנת למקסם אחד את השני. ישנם תכשירים נוספים כמו החומצה הסליצילית שהשילוב שלה עם הרטינול הוא בעל אפקט סינרגיסטי .

הקרמים הרגילים עובדים?
חשוב להבין שהרכיב לכשעצמו הוא רכיב פעיל הניתן אך ורק במרשם רופא בצורתו הטהורה לצד מינונים והוראות שימוש מפורטות בהתאם לאבחון מקצועי שעבר המטופל כיוון שמדובר בתרופה בריכוז גבוה שתופעות הלוואי וההשלכות הטיפוליות שלה מצריכות מעקב רפואי ולא פחות. אולם, בשנים האחרונות פותחו לא מעט נגזרות ותתי נגזרות הפועלות לשימוש מאושר ובטוח גם במוצרי קוסמטיקה על המדפים בפארם ובקרב קוסמטיקאיות, אלו מכילים רטינואידים (רטינול) בריכוזיות נמוכה, פחות אפקטיבית משמעותית ומכאן שגם תופעות הלוואי ינהגו כך, ולכן זו תרכובת בטוחה לשימוש. הריכוז הנמוך יחסית של החומר הפעיל יעבוד בהדרגתיות ובעדינות בהשוואה לתכשיר הרפואי ויגרום לפחות תופעות לוואי.

שווה את ההשקעה?
אשמח להעביר את המסר כי מדובר ברכיב מצוין, אחד המומלצים, לשימוש על העור בשל הפעילות הרבה והשינוי ההפיכתי שהוא מביא לעור, חשוב להבין שאולי יחסי הציבור שלו (כמו של התרופה המוכרת שלו רואוקוטן) הם מסויגים ואולי קצת מאיימים ובכל זאת, כל עוד התהליך נעשה מבוקר ואחראי, בין אם הוא תחת מרשם רפואי וליווי רופא עור, תוצאותיו של הטיפול בין אם מדובר בעיכוב ומניעת תהליכי הזדקנות, צמצום אקנה פעילה, ופוסט אקנה - כל כלו שווים את תופעות הלוואי כל עוד נטפל בהם כראוי - אין תחליף לרכיב פעיל מהסוג הזה בוויטמין.

עוד בוואלה!

התסביכים נחשפים והתמונות קשות: הזוגות שלא ימשיכו

לכתבה המלאה
קוסמטיקה שמכילה ויטמין C. ShutterStock
קוסמטיקה שמכילה ויטמין C/ShutterStock

לשים לב

הוא מתאים לכולם/ן, אבל
לא חושבת שיש מישהו "שאסור לו" כי זה אכן מאושר לשימוש לכולם, אבל כן; המינון פה מאוד חשוב ולכן כאשר מדובר בעור מאוד רגיש או דק, אציין כי השימוש חייב להיות באחוזים נמוכים, בליווי רפואי, בהדרגתיות, משום שמדובר בסופו של דבר ברכיב שהשימוש בו עלול להוביל לבעיות עור מסוימות. ניתן לתת מינון מסוים, להמתין לתגובה ולהמשיך לפיה, וכלה גם בתכשירי מדף, תמיד בדקו באזור קטן, לא קרוב לעיניים, המתינו לתגובתו של העור ומשם ניתן להמשיך.

חשוב לדעת
בישראל ובעולם בכלל, יש סטנדרטיזציה של משרד הבריאות על תעשיית הקוסמטיקה, שאמורה וצריכה להקפיד לא לעבור את החוק בעניין הכמויות ומינון הרכיבים הפעילים המצויים בתכשירים, לכן; הקפידו להשכיל כי מוצר שניתן לרכוש אותו ללא מרשם או כל הנחייה רפואית עלול לגרום בשימוש שלא על בסיס הנחיות מדויקות לדלקות במקרה הגרוע או לגירויים בעור. ידוע שישנה עלייה בתופעות הלוואי במקרים האלו. למשל כשרופא עור נותן מרשם לשימוש ברטין איי (חומצה הנגזרת מרטינול) המטופל מקבל הנחיות מדויקות איך עליו להשתמש, מתי ובאילו תנאים.

שימוש מדויק
יש לנסות על אזור לא חשוף ולבדוק רגישויות במקום נסתר. להתחיל שימוש באופן הדרגתי זו גם המלצה שחשוב להקשיב לה וזו על מנת לבדוק את רמת הגירויים ותופעות הלוואי של העור. חשוב לא לעשות ניסיונות בעור מגורה, פצוע או בשלבי הריון כלשהם."

יש מוצרי דרמו קוסמטיקה שבהחלט באופן חד משמעי משפיעים ומשפרים את איכות העור ומרקם העור. יש מקרים רבים ברפואת עור שמוצרי דרמו קוסמטיקה עוזרים ומשפרים בתהליכי ריפוי ושיפור של העור. לדוגמא רכיבים כמו ניאצינמיד b3 או סרמידים, פנטנול או כל מיני רכיבים אנטי בקטריאליים הנמצאים בתכשירי טיפוח טיפוליים, בעיניי פשוט מועילים ברוב המקרים לשיפור איכות ומרקם העור. יש המון וצריך לדעת על מה לשים את היד בהתאם לצורך הממשי של הבעיה אותה מעוניינים לפתור.

פיגמנטציה. ShutterStock
פיגמנטציה/ShutterStock

לא להשתגע עם רטינול

הקפידו לא לרכוש כמויות של מוצרים. אין למה להיכנס לפארם ולצאת מגדרכם. יש כל כך הרבה היצע בשוק ובאמת שישנם לא מעט תכשירים משפרים, יחד עם זאת השתדלו להישאר ממוקדים לרכוש את מה שצריך נקודתית ולא להגזים, ולהקצין בשגרת הטיפוח שכן גם הפעולות הקיצוניות לצד השני עלולות בסופו של יום לא להועיל לעור.

הכותבת הינה ד"ר סיון מרסר מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully