פלסטיקה בעולם הערבי. ShutterStock
ShutterStock

יש להן משאבים בלתי נדלים והרבה זמן פנוי: סכומי העתק שמשקיעות הערביות בפלסטיקה

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 12:03

תשכחו כל מה שחשבתם על טיפולי אסתטיקה במדינות ערב: פרופ' חסן גלדארי, אחד הדרמטולוגים המובילים בדובאי, מספר בראיון בלעדי בביקורו בישראל על טיפולי אסתטיקה ואנטי אייג'ינג בעולם הערבי, באיזו מדינה יש את המספר הגדול ביותר של ניתוחי אף, ומה הקשר למשפחת קרדשיאן

מדינות ערב ובראשן סעודיה, איחוד האמירויות אבל גם איראן וטורקיה, חוות בשנים האחרונות פריחה משמעותית בכל מה שנוגע למגזר טיפולי האסתטיקה והיופי. נשות העולם הערבי בנסיכויות המפרץ, בדובאי, בסעודיה ואפילו בלבנון, משקיעות סכומי עתק בהליכים קוסמטיים ובטיפולי יופי מתקדמים.
פרופ' חסן גלדארי, רופא מומחה בתחום הדרמטולוגיה ומרצה באוניברסיטת האמירויות המאוחדות למדעי הרפואה (UAEU), ביקר באחרונה בישראל במסגרת הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לכירורגיה דרמטולוגית. גבר מטופח ורהוט, דור שני לדרמטולוגים. אביו, פרופ' איברהים גלדארי, שותף איתו בקליניקה המשפחתית, שנחשבת מוקד לעלייה לרגל בדובאי. בנוסף, הוא מרצה מבוקש ברחבי העולם, מחבר רב-מכר בתחום ההתמחות שלו ומנחה תוכנית טלוויזיה בדובאי בנושא בריאות העור וטיפולי יופי. נפגשנו איתו לשיחה מרתקת על נורמות תרבותיות, שינויי תפיסה, טיפולי אסתטיקה בחברה הערבית בהשוואה לנעשה בישראל ובעולם ומהם הקווים האדומים שלו לדרישות מטופלים.

"ניתוחים פלסטיים והליכים קוסמטיים מאוד נפוצים במדינות ערב", הוא מספר. "זה נשמע לכאורה מפתיע, מאחר שבחלק מהמדינות, הנשים מכסות את פניהן בציבור ברעלה, אבל נשים ערביות אוהבות להיפגש בקבוצות של נשים, לובשות בגדי מעצבים ומשקיעות כסף רב בהופעתן החיצונית. זה כולל גם את מכלול הניתוחים והטיפולים שמוכרים לכם כאן בישראל, עיבוי שפתיים, ניתוחי אף וכמובן, הזרקות וחומרי מילוי, תחומי ההתמחות שלי".

מנתונים שפרסם האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של ההסתדרות הרפואית, בישראל בוצעו במהלך השנה החולפת כ-630 אלף הזרקות והליכי אסתטיקה רפואית ומעל 80 אלף ישראלים עברו ניתוח פלסטי במערכת הבריאות הציבורית והפרטית. שלושת הניתוחים הפופולאריים ביותר היו הגדלת חזה (9,000 ניתוחים), שאיבת שומן (7,000 הליכים) וניתוח פלסטי באף (6,000 ניתוחים).

פלסטיקה בעולם הערבי. ShutterStock
פלסטיקה בעולם הערבי/ShutterStock

"ניתוחי אף מאוד מבוקשים גם בעולם הערבי", מחייך פרופ' גלדארי. "הניתוחים הללו לא מבוקשים רק במקומות מודרניים, יחסית, כמו דובאי, אלא גם במדינות כמו טורקיה, ערב הסעודית ואיראן. ברחובות טהרן, מאוד נפוץ לראות אנשים עם אף חבוש לאחר ניתוח פלסטי. בדובאי ובמדינות המפרץ, למשל, יש ביקוש גדול מאוד לטיפולי לייזר, הזרקות ועיצוב ופיסול הפנים באמצעות חומרי מילוי".


אתה מרגיש פתיחות גדולה יותר בקרב נשים וגברים בעולם הערבי לעבור ניתוחים פלסטיים או הליכים קוסמטיים?
"יש בשנים האחרונות בהחלט התקדמות בתפישה החברתית של טיפולים אסתטיים מתקדמים, בעיקר בקרב נשים. אגב, הראשונה בעולם שעברה קילוף כימי היא המלכה קליאופטרה ממצרים. הגברים הערביים עדיין לא הדביקו את הקצב של אחיהם מהמערב או של גברים מישראל. אצלכם מאוד טבעי שגבר יעבור הליכים קוסמטיים. ציפינו שגם בעולם הערבי זה יתפוס תאוצה, אבל זה קורה בהדרגה ובנישות מסוימות, כמו ניתוחי אף וטיפולי לייזר להסרת שיער. הגבר הערבי מאוד מטפח את שיער הפנים, זקן הוא סמל סטטוס ובתחום הזה, יש בהחלט פתיחות. מנתחים פלסטיים ודרמטולוגים אצלנו בדובאי נמצאים בחוד החנית של הטיפולים האסתטיים העולמיים. בגלל המיקום שלנו, אנחנו מעודכנים בטיפולים המתקדמים ביותר שמגיעים מאירופה ומארה"ב וגם בחידושים האחרונים מהמזרח הרחוק ובעיקר מקוריאה, מהמובילות בטיפולי האסתטיקה בעולם. מה שטוב בלהיות חלק מהמזרח התיכון, הוא היכולת לחלוק במידע עם מדינות רבות ברחבי העולם. מגיעות אלינו מטופלות ממדינות שונות, שבקיאות בהתפתחויות האחרונות בתחומי היופי והאסתטיקה ואנחנו חייבים להישאר מעודכנים. זה ניכר גם במספר הקליניקות לרפואה אסתטית. רק בדובאי, יש יותר מ-200 קליניקות באוכלוסייה דומה בהיקפה לישראל, שרק כרבע ממנה תושבים מקומיים. הרבה חברות לייזר עולמיות ממוקמות אצלנו. זה פועל יוצא גם של המצב הסוציו-אקונומי הגבוה של המטופלות שלנו, שיש להן משאבים בלתי נדלים והן מעוניינות בטיפולים החדישים ביותר".

מנתוני האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, עולה כי בישראל בוצעו בשנת 2021, כ-290 אלף טיפולי הזרקות בוטולינום טוקסין בקרב נשים וגברים ולמעלה מ-100 אלף טיפולי הזרקות של מילוי חומצה היאלרונית למילוי הקמטים. על-פי ההערכה, באיחוד האמירויות הערביות מתבצעים ניתוחים פלסטיים וטיפולים אסתטיים בהיקף לדומה לישראל.

"הזרקות פופולריות גם במדינות ערביות כמו איראן, טורקיה וערב הסעודית. מהפכת המדיה החברתית לא פסחה על מדינות ערב וכשהרשתות החברתיות שולטות, למרות שהחברה שמרנית יותר, אנשים ובעיקר נשים פונים לסיוע כירורגי או דרמטולוגי על מנת לרענן את העור ולהיראות צעירים יותר. נתון מעניין, המספר הגבוה ביותר של הזרקות מבין מדינות ערב מתבצע בערב הסעודית".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
פלסטיקה בעולם הערבי. ShutterStock
פלסטיקה בעולם הערבי/ShutterStock

"מגמה נוספת שאני מבחין בה בחברה הערבית היא שגיל המטופלות הולך ונהיה צעיר יותר משנה לשנה. בתחילת דרכי המקצועית, עבדתי בסן פרנסיסקו ושם נשים התחילו בטיפולי יופי בגיל 40 ומעלה. בדובאי, המטופלות שלי הרבה יותר צעירות. החלק המכריע הוא בתחילת ובאמצע שנות השלושים לחייהן וגם בגיל צעיר יותר. הייתה לי מטופלת בשנות העשרה, שהגיעה עם אמה ורצתה לעבור הליך אסתטי מסוים. במצבים כאלה, אני בדרך כלל מנסה לשכנע אותן לא לעשות זאת בגיל מוקדם מדי ובמקום זה, להרגיש בטוחה בעצמה ואם הרצון לשינוי נמשך גם באמצע שנות העשרים, להגיע אליי. אני מעדיף לנהוג איתן בכנות, אני בעצמי הורה. לפעמים אני פשוט אומר: 'אני לא מתכוון לעשות זאת'. קשה לפנות לרציונל שלהן, מה שנכון לגבי כל הדור הצעיר. לפעמים אני מחזק את ההורים מולן. הורים רבים לא מצליחים לעמוד בפני ילדיהם ואני מנסה לתמוך בהם. לפעמים, אני פשוט נוקט בגישה החברית. ואומר לנערה שמגיעה אליי: 'את נראית מעולה ומיוחדת כפי שאת ואין צורך בטיפול'".

במדינות ערב, מודל החיקוי ליופי דומה לשאר העולם?
"משפחת קרדשיאן הגיעה גם אלינו", הוא מספר בחיוך. "הרבה נשים צעירות מושפעות מהטיפולים שבנות המשפחה עברו ומבקשות לעבור הליכים כדי להיראות דומות להן, ובעיקר למלא את השפתיים. קים קרדשיאן ואחיותיה, קורטני וקיילי ג'נר. יש לחלקן שפתיים צרות ופתאום השפתיים שלהן הפכו למלאות. רשתות חברתיות הן חרב פיפיות. יש סלבריטאים שעוברים הליך מסוים והוא טוב להם ולעוקבים שלהם אין תמיד יכולת להבין שהם לא ייראו כך, בלי קשר לפרוצדורה שיעברו. זה לא פייק ניוז, אבל אל תאמינו לכל מה שקורה ברשתות החברתיות. לפעמים זה פילטר מוצלח ואנשים רוצים להיראות כמו פילטר".

פרופ' גלדארי מתייחס גם לאלמנט השמרני בחברה הערבית ומציין, כי במסגרת תפקידו הוא מרגיש מחוייבות להסביר מה ההשלכות של חלק מהטיפולים, בעיקר בקרב נערות ונשים צעירות במדינות ערב. "שפתיים זה איזור, שלהבדיל נניח מעיגולים כהים מתחת לעיניים, שגורמים למראה עייף, עלול לגרור תשומת לב לא רצויה. שפתיים מלאות מייצרות משיכה מינית. אם יש לך קמטים או עצמות לחיים לא מספיק גבוהות, אני יכול לטפל בזה. בגיל 16-17, נערה עדיין לא מספיק בוגרת כדי להבין מה עשויה להיות ההשפעה על בני המין השני, האם הם יאהבו את התוצאה או לא. זה עניין של חינוך, צריך ללכת איתן ולא נגדן ולהסביר בעדינות מה ההשלכות".

האם יש הבדל בין ההליכים השונים במדינות ערב?
(מחייך) "את מבקשת ממני לחלק בעצם את המזרח התיכון... אין בעיה. בעיראק ואיראן, אוהבים שפתיים מלאות. לפעמים אפילו קצת יותר מדי מלאות, ומגיעים לתוצאות באמצעות הזרקות חומרי מילוי. ערב הסעודית היא השוק המרכזי שלנו לכל סוגי הטיפולים, בעיקר כעת, כשהמדינה הפכה למודרנית יותר. הרבה צעירים צעירות נחשפים לטיפולים, שבעבר לא נחשפו אליהם. הסרת שיער בלייזר, למשל, הוא טיפול שאינו פופולרי במיוחד במדינות ערב, מאחר שגוון העור המקומי כהה, יחסית, אבל טיפולים בפלזמה, הזרקות וכמובן, קילוף כימי מאוד מבוקשים במדינות הללו".

פרופ' חסן גלדארי. חו"ל,
פרופ' גלדארי נהנה ממעמד של סלבריטאי בדובאי/חו"ל

פרופ' גלדארי נהנה ממעמד של סלבריטאי בדובאי, בירת איחוד האמירויות הערביות, שמציעה שפע של טיפולים אסתטיים. הוא נחשב לאחד הרופאים המבוקשים ומרבה להרצות מחוץ לגבולות המדינה. "כאמור, גם בקרב הגברים הערבים ניתוחים פלסטיים וטיפולי אסתטיקה הופכים ליותר מקובלים, אם כי ציפינו שהמספרים יגדלו משמעותית יותר. למשל, הסרת שיער בלייזר זה הליך מבוקש מאוד, בעיקר באזור שיערות הפנים והזקן, שהגברים הערבים אוהבים לטפח. הזרקות זה משהו שמתקדם יותר, אם כי לא כמו בקרב הגברים בישראל, למשל. מי יודע, אולי אצלכם זה טרנד והוא יתפוס בשאר מדינות המזרח התיכון? ההסבר הוא תרבותי, בעיקר. גברים רוצים להיראות גבריים, יש אצלנו מנטליות של מאצ'ו, אבל במקביל, הגבר הערבי גם לא רוצה להיראות עייף".

האם יש תיירות קוסמטית ממדינות אחרות, בדומה להשתלות שיער בטורקיה?
"גם אצלנו, בדובאי, אנשים נוסעים לטורקיה לעבור השתלות שיער. הרבה יותר זול שם, מאשר לעבור את ההליכים האלה בדובאי, למשל, או בישראל. זה עניין כלכלי. לפני חמש או עשר שנים, היה מדובר בהליכים יקרים יותר וכיום מחירם של הטיפולים ירד. ניתוח אף מאוד פופולארי בטורקיה אבל אפילו יותר באיראן. בטהרן, די נפוץ לראות אנשים הולכים ברחוב עם אף חבוש לאחר ניתוח פלסטי. למה דווקא באיראן? האפים שם פשוט גדולים יותר בקרב רוב האוכלוסיה".

לפני כשנתיים, אירחה דובאי כנס בינלאומי בו השתתפו לראשונה גם מומחים מישראל. פרופ' גלדארי מספר על שיתופי פעולה ועל הקשר שלו לישראל. "נחשפתי לאנשים מישראל בגיל צעיר. אבא שלי, כאמור, דרמטולוג, והיו לו הרבה חברים ישראליים ויהודים מאותו מקצוע. הדתות שלנו דומות, דמיון שהרבה אנשים לא מודעים לו. חשוב שאנשים יידעו שאנחנו לא שונים כמו שמוצג בתקשורת. הרקע של הדת דומה וגם של התרבות, שממוקדת במשפחה. חשוב לא להתמקד בשוני בין התרבויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully