צעירה שלא מצליחה להרדם. Sergey Mironov, ShutterStock
ShutterStock/Sergey Mironov

בעיות בזוגיות? אולי כדאי לכם לנסות לישון במיטות נפרדות

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 10:03

הסטיגמה על שינה במיטות נפרדות אומרת שזה הרגל של מבוגרים שנמאס להם אחד מהשני. הסקר הזה בדק מה הכי מעצבן אנשים שישנים עם בן הזוג באותה המיטה, ולמה כדאי לנסות שינה בנפרד

שינה משותפת מקושרת בראש של רובינו למערכת יחסים תקינה ומתפקדת, קשר רגשי עמוק, ומשיכה מינית חזקה. שינה במיטות נפרדות שוייכה עד לא מזמן להרגלים של בני זוג מבוגרים שמפרידים חדרי שינה מסיבות שונות - מחלה של אחד מבני הזוג, שעות שינה שונות מדי, נחירות, וכולי, וההנחה הגורפת לגביהם היא ש"נמאס" להם מהקרבה הליילית והם מסתפקים בשעות הערות שלהם כדי לבלות יחד.

מחקרים מהשנים האחרונות מעידים שהסטיגמה הזאת כבר מתחילה לחלוף מן העולם, בין היתר כי יותר זוגות צעירים בוחרים בלייף-סטייל הזה, וגם כי בעקבות זאת, התגלה כי יש דווקא הרבה מאד יתרונות של שינה נפרדת עבור הקרבה הרגשית והמינית בזוגיות, החל מהעובדה ששינה נפרדת ממזערת קונפליקטים שמתעוררים עקב הרגלי שינה שונים, וכלה בתופעת הלוואי הרגשית שהיא התגברות הגעגוע למגע פיזי שזוגות שישנים תמיד לוקחים כמובן מאליו.

במחקר שערכה חברת מזרנים ידועה, הסתבר כי מחצית מהאמריקנים שחיים עם בן זוגם מעוניינים לנסות שינה במיטות נפרדות. המחקר בדק מהם הדברים שמפריעים לבני זוג בשינה משותפת. הסקר, שנערך בקרב 2,000 מבוגרים שחיים עם בן/בת זוג גילה כמה נתונים מעניינים:

מצלמים תמונות סקסיות לטינדר באנדרטת השואה בברלין - אבל האם זה דבר רע?
עלינו על הסיבה האמיתית בגללה גל גדות לא תומכת בגלוי בישראל
היא קטנונית? הדאבל סטנדרנט המרתיח של שאולי הרס הכל

גבר ישן בעירום. ShutterStock
יש הרבה יתרונות לשינה בנפרד/ShutterStock

הרגלי שינה נקבעים לרוב במהלך הילדות, ויותר ממחצית מהנשאלים (56%) גדלו כשהם חולקים את חדרם עם בן משפחה כמו אח. רובם המכריע של המשיבים הללו (86%) חושבים כי חוויה זו הכינה אותם להיות יותר מכילים יותר בכל הנוגע למגורים משותפים ושינה משותפת.

בנוסף, אנשים הם יצורים של הרגל - 40% מהנשאלים ממשיכים לישון בצד "שלהם" של המיטה גם כאשר בן הזוג שלהם לא נמצא. 45% מהם מודים שהרגלי השינה והמיקומים במיטה לא משתנים גם כשישנים יחד מחוץ לבית.

עוד הרגל שנשאר מהילדות הוא עזרי השינה הפסיכולוגיים. מבוגרים רבים לא שחררו את שמיכת הביטחון שלהם מהילדות - ליתר דיוק 52% מהנסקרים היו ישנים עם שמיכה ספציפית או חיית פרווה כדי להירגע לפני השינה, ו-77% מקבוצה זו דיווחו שהם ממשיכים לעשות זאת גם עכשיו, כשהם חולקים מיטה עם בן הזוג.

"אנשים רבים ישנים בזוג, וההחלטה הזאת מביאה איתה משבשי שינה שונים", הוסיף המנהל "אנשים שישנים יחד יכולים לחפש פתרונות שממזערים את ההפרעות, החל מתכונות מזרן שמקטינות את התזוזות שמעירוטת את בן הזוג באמצע הלילה ועד לטכנולוגיות קירור שונות שהופכות הרבה יותר חיוניות כשחולקים מיטה."

אישה ישנה במיטה. PeopleImages.com - Yuri A, ShutterStock
זה לא אומר שהזוגיות שלכם לא טובה/ShutterStock, PeopleImages.com - Yuri A

זה לא אומר שזוגות לא רוצים את זמן האיכות שלהם ביחד. למרות הנכונות לישון במיטות נפרדות, יותר משניים מכל חמישה אנשים (42%) מעדיפים ללכת לישון באותו זמן עם בן הזוג, ומנצלים את הסמן שלפני עצימת העיניים לצפייה משותפת בתוכניות טלוויזיה או סרטים (28%), וכדי לפטפט על היום שלהם (24%). ברגע שהם כבר מוכנים לישון, 53% מהנסקרים מעדיפים לחבק את בן זוגם, מאשר לסובב לו את הגב ולהירדם.

הנסקרים נשאלו גם מהם משבשי השינהֿ הגדולים ביותר שנגרמים בשינה משותפת וחשפו כי המטרד הגדול ביותר שלהם הוא כשבן הזוג שלהם גונב להם את השמיכה (35%), מעיר אותם עקב תזוזותיו בלילה (35%), ישן עם הטלוויזיה דולקת (28%), נוחר (28%) או ישן עם האורות דולקים (27%).
הסקר מצא גם פער ביחס לשאלה עתיקת היומין של מקלחת לפני השינה - כמעט שני שלישים (64%) מהאנשים השיבו ב"כן" מהדהד ו-58% אישרו שהם יהיו מוטרדים מעט אם בן הזוג שלהם לא ישטוף את עצמו לפני השינה.

אצל הורים, לעומת זאת, קיימים משבשי שינה רבים יותר מאשר רק הרגלי השינה של בן הזוג שלהם. יותר משליש מההורים דיווחו שהילדים מתגנבים למיטתם בממוצע שני לילות בשבוע (37%) ואילו אחד מכל חמישה הורים (20%) טען כי שלושה לילות בשבוע הם מתעוררים כשילד מגיע למיטתם.
לסיכום, 49% מהנסקרים יהיו מוכנים לנסות לישון במיטה נפרדת כדרך לנוח טוב יותר. כי האדם הממוצע מקבל פחות מארבעה לילות של שינה איכותית בשבוע - בשינה בזוג.
לסיכום, שינה איכותית מבוססת בין היתר על שמירה על שגרת שינה יציבה, בין אם אתם ישנים לבד או יחד, וחשוב לתקשר על כך ולדאוג להתחייב הרגלי שינה טובים, כולל שעות שינה קבועות וכיבוי האור לפני השינה. זוגות שמעוניינים להפריד את המיטות לא צריכים לדאוג לגבי מה שזה אומר על הזוגיות שלהם, כי, הפתעה - מסתבר שאיכותה של זוגיות נמדדת על פי פרמטרים הרבה יותר מורכבים ואישיים מהעדפות השינה שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully