מלך זילברשלג, אלונה סער. ניר פקין
ניר פקין

מערבי לחרדי: מאחורי הבחירות הזוגיות של המפקדת

ענת ניסני

30.5.2021 / 8:00

אלונה סער ומלך זילברשלאג, כוכב הרשת החרדי בזוגיות, וזה קרה זמן לא רב אחרי שנפרדה מאמיר ח'ורי, השחקן הערבי. זו נטייה? זה מרד? אולי היא עושה דווקא לאבא גדעון סער? ד"ר אילן רבינוביץ' חושב שזה בכלל משהו אחר

היא רק בת 23 אבל היא כבר הספיקה להיות המוקד של שתי סערות ציבוריות לא קטנות, אחת מהן עדיין בעיצומה. נכון, יש לה אבא שהוא פוליטיקאי מפורסם ונשוי למגישת חדשות מובילה, נכון, היא בעצמה שחקנית שממש עכשיו הייתה בתפקיד הראשי באחת הסדרות המדוברות במדינה, אבל מה שבאמת מעלה את אלונה סער לכותרות עד כה זה לא הייחוס המשפחתי שלה ולא הכישרון שלה אלא בחירת בני הזוג שלה.

בקצה אחד - האקס, אמיר ח'ורי, שחקן ערבי-נוצרי שעמו הייתה בזוגיות של יותר משנה עד אוגוסט האחרון. בקצה השני - מה שנקרא קחו 180 מעלות וסעו, אל תפחדו, יש לכם עוד - החבר הנוכחי: מלך זילברשלג, כוכב הרשת החרדי.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

"מקיצוניות לקיצוניות", "לא יציבה הבחורה", "כנראה נמשכת למיעוטים" - כך נראו חלק גדול מהתגובות ברשת לפרסום הזוגיות בין אלונה למלך, שבעצמו לא הצליח להתעלם וצייץ בטוויטר: "החבר הבא של אלונה סער - ברהנו טגניה".

קשה שלא להרים גבה ולתהות איך באמת אפשר, תוך פחות משנה, להתאהב בשני טיפוסים שהם הפכים גמורים אחד של השני. האם אמיר ומלך הם באמת שני קצוות מנוגדים או שאנחנו אלה ששופטים את הבחירות של אלונה בצורה שטחית ולא הוגנת? איך אנחנו בכלל בוחרים בני זוג? עם כל השאלות האלה פניתי אל ד"ר אילן רבינוביץ', רופא פסיכיאטר מומחה, שבניגוד למה שקורה ברשתות, לא הופתע כלל מהזוגיות החדשה.

ד"ר אילן רבינוביץ'

אילן רבינוביץ' על ג'סטין ביבר/עריכת וידאו: אביב אירגז

"במסגרת עבודתי ב-25 השנים האחרונות אני רואה אנשים מבוקר עד ליל, בין היתר מגזרת האומנים - שחקנים, יוצרים, מבצעים, מלחינים - אנשים שלא בחרו את המקצוע אלא שהמקצוע בחר אותם", מספר ד"ר רבינוביץ', "את אלונה סער לא פגשתי מימיי, כל מה שאני אומר כאן זה רק באופן כללי על סמך הידע המקצועי שלי והניסיון הקליני הרב שלי, אבל ממה שידוע עליה, היא נולדה אומנית. אם מסתכלים על הביוגרפיה שלה, מגיל מאוד צעיר היה ברור שזה הכיוון שלה. אישיות האומן האמיתי, וכנראה שאלונה לא שונה מזה, היא אישיות מאוד אקסצנטרית, רחוקה לחלוטין ממה שנקרא השטאנץ הקונבנציונלי של תיכון, אוניברסיטה וחלום לעבוד בהייטק או במשרד עורכי דין מ-8:00 עד 17:00 ולהתפתח בקריירה. אומנים לא בנויים לסדר יום כזה".

ד"ר רבינוביץ' מתאר את נפש האומן, זה שחי דרך הבמה או המצלמה וזקוק לאהבת הקהל כדי להגשים את עצמו, כנפש סוערת מאוד, מלאת תנודות במצבי הרוח, יצריות חזקה, קוטביות ופגיעות גדולה, נטייה גדולה לריגושים, סקרנות בלתי נלאית וליבידו גדול, צורך באהבה גדולה מהחיים, במיניות, פרסום ושררה, צורך לחוות וצורך באקסטרים.

"אני מטפל בהם הרבה פעמים עוד מהתקופה שהם לומדים בבית ספר למשחק ותמיד אני מסביר להם שאותם דברים שבגינם הם באים אליי, הם מה שיהפוך אותם לכוכבים. אומן אמיתי מבפנים הוא אש, רעש וצלצולים. לכן לדידי, הבחירה שלה בבן הזוג הנוכחי היא מאוד לא מפתיעה. קודם כל, אומנים הם מאוד ליברלים. הם פחות נכנסים לתוויות של דת, גזע, לאום, אלא מתאהבים בפרסונה, והם צריכים פרסונה שתרתק אותם, שתכבוש אותם, שתעורר אצלם משהו אחר ותגלה להם עולמות נסתרים ומסקרנים. לכן גם בן הזוג הקודם שלה וגם בן הזוג הנוכחי - זה לא נושא של מרד נעורים או התרסה בהורים, זה לא רצון למרוד באבא הפוליטיקאי המצליחן או במוסכמות. זה הצורך האינדיווידואלי שלה, היא מתאהבת והולכת עם זה עד הסוף והיא תרצה בדרך כלל אנשים שמגרים פינות מסוימות אצלה, מרגשים אותה ובעיקר פותחים לה צוהר לעולם אחר, כחלק מהסקרנות ומהצורך בגילויים חדשים ובהשראה. אז כמטפל, אני בכלל לא מרים גבה. זה לא נראה לי משהו יוצא דופן".

לא רק שד"ר רבינוביץ' לא מופתע מהזוגיות החדשה, הוא גם מצביע על קווי דמיון בין השניים: "בעולם שלו, מלך הוא נטע זר. הוא ממשפחה חרדית אבל הוא משחק על קו התפר של סלב אינסטגרם, הוא מאוד אקסצנטרי, זה לא שהיא בחרה בחור ישיבה קלאסי שתורתו אומנותו והוא יושב 12 שעות ביום בכולל ולומד. וגם המשפחה שבה הוא גדל - אבא שלו גם נחשב לאושיה בעולם החרדי (העיתונאי והפרסומאי דודי זילברשלג), הוא גם בא מבית ייחודי בנוף. אז החיבור ביניהם הוא כמעט מתבקש כי הם כנראה דוברים את אותה שפה וכל אחד מהם נותן לשני את מה שהוא מחפש, את האקסטרים, את יצר הסקרנות, את הצורך להיות גדול מהחיים".

זה מה שאנחנו בדרך כלל בוחרים? בני זוג שדומים לנו?
"כל אדם הוא עולם בפני עצמו. פגשתי עד היום עשרות אלפי מטופלים, לא ראיתי שניים אותו דבר. גם כשאני מדבר על אישיות האומן, אצל כל אומן התמהיל מקבל אופי שונה עם תבלון שונה ועם ניואנסים אחרים. אין כאן איזה שטאנץ כולל. החוכמה היא להתאים את בן או בת הזוג לעצמך ולא להיכנס למה שההורים דחפו או הדפוסים או החברה. לפעמים אנחנו נחשוב שמה שאנחנו צריכים זו דמות מסוימת ופתאום, משום מקום, נתאהב בדמות אחרת לגמרי ונגלה שזה מה שעושה לנו טוב. הרי בסופו של דבר, מה זה זוגיות? זה כאילו נגד הטבע. זה לקחת שני אנשים שונים, עם דעות שונות, סדר יום שונה, בזוגיות הטרוסקסואלית גם הראש של גבר ואישה עובד אחרת ויש הבדלים מגדריים כאלה ואחרים ואנחנו גם יודעים שסך הכל הטבע של האדם הוא לא מונוגמי. ובכל זאת אנשים מחפשים זוגיות, הם רוצים מישהו שמכל האנשים בעולם, הם היו בוחרים רק בו. שהוא ממלא אותם מבחינת החברות, מבחינת מה שהם מקימים ביחד, מבחינה מינית, מבחינה חברתית, הוא נותן להם מה שהנפש שלהם זקוקה לו. ואצל כל אחד התמהיל הוא אחר".

מה לגבי האמירה שבחירת בני הזוג שלנו היא בעצם שחזור של יחסים מוקדמים עם ההורים שלנו?
"אישיות של אדם בסופו של דבר היא נגזרת של הגנים שהוא ירש מההורים ושל היחסים המוקדמים בבית. אז להורים שלנו ולמערכת היחסים שחווינו עם כל אחד מהם בנפרד ועם שניהם יחד יש השפעה מכרעת עלינו, על האישיות שלנו ועל הזוגיות שאנחנו מחפשים. אבל ההשפעות של ההורים ושל הסביבה על כל אחד הן מאוד שונות. יש אנשים שההורים שלהם עברו גירושים סוערים אז בשבילם לפרק את הבית זה ייהרג ובל יעבור, גם אם לא טוב להם. יש אנשים שיבחרו בני זוג שהם קופי של ההורים שלהם, ויש כאלה שיבחרו בדיוק את בן הזוג ההפוך".

"עוד דבר מאוד חשוב: למה אנשים מתגרשים או נפרדים?" מוסיף ד"ר רבינוביץ', "כי כשאתה קושר את גורלך עם מישהו או מישהי זה נכון לאותו רגע. הרי אנחנו משתנים כל הזמן, אנחנו מתפתחים. מה שאני היום זה לא מה שהייתי לפני חמש שנים ובטח לא מה שהייתי לפני 20 שנה. האישיות שלנו מתפתחת, הצרכים משתנים, וכדי שזוגיות תחזיק מעמד בן או בת הזוג צריכים להשתנות יחד איתנו, באותו כיוון. אצל אומנים או אנשים מאוד אקסצנטריים לפעמים בהתחלה יש סערה מאוד גדולה ולפעמים אחר כך, שתי שמשות בבית שורפות אחת את השנייה, ושמש דווקא צריכה ירח שיחוג סביבה".

אז אדם עם נפש של אומן, שהיא סוערת יותר, גם הטיפוסים שמתאימים לו קיצוניים יותר או מתחלפים בתדירות יותר גבוהה?
"קודם כל את יכולה לבדוק סטטיסטית - בגזרת האומנים, המפורסמים, הסלבריטאים, אחוז הפרידות והגירושים הוא הרבה יותר גבוה. גם בארץ וגם בעולם. מישהי כמו ג'יי לו למשל, אין רגע משעמם איתה. וגם אם היא מתארסת למישהו זה לא שאלה של אם זה יתפרק אלא רק מתי, ובסוף היא עוד תיזכר באהבה שהייתה לה לפני 20 שנה", הוא צוחק, ומוסיף: "אני כן יכול להגיד שאצל אומנים, בגלל התנודתיות הזאת בנפש שלהם, בגלל שהם נורא תלויים במקצוע שלהם, בהצלחה שלהם, הסערות יותר גדולות מאשר אצל אנשים שאינם אומנים, העוצמות יותר גדולות, ההיי והדאון יותר גדולים, הכל יותר גדול".

זה באמת משהו שיכול להסביר את הבחירה בטיפוסים כל כך שונים או שההסתכלות שלנו עליהם רק דרך הפריזמה של "הוא ערבי" ו"הוא חרדי" היא זו ששגויה?
"זאת הסתכלות מאוד שטחית, מאוד רדודה ומאוד צהובה. אני חושב שגם בן הזוג הקודם שלה היה בשואו ביז, נכון? הוא היה שחקן אם אני לא טועה. היא בוחרת אנשים מאותו "מילייה" שלה. אני הייתי הרבה יותר מופתע אם היא הייתה פתאום עם חבר שעושה סטאז' במשפטים ושירת בצבא בשלישות, שמסרב להצטלם ומסרב שהיא תדבר עליו. אולי זאת הייתה בחירה יותר קיצונית. למרות שבסופו של דבר הרבה אומנים ואומניות שיושבים מולי מגיעים למסקנה שזה מה שהם צריכים - אנשים שהם מים שקטים, שהם לא מהשואו ביז, שייהנו מהדרמה שלהם, שיאזנו וירגיעו אותם".

לאורך כל השיחה שלנו מדגיש ד"ר רבינוביץ' ש"האומן האמיתי" הוא לא כל אדם שהגיע לריאליטי כי הוא שר יפה וההורים שלו דחפו אותו, אלא אדם שבאמת חי מהקהל, מהתשואות, מטורי הרכילויות, אדם שנוגע בקצוות, טוטאלי וחרדתי, שאוהב להיות בראש השיח וחש ריקנות בלי זה. אם אהבת הקהל היא כל מה שאומן מחפש, ואם נניח שאלונה סער אכן עונה על מאפייני אישיות האומן, האם הזוגיות החדשה היא עוד אלמנט שמאפשר לה לקבל את האהבה הזאת? הרי רבים מהאנשים שתקפו אותה על הזוגיות הקודמת מחבקים אותה עכשיו. מצד שני, ממש בסוף השבוע האחרון, כשהשניים הגיעו לראשונה כזוג למסיבה מתוקשרת, נוצרה סערונת קטנה דווקא בגלל שהשניים סירבו להצטלם ולשתף פעולה עם כתבי הרכילות.

"אבל זה חלק מהשואו, אוקי? זה הרעיון", מסביר ד"ר רבינוביץ' כשאני משתפת אותו במחשבותיי, "את מפספסת נקודה אחת - אומנים, גם כשהם חוטפים ביקורת הם אוהבים אותה. כל עוד מאייתים את השם שלהם נכון זה לא משנה. בלי קהל, בלי פרסום, בלי שידברו עליהם ושהם יהיו שיחת היום - הם לא קיימים. זה גם הקושי העצום של המקצוע הזה, כי הרי אתה לא כל הזמן בטופ, זה בא בגלים. אנחנו מדינה קטנה, אומנים פה תמיד רואים את השלב הבא שבו יחפשו מישהו חדש או שהם יהיו יותר מדי מזוהים עם דמות מסוימת וכבר לא יצלצלו או שהם לא יעניינו... אז גם ביקורת, גם אם הם לוקחים אותה אישית והיא סוערת, הם בתוך תוכם אוהבים אותה, הם שמחים עליה. זה כמו שהם ילינו על זה שאין להם פרטיות או שהם לא יכולים לאכול בשקט במסעדה כי הפפראצי מצלם אותם כשהפפראצי בעצם מבוים".

אז בחירה בבן זוג שברור שיגרור שיח מאוד גדול - אולי זה לא במודע אבל זה גם משרת את הרצון להישאר בדעת הקהל.
"זה משרת אותי כבנאדם, את הפרסונה האישית שלי, וזה לגיטימי. אל תרימו על זה גבה. זה כמו שאני חושב שבשוק הפנויים-פנויות או בשוק האהבה - כסף, שכל ומראה הם פקטורים מאוד חשובים. אם יש לי בחור צעיר הייטקיסט אני אומר לו שיכתוב בטינדר "בעל דירה בתל אביב". אז הוא אומר לי: "מה, מישהי תרצה אותי בשביל הדירה?" לא, אבל הדירה זה חלק ממה שאתה משדר. אז מה אתם מיתממים? אז יכול להיות שבתת מודע גם לה יש עניין אבל היא לא בחרה רק בזה. זה מאותו מקום שהוא מעניין אותה, מסקרן אותה, לוקח אותה למקומות חדשים, יש ביחד דרמה גדולה וזה גם יוצר עניין ציבורי. זה עוד נדבך. אבל הוא לא היחיד. ואם כרגע הם מאושרים - כל השאר לא משנה. בכל מקרה הם יצאו נשכרים, כי כמה אנשים חווים התאהבות? הרבה אנשים הולכים לפי הרציונל, לא לפי האמוציונל. "היא מתאימה לי? הוא מתאים לי? הוא יכול להיות אבא של הילדים שלי? ההורים שלי יקבלו אותו? החברה תקבל? נוכל לקחת ביחד משכנתא? יש קביעות? יש יציבות? אז יאללה, מה זה משנה". טוב להם עכשיו - שיחגגו את האושר שלהם, וזה גם יפתח את האומנות שלהם כי כל מערכת יחסים כזאת היא מקור להשראה אחר כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully