בוז'י הרצוג, מרים פרץ. אתר רשמי, מערכת וואלה!
מערכת וואלה!/אתר רשמי

רק לא בוז'י: למה למרים פרץ מגיע להיות נשיאת המדינה

ענת ניסני

28.5.2021 / 11:24

לא רק בגלל שהיא תהיה הנשיאה הראשונה, לא רק בגלל שהיא אם שכולה ובלי להוריד מכבודו של בוז'י, שיודעי דבר צופים שייבחר - יש עוד סיבות למה מרים פרץ היא הבחירה שלנו לנשיאות, והנה הן

עד לפני כמה ימים ממש לא העסיקה אותי השאלה מי יהיה הנשיא הבא של מדינת ישראל. השמות של בוז'י, מרים פרץ ויהורם גאון (שמזל שפרש כי איך היו נראים חיינו בלי עוד עונה של סברי מרנן) די עברו לי ליד האוזן והתערבבו עם השמועות על ליהוק השופטים באקס פקטור, אולי כי רוב תשומת הלב שלי הופנתה לנושאים כמו טילים שנוחתים לי רחוב ליד הבית, מדינה שעולה באש מכל הכיוונים והאפשרות שהתמכרתי לקניות אונליין, לא בהכרח בסדר הזה.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

אבל בטיימינג מושלם עם הפסקת האש הוכרזו המועמדים הסופיים לנשיאות ועכשיו, כשאפשר לטאטא מתחת לשטיח את כל שאר הבעיות (ואני מדברת רק על ההתמכרות שלי לשופינג) אני שמה לב שאכפת לי מאוד מי ייבחר לתפקיד, דווקא בעיתוי הזה, או יותר נכון מי תיבחר. כן, הספויילר הופיע כבר בכותרת - הנשיאה שלי היא מרים פרץ, ויש לי כמה סיבות טובות מאוד שאולי יצליחו לשכנע גם אתכם (זה כמובן לא יעזור כי חברי הכנסת הם אלה שבוחרים, אז אם יש למישהו קונקשן למשכן - תעבירו):

כי היא אישה
זה אולי צפוי שאשה תתמוך באישה לתפקיד הנשיאה, אבל זה הכי מתבקש, וזו רק אחת מהסיבות שבגללן היא ראויה להיבחר. עשרה נשיאים היו עד היום במדינת ישראל, כולם היו גברים. ב-2021 הגיע הזמן שאישה תכהן סופסוף בתפקיד, במיוחד אם מדובר באישה שיכולה להביא איתה כל כך הרבה ערך מוסף מעבר למין שאליו היא שייכת. זה לא רק לפרוץ ולסלול את הדרך לעוד ועוד נשים, ולהראות לילדות ולצעירות שהן יכולות להגיע לתפקידים הכי בכירים. מרים פרץ, כפי שכולנו למדנו להכיר אותה, היא אישה שכל כולה אימהות, רכות וחמלה, ניגוד גמור למנהיגות שלנו שמבוססת ברובה על גנרלים קשוחים ו"ביטחוניסטים" ועל המון אגו גברי. לא יזיק להכניס למוסד הנשיאות ראיית עולם נשית ואימהית, בטח כשחלק כל כך גדול מהפוליטיקאים לא מפסיקים להתנהג כמו ילדים.

כי היא מזרחית
ברשותכם, נגיעה קלה בשד העדתי, שאולי עבורי ועבור רבים מכם לא מהווה שום אישיו כיום, אבל עבור המון ישראלים, בהם כמה מהקרובים אליי ביותר, הוא עדיין צורב ובוער. מבין עשרת הנשיאים שלנו, שניים בלבד היו ממוצא מזרחי והשאר, בין אם נולדו בארץ או לא, הגיעו ממוצא אשכנזי. אם תשאלו אותי, הדבר האחרון שמעניין בבני אדם הוא העדה שלהם, ואני מייחלת ליום שבו כבר נהיה כל כך מעורבבים שלא נוכל לענות על השאלה הזאת בכלל, אבל בכל זאת הלכתי ובדקתי את המוצא של כל אחד מהנשיאים שלנו בויקיפדיה. למה? כי עבור דור ההורים שלנו, שחווה על בשרו את תחושות הקיפוח והנחיתות, יש פצעים שנשארו פתוחים. עבורם, בחירה של נשיא או נשיאה ממוצא מזרחי, גם אם לא בפעם הראשונה, היא עדיין סוג של ניצחון קטן, ואם כבר זה קורה - אז הכי ראוי שיקרה עם אישה שלא משתמשת בשיוך העדתי שלה כדי להנציח את הפערים אלא מטיפה לשוויון ואחדות בין כל העדות והמגזרים.

כי מעולם לא הייתה לה טיפת פריווילגיה חברתית
היא נולדה, כאמור, במרוקו ועלתה לארץ עם משפחתה כשהייתה בת עשר, למעברה בבאר שבע. הוריה לא ידעו קרוא וכתוב, היא גדלה בתנאים לא קלים ומעולם לא הייתה בצד הפריווילגי של המפה החברתית. אבל היא הפכה למחנכת ולמנהלת בית ספר וגידלה משפחה משלה עם שישה ילדים. הנשיאות, עבור מישהי כמו מרים פרץ, היא מושג ששייך לעולמות רחוקים, בעוד שבוז'י הרצוג מכיר את מוסד הנשיאות מהבית - אבא שלו, חיים הרצוג, היה הנשיא השישי של ישראל. אני לא אומרת שצריך תמיד לבחור באנדרדוג ולרצות שה"חלש" ינצח, וגם לבוז'י יש, כמובן, מגוון כישורים מלבד המזל להיוולד למשפחה ה"נכונה". אבל מרים פרץ מייצגת חלקים באוכלוסייה שלא תמיד זוכה לייצוג, וככזאת, אני מקווה, היא יכולה גם להיות קשובה יותר למעמדות ומגזרים שעד עתה לא טופלו ונשמעו כראוי.

כי היא סמל
כבר שנים מתנהל ויכוח על הרלוונטיות של מוסד הנשיאות, על הצורך הפרקטי בו או על היותו לא יותר מסמל ממלכתי. הויכוח עוד נמשך, אבל אם אנחנו מחפשים לאייש תפקיד של סמל, אישה שהפכה בעצמה לסמל היא הבחירה ההגיונית ביותר, בייחוד כשמדובר בסמל לאופטימיות, לנתינה, לסובלנות, להתרכזות בטוב ולבחירה בחיים. היום ובכלל, אלה בדיוק הערכים שאנחנו צריכים לראות ולהפנים.

כי היא לא פוליטיקאית
אם מרים פרץ תיבחר זאת תהיה הפעם הראשונה בה נשיא המדינה אינו מגיע מרקע פוליטי כזה או אחר, כי בניגוד לבוז'י, היא מעולם לא עסקה בפוליטיקה. היא אמנם קיבלה בעבר הצעות לשריון מקום ברשימת הליכוד לכנסת, אך סירבה, ובראיון שערכה לאחרונה היא טענה שעשתה זאת כי היא לא שייכת לשום מגזר אלא רואה את כל אזרחי המדינה. טוב, זאת כמובן תשובה דיפלומטית מאוד של מי שכבר רואה את הנשיאות כמטרה, אבל הסירוב הזה רק יעזור לה למלא את תפקיד הנשיאה בהצלחה. מצופה מנשיא המדינה להימנע מנקיטת עמדה פוליטית או מהתערבות בסוגיות פוליטיות, אבל נשיאים רבים הביעו את דעתם בעבר ועוררו סערה, כיוון שההתבטאויות שלהם מיד שויכו לרקע הפוליטי שממנו הם באים. יכול להיות שנשיאה שאינה פוליטיקאית תוכל לשמור על ניטרליות בקלות רבה יותר וגם להישמע יותר בקלות על ידי הצדדים.

עוד בוואלה!

אובססד? כך חזרו בן אפלק וג'ניפר לופז אחרי 20 שנה

לכתבה המלאה

כי היא אשת חינוך
במשך 22 שנה מרים פרץ ניהלה בית ספר בגבעת זאב ולאחר מכן שימשה כמפקחת במנהל חברה ונוער של מחוז ירושלים. אחרי שבניה נהרגו היא החלה להעביר הרצאות לבני נוער וחיילים ולקהילות יהודיות ברחבי העולם במטרה להנחיל את אהבת הארץ והמורשת, את האחריות והמעורבות החברתית ואת הדבקות בחיים, כפי שהיא עצמה ניסחה זאת בנאום שנשאה עם קבלת פרס ישראל. תחושת השליחות והרצון להעביר ערכים חשובים לדורות הבאים היא חלק בלתי נפרד ממנה, שיבוא לידי ביטוי, אין לי ספק, גם בתפקיד הנשיאותי. חלקים גדולים מדי מהמדינה הזאת מתנהגים בתקופה האחרונה כמו ילדים מופרעים בכיתה הבעייתית, ויכול להיות שאנחנו צריכים איזה ביקור של המנהלת שתציב לנו כמה גבולות, גם אם הם "רק" גבולות חברתיים או מוסריים.

כי היא אם שכולה
יש אנשים שטוענים שמרים פרץ מנצלת או ממנפת את השכול שחוותה על מנת לקדם את עצמה, אני בטוחה שהיא הייתה מוותרת על כל הזדמנות לקידום אישי כדי לקבל בחזרה את בעלה ואת שני בניה. אני לא חושבת שעצם היותה אם שכולה הוא סיבה מספקת על מנת להעניק לה את תפקיד הנשיאה, אלא שהאופן בו היא התמודדה עם הטרגדיות שפקדו אותה מעיד על האדם שהיא. אז למה ציינתי את השכול שלה בכל זאת כסיבה? כי אין מי שמבין כמוה את המורכבות של החיים במדינה הזאת ואת המחיר הכבד שאזרחים רבים כל כך משלמים. בזמן האחרון דובר המון על ההסברה הישראלית ועל הכישלון שלנו במישור הזה. תפקיד הנשיא הוא, בין היתר, לשמש כפניה של ישראל בין גבולותיה ומחוצה להם, ואישה שאיבדה כל כך הרבה בשביל המדינה, ועדיין קוראת בכל הזדמנות לאחווה, שלום ודו קיום, היא ההסברה הטובה ביותר של הקונפליקט שאותו אנו חיים.

כי היא מעוררת השראה
בין אם אתם תומכים בבחירה שלה לנשיאות או לא, אני לא חושבת שאפשר להתווכח על כמה שהיא מעוררת השראה, גם מבחינת ההתנהלות האישית שלה (חפשו את הטקסט שכתבה על קציצות למגזין "את" לפני כשלוש שנים והכינו את הממחטות) וגם מבחינת העשייה הציבורית. בסופו של דבר, נשיא המדינה הינה דמות שאמורה לייצג את כל אזרחי ישראל, לחרוט על דגלה את הערכים והמוסר בחברה הישראלית ולהנחיל אותם לכל חלקי האוכלוסייה, וזה מה שמרים פרץ ממילא עשתה כל השנים כאדם פרטי. אם עוד יש סיכוי שאנחנו והדורות הבאים ניקח דוגמה גם מבעלי תפקידים ממלכתיים ולא רק ממשפיענים, ככה בדיוק הייתי רוצה שהדוגמה שלנו תיראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully