אופירה אסייג. מתוך הזמר במסיכה קשת 12, צילום מסך
צילום מסך/מתוך הזמר במסיכה קשת 12

ב ב י ט ח ו ן - 6 שיטות אסרטיביות שיקחו אותך רחוק

מירי אשוח

23.12.2021 / 13:39

גם אתן מרגישות במלחמה מתמדת ורוצות שיראו אתכן, וישמעו את מה שיש לכן לומר? אסרטיביות היא מילת המפתח בקריירה, בקשרים חברתיים, בדינמיקה ההורית ובמערכת היחסים הזוגית, ללא צורך להילחם ומבלי לפגוע באדם שמולכן, וכך משפרים אותה

1. הכינו את עיקרי המסר מראש
לא צריך לכתוב תסריט שיחה, כי לעולם לא תדעו בדיוק לאן היא עשויה להתגלגל, אבל כן חשוב להכין את עצמכן - להבין מי אתן, והיכן נקודות החוזק שלכן בתחום הרלוונטי. הזכירו לעצמכן מה אתן מסוגלות לעשות, למה הדעה שלכן מהותית, למה אתן צריכות להישמע ומה הערך המוסף של האמירה שלכן גם עבור הצד השני.

את הפייסבוק ואת האינסטגרם שלנו כבר ראית?

לדוגמא, בשבוע הבא תתקיים ישיבה של כל דיירי הבניין. אתן צריכות לקבל החלטה בנוגע לשיפוץ הבניין. אתן מעוניינות בו אבל לא בכל מחיר, ויודעות שהשכן מקומה שש יעשה הכל כדי לקיים את השיפוץ. הוא מאוד אהוב על הדיירים, וברור לכן שהוא יצליח לגייס אותם לצידו, אבל הפעם אתן לא מוכנות לוותר על מה שחשוב לכן. למרות שלא מדובר בנושא הרה גורל, ולמרות שאין הרבה דברים שתלויים בהחלטה כזו או אחרת - זה חשוב! אל תחכו לשיחה עצמה, הכינו את המסר שתרצו להעביר, רשמו את עיקרי הדברים בהתבסס על הנתונים שיש בידיכן, ובהתבסס על ההיכרות עם השכן מקומה שש ושאר השכנים בבניין. כך תגיעו מוכנות לשיחה.

אישה עם סנטר כפול. ShutterStock
נוכחות אסרטיבית מאופיינת גם בשפת גוף אסרטיבית (לא ככה)/ShutterStock

2. עצרו רגע לפני שאתן מגיבות
גם ברגע הכעוס ביותר, וגם כשאתן עומדות מול אנשים חזקים מכן - קחו אוויר. ישנן פעמים בהן צריך לעצור כדי לשקול את הצעד הבא. לפעמים הדבר הנכון ביותר להגיד הוא "אני צריכה לחשוב על זה". דרך התשובה הזאת אתן נותנות כבוד לצד השני, בכך שאתן מראות לו שהשאלה חשובה לכן ושאתן זקוקות לזמן כדי לחשוב עליה. גם ברגעי כעס, כדי למנוע התפרצות, נשמו עמוק ועצרו הכל. הביטו בעיניים ואמרו בשלווה בוטחת את מה שיש לכן לומר. זהו הכלי המנצח בכל קונפליקט - ביטחון.
תרגלו שפת גוף אסרטיבית

3. שפת גוף
נוכחות אסרטיבית מאופיינת גם בשפת גוף אסרטיבית הכוללת: קשר עין יציב עם הזולת, יציבה ישרה וזקופה, מנח ראש וסנטר ישרים, ישיבה זקופה וגבוהה וכתפיים רפויות ומשוחררות. ברמת האינטונציה, הימנעו מדיבור מהיר ומבליעת מילים. דברו לאט, בביטחון ובקול ברור שמאפשר לאחרים לראות עד כמה אתן בטוחות בדברים שאתן אומרות. בחרו בכל פעם מרכיב אחד והתאמנו עליו במשך פרק זמן באופן עקבי.

4. למדו כיצד להקשיב ולקבל ביקורת
בסיטואציה בה מוטחת כלפינו ביקורת, אנחנו מייד מרגישות צורך להתגונן מול הדברים שנאמרו, כדי לשמור על כוחנו ומעמדנו מול המתקפה. אך למעשה הצד השני לא מצפה מאיתנו לתגובה אלא להקשבה. היכולת להקשיב ללא צורך להגיב ולהצטדק, בה טמון הכוח האמיתי. לאחר מכן, תוכלו כמובן להגיב, אך לא ממקום אגרסיבי, אלא ממקום אסרטיבי המשיב לטענות באופן שקול ומתוך כבוד והקשבה לדברים שנאמרו.

עוד בוואלה!

ארץ נהדרת? שערוריית תיכון בליך היא סאטירה משובחת

לכתבה המלאה
בעלת עסק בודקת את החשבונות הכספיים. ShutterStock
אל תחכו לשיחה עצמה, הכינו את המסר שתרצו להעביר/ShutterStock

5. בלי התנצלויות, תירוצים והסתייגויות
לעיתים קרובות אנו שומעות, בעיקר בעבודה, אמירות מסוייגות כמו "אני אמנם לא מומחית בנושא, אבל לדעתי...", "למרות שלא בדקתי את זה לעומק אני מאמינה ש...", "יכול להיות שאני טועה אבל לתחושתי...". אמירות כאלה רק מחלישות את המסר, ובעיקר את היכולת להצטייר כדמות סמכותית וחזקה המניעה אנשים לפעולה. בנוסף, נסו להימנע ממשפטי בקשה המסתיימים בסימן שאלה. במקום לשאול: "תוכל להגיע בזמן?" החליפו ל: "אנא תגיע בזמן". במקום לשאול "לא עדיף לנסוע היום ולא מחר?", החליפו ל: "עדיף לנסוע היום". וכדי להישאר מנומסים וליצור שיח אסרטיבי ולא אגרסיבי, ניתן להוסיף "בבקשה". למשל, במקום: "אתה יכול לגמור לשטוף כלים?", החליפו ל: "לך בבקשה לשטוף כלים". או במקום "תוכל לסיים את הפרוייקט עד סוף היום?", החליפו ל: "בבקשה סיים את הפרוייקט עד סוף היום".

6. תרגול. תרגול. תרגול.
אסרטיביות היא תפיסה שלמה, ורלוונטית לכל מצב ושלב בחיים. תרגלו את הכלים, את המצבים הקונפליקטואליים, את ההקשבה, את הכניסה למרחב האסרטיבי, את שפת הגוף. נשים רבות מאמינות שאסרטיביות היא תכונה מולדת - או שיש לך את זה או שאין לך, וזו שגיאה גדולה. התנהלות אסרטיבית, כזו שתסייע לך בראיונות עבודה, בשיחות שכר, בדינמיקה עם בן הזוג, ובחיזוק הסמכותיות והקשר עם הילדים, היא דבר שאפשר ללמוד, לתרגל ולשפר כל הזמן, דרך מודעות לאופן בו אנו מתנהלות, יחד עם רצון פנימי אמיתי לחולל שינוי בעצמנו ובקשר עם סביבתנו.

מירי אשוח היא מנהלת פיתוח עסקי ומנחת קורס אסרטיביות בעמותת נטע - המרכז לפיתוח קריירה

  • עוד באותו נושא:
  • נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully